Až na dvanáctinásobek chtěl zvýšit parkovné pro velká vozidla starosta německého města Tübingen Boris Palmer. Argumentoval tím, že by měl být patrný rozdíl mezi městskými automobily a velkými SUV, která nejsou ve městě nezbytně nutná. Jeho návrh neprošel, obyvatelé však budou platit šestkrát více než dosud.
Palmer, 25 let člen německé strany Zelených, se chtěl stát ekologickým průkopníkem tím, že výrazně zvýší parkovné pro rezidenty. Neuspěl. Poté, co se proti částce 360 eur (9 100 korun) zvedl odpor nejen obyvatel, ale i kolegů na radnici, starosta „slevil“ na polovinu. Zdražení se týká majitelů vozů typu Škoda Kodiaq.
Tento návrh výbor pro klima městského zastupitelství devadesátitisícového města na jihozápadě Německa přijal. Konečné hlasování provede městská rada na svém prvním zasedání po letních prázdninách na konci září.
Ochrana klimatu není drahá, musíme s ní začít hned, říká poslanec za německé Zelené
Do voleb v Německu zbývají tři dny. Po nich a po vytvoření nového kabinetu skončí šestnáctiletá vláda kancléřky Angely Merkelové, kterou by chtěla nahradit kandidátka německých Zelených Annalena Baerbocková. Na jaře se to zdálo reálné, podle posledních průzkumů již méně. „Ale i s 16 či 18 procenty by Zelení dosáhli svého nejlepšího výsledku v historii a byl by to úspěch,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro CNN Prima NEWS poslanec německého Spolkového sněmu a lídr hamburské kandidátky Manuel Sarrazin.
Pokud návrh skutečně vstoupí v platnost, bude se týkat aut se spalovacími motory o hmotnosti vyšší než 1 800 kilogramů a elektromobilů vážících přes 2 000 kilogramů. Vzhledem k baterii jsou tato vozidla těžší, proto ten hmotnostní rozdíl. Sociálně znevýhodnění obyvatelé Tübingenu by měli platit poloviční poplatek.
V červenci letošního roku Boris Palmer svůj návrh na dvanáctinásobné zvýšení poplatků vysvětlil tím, že Tübingen je ekologickým vzorem a chce se stát do devíti let tzv. klimaticky neutrálním městem. „Měl by být patrný rozdíl mezi malými městskými vozidly a velkými SUV, která ve městě nejsou nezbytně nutná,“ pravil při předkládání svého návrhu Palmer.
Sleva pro elektromobily „neprošla“
V kontextu klimatické neutrality působí zvláštně, že neprošla sleva na elektromobily. „Stát nám napsal, že by bylo nepřípustné zvýhodňovat elektromobily,“ vysvětlil Palmer členům výboru a doplnili: „Bohužel neexistuje politická vůle takovou dotaci zavést.“
Tübingen se chce do roku 2030 stát klimaticky neutrálním městem. Aby toho bylo možné dosáhnout, musí se podle vedení města masivně rozšířit a zlevnit veřejná hromadná doprava. Vyšší poplatky za parkování v ulicích mají financovat plánované snížení jízdného. Obec očekává roční příjem z nových poplatků ve výši 576 000 eur (14,5 milionu korun).
Do Německa mě vyhnaly zákony z 60. let bývalého Československa, tvrdí poslankyně FDP
Narodila se v bývalém Československu a v neděli 26. září při německých parlamentních volbách s největší pravděpodobností obhájí svůj mandát ve Spolkovém sněmu za FDP, tzv. liberály či svobodné. Renata Altová v exkluzivním rozhovoru pro CNN Prima NEWS tvrdí, že zásadní je zabránit dalšímu směřování sousední země doleva.
Dříve činily poplatky za rezidentní parkování v celé zemi maximálně 30,70 eura (777 korun) ročně, což zhruba odpovídá administrativním nákladům na vydávání parkovacích oprávnění. Tento limit byl nyní zrušen.
Několik dalších měst proto také zvažuje zvýšení. I Freiburg usiluje o navýšení poplatků na 360 eur, o tomto tématu se diskutuje také v ostatních městech spolkové země Bádenska-Württemberska Reutlingenu, Stuttgartu a Ulmu. Roční permanentka by třeba v Ulmu v budoucnu mohla stát kolem 200 eur (2 560 korun).
Z pohledu ekologické organizace BUND však přicházejí vyšší poplatky za parkování pro rezidenty se zpožděním. „Kdo si koupí dům, musí zaplatit několik desítek tisíc eur za podzemní parkovací místo,“ pokusila se vysvětlit předsedkyně zemského výboru Sylvia Pilarsky-Groschová a řekla jasně: „Nemůže se stát, že bychom naše ulice dávali obyvatelům k dispozici téměř zdarma.“