Ministr Havlíček a Pirát Polanský o D1
Dálnice D1 je hotová a ke slavnostnímu otevření dojde dříve, než se plánovalo, pochlubil se ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS. Volby do Poslanecké sněmovny nevnímá jako důvod, proč by se mělo otevření dálnice odkládat, dodal. Podle pirátského poslance Ondřeje Polanského ale dálnice není zcela kompletní – co se nestihlo opravit, to vláda jednoduše „odstřihla“, oponoval Havlíčkovi.
Nejdelší a nejstarší česká dálnice patří také mezi ty nejvytíženější a kvůli opravám také nejpomalejší komunikace u nás. Rekonstrukce trvala devět let a stála 24 miliard korun. Dokončení se měla původně dočkat v roce 2018, termín byl však dvakrát odložen. Podle ministra Havlíčka se ale nakonec dálnice slavnostně otevře o něco dříve.
Žalobu aktivistů soud zamítl. Příprava dostavby D1 u Přerova může pokračovat
Přípravy stavby posledního úseku dálnice D1 kolem Přerova mohou pokračovat. Rozhodl o tom ostravský krajský soud, který zamítl žaloby občanských aktivistů. Dálniční obchvat přitom městu výrazně chybí už desítky let. Aktuální rozsudek označuje Ředitelství silnic a dálnic za průlom.
Původní termín připadal na 15. října. „Nakonec jsme to zvládli rychleji. Kolony skončí už tento týden, v sobotu ráno bude D1 z Brna do Prahy komplet,“ pochlubil se v Novém dni na CNN Prima NEWS.
Určité pochybnosti ale vyjádřil pirátský místopředseda dopravního podvýboru a poslanec Ondřej Polanský. Ve vysílání uvedl, že se řada věcí ještě nestihla opravit a ani nebyla snaha, aby se vše dokončilo ještě před volbami.
„Dálnice úplně komplet nebude. Například při napojení silnice 1/3 na dálnici D1 u Mirošovic po poměrně velké délce zůstala stará svodidla, která se nestihla vyměnit. Hned po slavnostním otevření a po volbách by měly naběhnout čety a opravovat. U nás v týmu se tomu začala říkat ‚Potěmkinova svodidla‘. Dálnici jsem často používal a všichni řidiči, kteří po ní jeli v noci, ví, že se tam po nocích nepracovalo,“ podotkl s tím, že v opačném případě by se tím opravy na hlavní české komunikaci hodně urychlily.
Havlíček kritiku odmítá. „Piráti a ostatní jsou nervózní z toho, že se nám to podařilo zvládnout. Neustále něco zpochybňují – nejdříve to byla zeleň, to nikoho nezajímalo a neovlivní to provoz dálnice. Je komplet hotová, nic se tam měnit nebude. Buďme všichni rádi, nechce se nám přiznat, že jsme to udělali,“ bránil se ministr dopravy, průmyslu a obchodu.
Dálnice budujeme nejvíce v historii. Staví se úplně všude, dušuje se Havlíček
Přestože hnutí ANO nedokázalo splnit své velkolepé plány na výstavbu dálnic, věří, že nastavilo trend, kdy se dálnice konečně skutečně stávají prioritou. Pro CNN Prima NEWS to řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Hnutí premiéra Andreje Babiše sice před volbami slibovalo 280 kilometrů nových dálnic, otevřelo jich ale pouhých 67. Podle Havlíčka je však potřeba připočíst 110 kilometrů opravené D1. Přesto čísla nesedí, a to ani v rámci programového prohlášení vlády, na které se ministr dopravy a zároveň obchodu odvolává.
Dodal, že v praxi nejde ani tak o modernizaci dálnice, jako spíše o zcela novou komunikaci. „Stavělo se to za plného provozu. My to zvládli za osm let, v Německu za 13. Chtěli jsme to zvládnout do voleb, to nikde nezpochybňujeme, slibovali jsme to. Volby nejsou důvodem pro odklad otevření dálnice, když to můžeme stihnout,“ pokračoval na CNN Prima NEWS. Svému předchůdci Danu Ťokovi by prý nic nevytkl, jen jeho práce nebyla tolik vidět. „Zdědil projekt v podobě, která byla katastrofální, musel všechno rozjet,“ doplnil.
Praskliny? Jsou nepatrné, kontrolujeme to
Polanský rovněž připomněl, že se již nyní na některých úsecích objevují praskliny. „Dálnice je natolik kvalitní, že už teď probíhají opravy oprav. A to jsou ty, na které se přišlo, uvidíme, co nás čeká v následujících letech. Cíl (vlády) byl, aby se vše stihlo, ale ve chvíli, kdy se ukázalo, že tomu tak nebude, odstřihlo se, co by se nestihlo. Ministr to přímo nevyvrátil – budou se ta svodidla měnit, nebo ne?“ zeptal se šéfa resortu dopravy v Novém dni.
„To, že se na 160kilometrovém úseku objevily na 130 metrech nepatrné praskliny, je důkaz, že to kontrolujeme. Beton jsme vyměnili, i když to nebylo nezbytně nutné. Do dopravní infrastruktury dáváme o 50 procent více zdrojů než před lety,“ bránil se Havlíček.