Praha zřejmě ukončí velký benefit, kterým řidiče motivovala k nákupu elektromobilů. Město by mohlo s platností od ledna 2024 zrušit možnost elektromobilů parkovat v jakékoliv městské části zdarma, nastínil náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Podle jeho předchůdce Adama Scheinherra (Praha sobě) bylo od počátku jasné, že takový benefit nepotrvá věčně. Někteří majitelé elektromobilů zvažují, zda raději své vozidlo neprodat.
„Budeme muset ukončit podporu elektromobilů, které parkují zadarmo. Protože to je věc, která měla smysl v minulosti, ale teď už smysl nedává. Elektromobil zabírá místo jako kterékoliv jiné auto,“ sdělil Hřib pro TV Nova. Změna by podle něj mohla být platná již od ledna 2024.
ČTĚTE TAKÉ: Auta se budou o pražskou magistrálu dělit s cyklisty a pěšími. Podívejte se na její budoucnost
Podle jeho předchůdce bylo plánované, že k omezení benefitu dojde. „Už když se to zavádělo, bylo řečeno, že se jedná pouze o dočasné opatření do doby, než jejich počet naroste na nějakou úroveň. Uvažovalo se o 12 tisících elektromobilů v Praze,“ uvedl Scheinherr pro CNN Prima NEWS.
„Už když jsme to zaváděli, měli jsme připravenou změnu, že by to bylo omezeno pouze na jeden elektromobil na rezidenta a zdarma by to bylo pouze na jeho městskou část. Takhle se to mělo postupně snižovat. Nějaká podpora by nadále zůstala, ale byla by postupně omezována,“ doplnil.
Elektromobil raději prodáme
Ne všichni pražští politici tento nápad plně podporují. „Můj postoj k zrušení benefitu parkování zdarma pro majitele elektromobilů není jednoznačný. Na jednu stranu je pravda, že elektromobily dnes vlastní především firmy a bohatí lidé, kteří mají na to, zaplatit parkování. Na stranu druhou jde o jedinou mini výhodu pro nákup elektromobilu a tedy zlepšení ovzduší v Praze, kterou dnes jejich majitelé mají. V ostatních zemích a metropolích je benefitů a motivací k pořízení elektromobilu celá paleta. U nás jen to parkování,“ popsal pro CNN Prima NEWS zastupitel za hnutí ANO Ondřej Prokop.
„Budu tedy proti zrušení této výhody, dokud náměstek Hřib nepředstaví jasnou, novou koncepci nových opatření a motivací, jak dál elektromobilitu v Praze podporovat a motivovat řidiče k nákupu elektrických aut, protože poměr elektromobilů k benzinovým a dieselovým motorům v Praze stále dalece zaostává za rozvinutými zeměmi a městy. Také budu chtít vidět studii, co bude zrušení této výhody přesně znamenat v číslech. Pan náměstek vždy říká, že se rozhoduje podle čísel, ne pocitů, tak bych chtěl znát, co to bude znamenat v dalším rozvoji elektromobility v Praze,“ doplnil.
Na Twitteru Prokop ještě uvedl, že se kvůli zrušení výhody pro elektromobily sám svého vzdá. „Mám elektromobil jen do Prahy a mimo Prahu benzinové auto. Teď už nebudu mít důvod mít dvě auta a nechám si jen to benzinové,“ napsal. Podobně hovořil také novinář Michal Půr. „Čas prodat teslu a vrátit se k dieselu se přiblížil,“ napsal na Twitteru.
Budoucnost na dálnicích
Elektromobilům však nadále zůstane další výhoda. Jejich řidiči nemusejí ani do budoucna platit za dálnice. „Chceme přispět k tomu, aby se po silniční síti pohybovala auta s menšími důsledky na životní prostředí,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na dotaz CNN Prima NEWS a dodal, že ani v následujících letech ministerstvo neplánuje, že by se pravidlo mělo změnit.
Naopak pozor si musejí dát majitelé hybridů či automobilů na biometan, protože těch už se od příštího roku dálnice zdarma týkat nebude. „Dosavadní zpoplatnění hybridů nebude možné zachovat na nulové výši. Jedná se o společná evropská pravidla. Bude to zpoplatněno ve výši 25 procent,“ řekl novinářům ministr.