Dálniční známky zdraží
Na rok 2024 se zřejmě velmi těší ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Otevře totiž 118 kilometrů nových dálnic, což je nejvíce v dějinách České republiky. Například Jihočeši se konečně po letech komplikací dočkají obchvatu Českých Budějovic. Dojde také k dokončení dálnice D4 díky novým 32 kilometrům, které vzniknou v rámci historicky prvního PPP projektu v Česku. Podívejte se, jak se v příštím roce promění silniční doprava v Česku.
„Pro rok 2024 počítáme s otevření 118,1 km nových dálnic. K tomu se ještě řidiči mohou těšit na více než 28 kilometrů nových silnic první třídy, z čehož drtivou většinu tvoří obchvaty,“ uvedl pro CNN Prima NEWS tiskový mluvčí ministerstva dopravy Filip Medelský.
ČTĚTE TAKÉ: Děti Země si spletly Polsko se Slovenskem. Přesto blokují dálnici jednoduchým trikem
Českým řidičům se tak otevře nejvíce úseků dálnic v historii. O přibližně 35 kilometrů bude překonán rekord z roku 2006. Přestože bude stříhat pásky ministr Kupka, jedná se spíše o dědictví předchozích vlád. I tak se může šéf rezortu pochlubit rekordním rozpočtem 150 miliard pro výstavbu v roce 2024, takže by měl pozitivní trend pokračovat i v následujících letech. Podívejte se, kudy se již v příštím roce svezete.
Budějovická D3
Obchvat Českých Budějovic bude zřejmě nejdůležitější stavbou, která se v příštím roce otevře. Zásadní projekt, který uleví krajskému městu, v minulosti komplikovala řada problémů. Přestože měl být původně otevřen již v loňském roce, začala se v budovaném tunelu Pohorka hromadit voda. Na uvedení do provozu si tak lidé počkají až do příštího roku.
Na obchvat navíc navážou další dva dohromady více než 20kilometrové úseky, které celou dálnici D3 přiblíží takřka na dohled k rakouským hranicím. Jižní část dálnice by tak měla být dokončena v roce 2026 a poté už bude stačit „doklepnout“ velmi problematický středočeský úsek směrem k Praze. Hotovo by mohlo být v roce 2030.
Strakonická D4
Revoluční bude příští rok rovněž dokončení strakonické D4. Nejedná se totiž o obyčejnou dálnici, ale o historicky první významnou infrastrukturní stavbu, která bude v Česku vybudována za pomocí PPP projektu, tedy spolupráce státu se soukromým subjektem. Stavba hned čtyř úseků strakonické dálnice probíhá zároveň, a proto bude v příštím roce otevřeno hned 32 kilometrů, čímž bude D4 kompletní.
Projekt má na starosti sdružení Via Salis, složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Po dostavbě bude konsorcium dálnici (včetně již vybudovaných 16 kilometrů) a navazující části silnice I/20 provozovat a udržovat 25 let, za což mu stát bude platit.
D48 blízko k dokončení
V příštím roce zanechají stavaři takřka hotovou také dálnici D48. Stane se tak po dokončení první etapy úseku Bělotín–Rybí dlouhého více než 8 kilometrů. Po skončení druhé etapy v roce 2028 se tak řidiči svezou po hotové dálnici až k polské hranici u Českého Těšína.
Stavbu dálnice D48 doprovází v posledních letech významný boom. V minulých letech byl dokončen obchvat Frýdku-Místku, došlo ke zprovoznění navazující čtyřproudové komunikace k Třinci a dělníci již pilně pracují také na takzvané Palačovské spojce, která dálnici čtyřproudově propojí s Valašským Meziříčím.
Dálniční boom na Zlínsku
Není to tak dávno, kdy ještě Zlínský kraj neměl žádné dálniční napojení na zbytek Česka. V příštím roce se však celé okolí krajského města může těšit na masivní nárůst dálniční sítě v jeho okolí. Rozhodně nejdůležitější stavbou, která má ambice masivně zklidnit tranzitní dopravu přes Zlín, bude kompletně nová dálnice D49 z Hulína do Fryštáku. V příštím roce bude otevřeno více než 17 kilometrů a do budoucna by měla dosáhnout až slovenské hranice.
Výrazného posunu se dočká také D55, jelikož řidiči mohou očekávat zprovoznění hned tří úseků v celkové délce více než 21 kilometrů. Nově se tak svezou z Otrokovic až k Moravskému Písku.
Střední Čechy
Několik menších dálničních staveb se zprovozní rovněž ve středních Čechách. Směrem ke Karlovým Varům se o 6,5 kilometru přiblíží D6 díky obchvatu Krupé. Dalšího posunu se dočká také chomutovská D7 u Chlumčan, kde dojde ke zkapacitnění 4,4 kilometru dlouhého úseku. Jinde zase budou přidány nové pruhy.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Polsko investovalo evropské peníze do dálnic. Nám ujel vlak a musíme si půjčovat, řekl Kupka