Problematické parkování ve Zlíně
Zoufalství při snaze zaparkovat na přeplněném sídlišti prožívají řidiči v nejednom českém městě. Výjimkou není ani Zlín, kde chybí stovky parkovacích míst. Jejich nedostatek pak často nutí řidiče parkovat všemi možnými způsoby, a to i za cenu pokuty. Ohrožují přitom průjezd sanitek nebo hasičů. Město proto rychle buduje velká parkoviště, a uvažuje dokonce o nepopulárních „modrých zónách“.
Své štěstí zkoušel ve středu dopoledne také reportér CNN Prima NEWS. Hledal místo na zaparkování na jednom z větších sídlišť ve Zlíně. Po dlouhém pátrání, které už téměř vzdal, nakonec jedno místo přece jen našel.
Podobnou situaci prožívají řidiči večer. Jen je ještě o poznání méně veselejší. „Je to hrozné, obzvlášť večer nebo v neděli. Stejný problém je i na jiných velkých sídlištích,“ podotkl jeden z oslovených místních obyvatel. Podle něj se dá zaparkovat do zhruba tří hodin odpoledne.
Jakmile se však začnou lidé vracet z práce, řidiči často krouží po sídlištích marně. Parkoviště mezi paneláky nejsou „nafukovací“ a s tím, jak aut přibývá, jsou nuceni parkovat i tam, kde by neměli. Koledují si tak o pokutu.
„Průměrná částka za dopravní přestupky ve Zlíně se pohybuje mezi 200 až 300 korunami,“ řekl ředitel městské policie ve Zlíně Milan Kladníček. Dodal, že řidiči často ignorují značky, které mají zajistit hladký průjezd sanitek nebo hasičů. Do boje s nedostatkem parkovacích míst se vložilo i samotné vedení města.
První výsledky jsou pomalu vidět v nejlidnatější části Zlína – na Jižních Svazích. „Na začátku jsme vytipovali lokace, které by šly přeměnit na parkovací plochy. V minulém roce jsme zrealizovali parkoviště torzo (zbourané torzo obchodního střediska, pozn. red.), kde je sedmdesát parkovacích míst, v tomto roce se realizuje zhruba čtyřicet až padesát dalších míst,“ podotkl zlínský radní pro dopravu Michal Čížek.
Jenže parkovacích míst chybí stovky, a to po celém Zlíně. Do budoucna se proto uvažuje i o regulaci. „Možná to vyřeší modré zóny s tím, že si lidé budou muset zvyknout, že za druhé a třetí auto budou platit víc a víc peněz,“ nastínil Čížek možnost, kterou už praktikují v Praze.