Předvolební dárečky i billboardy vyjdou draho. Podívejte se, kdo utratil kolik milionů

Za předvolební kampaň zatím nejvíc utratila koalice Spolu, tedy ODS, KDU-ČSL a TOP 09. Z jejího transparentního volebního účtu vyplývá, že na propagaci vydala přes 58 milionů. Nejméně zatím utratilo hnutí ANO, a to 12 milionů, alespoň podle oficiálních čísel. V nákladech na kampaň však ještě například nemá započítanou knihu premiéra a šéfa hnutí Andreje Babiše.

Strany se musejí vejít do limitu, za kampaň do sněmovních voleb mohou utratit maximálně 90 milionů korun. Nejblíže této hranici je trojkoalice Spolu. Na její propagaci už šlo přes 58 milionů korun.

A za co konkrétně koalice Spolu utrácí? Například přes milion korun šlo na zajištění letních kin, v nichž Spolu v rámci kampaně promítá film Ženy v Běhu. Další dva miliony dala za pronájem reklamních ploch, 220 tisíc za propagační předměty.

Hned druhé na pásce je hnutí SPD Tomia Okamury. Z transparentního účtu lze vyčíst, že kampaň jej už stála přes 43 milionů korun. Z toho například přes 100 tisíc putovalo České poště za distribuci letáků.

SPD si nechalo vyrobit propisky za 28 tisíc, bannery za 168 tisíc, silikonové náramky za 115 tisíc či plakáty a billboardy za 200 tisíc. Přes půl milionu zaplatilo v srpnu za on-line kampaň, v červenci pak téměř 700 tisíc za mediální kampaň.

ANO utratilo jen 12 milionů, plánuje však vydat 90

Oproti tomu se zdá hnutí ANO jako troškař. Podle mluvčího vládního hnutí Martina Vodičky vydalo za kampaň zatím 12 milionů. Utratilo například 726 tisíc za on-line kampaň a 670 tisíc za pronájem reklamních ploch. Na transparentním účtu však není například započítána výroba knížky, kterou Andrej Babiš během kampaně rozdává.

Podle Vodičky je to tím, že mnoho faktur ještě není započítaných. „Proplácejí se v okamžiku, kdy je služba dodaná. Billboardy se teprve teď vylepují, o prázdninách jsme je neměli. Počítáme, že se přiblížíme k 90milionové hranici,“ řekl Vodička CNN Prima NEWS.

Na dodání údajů na transparentní účet má ANO ještě dost času. Lhůta pro započtení všech výdajů na kampaň je ze zákona 90 dnů po oznámení výsledků voleb. Voliči se tak definitivní sumy mohou dozvědět až po volbách.

Na transparentní volební účet ANO posílají lidé haléře se vzkazy zaměřené proti šéfovi ANO Andreji Babišovi. „Nechci, aby v naší zemi vládli estébáci, kolaboranti a komunisti. Také neumí hospodařit a naši zemi jen zadlužují,“ zní jeden ze vzkazů. Dělo se tak už v minulosti.

Na kampaň ČSSD přispívají ministři i poslanci

Piráti a STAN utratili za kampaň přes 37 milionů. V posledních dnech poslali například 96 tisíc agentuře STEM/MARK na bleskový výzkum na testování vizuálu, 10 tisíc stály magnety na auto, 236 tisíc korun koalice zaplatila na pronájem některých reklamních ploch.

ČSSD už za kampaň vydala přes 26 milionů. Mezi náklady je například 100 tisíc korun za grafické práce či 380 tisíc za kvalitativní výzkum. Focení kandidátů stálo 42 tisíc.

Na kampaň ČSSD přispěli i ministři či poslanci. Šéfka resortu práce a sociálních věcí Jana Maláčová poslala na účet 70 tisíc korun, ministr kultury Lubomír Zaorálek či poslanec a starosta Náchoda Jan Birke každý po 100 tisících.

KSČM vydala za kampaň do sněmovních voleb 15 milionů. První místopředseda ÚV KSČM Petr Šimůnek pro CNN Prima NEWS řekl, že komunisté chtějí za kampaň celkem utratit 22 milionů korun.

Tagy: