Ekologické spolky našly způsob, jak v Česku bránit výstavbě klíčových dopravních staveb. Těsně před zahájením napadnou stavební povolení takzvaným blanketním neboli prázdným rozkladem. Napíší, že jim něco vadí, ale konkrétní důvody sdělí později. V případě úseku D11 u polských hranic dodaly Děti Země své důvody až několik týdnů poté, co stavbu zablokovaly. Dokonce si v nich spletly Slovensko s Polskem. Ministerstvo dopravy hodlá tento způsob blokování staveb zrušit.
Zatímco Poláci se stavbou dálnice u českých hranic finišují, česká D11 se u hranic ještě ani nezačala stavět. Sice by se tak mělo stát ještě během letoška, ale Děti Země již po vydání stavebního povolení stavbu začátkem září napadly prostřednictvím blanketního rozkladu. V něm totiž nemusejí hned udávat konkrétní důvody, proč se stavbou nesouhlasí. Stačí je doplnit později.
ČTĚTE TAKÉ: Dokončení Pražského okruhu dopravu ve městě nespasí. Na magistrále se paradoxně zhorší
Spolek Děti Země tak v případě stavby D11 učinil až o několik týdnů později. Text je k dispozici na úřední desce ministerstva dopravy. „Námitky Dětí Země se týkají evidence činnosti biologického dozoru, způsobu měření intenzit hluku při zkušebním provozu, zásahu dálnice do okraje lesa a stanoviska EIA,“ shrnuje web Zdopravy dvacetistránkový materiál.
Proč Česko hrubě zaostává v budování infrastruktury? Svatý formalismus, tvrdí experti
Zatímco Němci, Poláci či Rakušané stavějí dálnice a železnice, my řešíme složité byrokratické problémy a trváme na „svatém formalismu“. Na středečním Summitu stavebního rozvoje to řekl šéf Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) Ondřej Boháč. Netýká se to však pouze dopravní infrastruktury. Jako příklad, jak lze bleskurychle stavět, uvedl například LNG terminály, které zachránily Evropu před energetickou krizí. Zatímco Nizozemci či Němci je byli schopni během několika měsíců z ničeho postavit, my bychom prý kolem nich několik let obíhali byrokratické kolečko.
„V rozkladu žádáme uložit podmínky o zavedení ekologického deníku, který by veřejnosti i úřadům poskytoval rychlé informace o situaci na stavbě, a o měření intenzit hluku do dvou let od zahájení zkušebního provozu. Dále jsme zjistili, že nebyly uložené všechny požadavky závazného stanoviska EIA, je tedy nutné chybějící doplnit. Ve spisu také chybí závazné stanovisko ke zmírnění zásahu povolované dálnice do okraje lesa, na což jsme upozorňovali již v únoru, ale bylo to nesprávně zamítnuto,“ upřesnil předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
V odůvodnění si Děti Země také několikrát pletou Polsko s našim východním sousedem. O dálnici z „Trutnova na Slovensko“ hovoří například, když se obhajují, že jejich rozklad nepřinese výrazné zpoždění stavby. „Například stavební řízení pro dálnici D1109 Trutnov – státní hranice ČR/SR se blanketním rozkladem ze dne 4. 9. 2023 prodloužilo o pouhých 21 dní,“ píší v dokumentu.
Ministerstvo dopravy doufá, že se úsek dálnice zahájí ještě letos. „Děláme vše pro to, aby ke zpoždění nedošlo. Formální procesy jsou v běhu, snažíme se dopady minimalizovat. Zatím se tedy v našich proklamacích nic nemění,“ uvedl pro CNN Prima NEWS mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Problém pro Litomyšl
Další problém musejí úřady řešit na připravovaných úsecích dálnice D35 v Pardubickém kraji. Blanketní rozklad v tomto případě podal v září Český svaz ochrany přírody Šumperk. Na důvody se však stále čeká. Případné zpoždění se dotkne například Litomyšle, která stále zoufale čeká na obchvat.
„Na stavby ‚D35 Litomyšl–Janov‘ a ‚D35 Opatovec – Staré Město‘ byl podán Rozklad proti stavebnímu povolení ze strany Českého svazu ochrany přírody Šumperk. To bohužel znamená další zdržení v přípravě obou staveb, zejména v případě obchvatu Litomyšle. Důvod?“ ptal se generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl na sociální síti X.
Bohužel na stavby “D35 Litomyšl - Janov” a “ D35 Opatovec - Staré Město” byl podán Rozklad proti stavebnímu povolení ze strany Českého svazu ochrany přírody Šumperk. ☹️To bohužel znamená další zdržení v přípravě obou staveb, zejména v případě obchvatu Litomyšle.😔 Důvod ???🤷🏼♂️ pic.twitter.com/IqWYCgHlJx
— Radek Mátl (@MatlRadek) September 9, 2023
Vládní i opoziční politici považují způsob blokování velkých dopravních staveb za nepochopitelný. „Jestliže se odvolá jakýsi spolek ze Šumperka proti stavebnímu povolení dálnice D35 u Litomyšle a do odvolání napíše, že důvody zatím nemá, protože má hodně práce, ale brzy je pošle, je to pro mě naprosto zdrcující. Tomu se stát musí umět bránit,“ sdělil v září v Partii poslanec ANO Martin Kolovratník.
Blokování staveb má omezit liniový zákon
Ministr dopravy Martin Kupka vidí řešení v liniovém zákoně. „Tento konkrétní spolek se pro mě nepochopitelně odvolá čtyřmi řádky a napíše, že měl jiné povinnosti. Proč se odvolává, nám sdělí později. Jedním z návrhů, které jsme připravili pro liniový zákon, je právě zrušení těchto blanketních podání,“ doplnil v Partii ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Kasl: Za pár let nebudeme mít z čeho stavět dálnice. Kámen dochází, je třeba tlačit na vládu
Pokud neumožní úřady stavařům recyklovat suroviny, nastane během několika let nemalý problém. Kvůli tomu, že se v Česku již takřka 40 let neotevřel jediný kamenolom, nebudou mít stavební firmy materiál pro výstavbu silnic a dálnic. Chybí totiž certifikace u potenciálně recyklovatelných materiálů, co se požárních či akustických vlastností týče. Na zářijovém Summitu udržitelnosti skupiny Saint-Gobain před tím varoval architekt a bývalý pražský primátor Jan Kasl.
Tím by se měli již zabývat poslanci. „Snažíme se to řešit. V současné době je novela liniového zákona v procesu projednávání v Poslanecké sněmovně a omezuje i možnost doplňování blanketního odvolání po uplynutí lhůty pro odvolání,“ vysvětlil za rezort dopravy Jemelka.
Proti změnám však ekologové protestují. „Děti Země shrnují, že rezort dopravy bez odborné a právní analýzy a bez výsledku legislativního procesu navrhuje zrušení institutu blanketního odvolání u projektově složitých strategických staveb s významným vlivem na životní prostředí a s mnoha střety s veřejnými a soukromými zájmy laicky řečeno ‚střelbou do obou vlastních nohou‘, neboť jednak ho v současné době sám často využívá a jednak si sám správní řízení prodlužuje. Zasílání blanketních odvolání veřejností, včetně spolků, má na délku řízení tedy nižší vliv než používání tohoto institutu státem,“ uvádějí Děti Země v dokumentu.