Rozhovor s Jiřím Justem
V Moskvě a jejím okolí v neděli znovu otevřelo 15 bývalých restaurací řetězce McDonald’s, který se kvůli ruské invazi na Ukrajinu kompletně stáhl ze země. Jak chutná „jeho“ nová verze s názvem Vkusno & točka (Chutně & tečka)? Rusové se známý americký fastfood snaží napodobit se vším všudy. Dokonce vyprodávají staré zboží ze skladů. Žluté logo „M“ začerňují černou fixou.
McDonald's začal krátce po zahájení ruské invaze na Ukrajinu, která započala 24. února, uzavírat provoz svých restaurací v Rusku. Během května pak společnost oznámila, že se z Ruska kompletně stahuje, a začala rozprodávat svá aktiva, tedy i budovy, které v zemi vlastnila. Podobně to udělaly stovky dalších velkých mezinárodních firem.
V Rusku otevřel řetězec restaurací Chutně tečka, který má nahradit McDonalds. Zdroj: CNN
Rusové vyprodávají staré zboží McDonalds ze skladů. Žluté logo M začerňují černou fixou. Zdroj: CNN
V Rusku otevřel řetězec restaurací Chutně tečka, který má nahradit McDonalds. Zdroj: CNN
V Rusku otevřel řetězec restaurací Chutně tečka, který má nahradit McDonalds. Zdroj: CNN
Moskva se však standardů spojených s prodejem západního zboží nechce vzdát bez boje, a tak se snaží kultovní značky nahradit. Z Coca-Coly je tak CoolCola, z Fanty Fancy a z „Mekáče“ Chutně & tečka. Jsou ale takové náhražky důstojným nástupcem původních značek? Třeba sladké nápoje čelí kritice za to, že nejsou tak dobré a šumivé jako jejich předchůdci.
U napodobeniny McDonald’s zase zákazníci upozorňují na jiný problém. „Na omáčce k nugetkám je logo McDonaldu začerněné,“ konstatoval reportér CNN Frederik Pleitgen, který natáčel v jedné z nově otevřených poboček. Nezávisle na něm na stejnou věc upozornilo běloruské opoziční médium Nexta.
🤡 The letter "M" on sauces in the new #Moscow "McDonald's" is covered with a black marker. In this form, sauces are now served to visitors of "Tasty and Point". pic.twitter.com/HMrc4HBzxe
— NEXTA (@nexta_tv) June 12, 2022
Zdá se tedy, že se nový fastfood zbavuje zásob svého předchůdce. Suroviny, které už došly, Rusové nahrazují vlastními. Výsledné produkty poté skutečně připomínají své protějšky, jako je třeba Big Mac nebo Cheeseburger, jenom se jmenují jinak.
„Sám jsem zvědavý, jak se jim to podařilo zkopírovat. Podle mých známých, kteří tento fastfood navštívili už v neděli, je ta chuť přibližně stejná,“ uvedl spolupracovník CNN Prima NEWS Jiří Just, který v Rusku dlouhodobě žije. I Pleitgen ve své reportáži mimo jiné upozornil na enormní zájem Rusů jídlo z nového fastfoodu ochutnat.
„Je pro mě důležité mít alespoň pocit, že jsem u McDonald's,“ uvedl jeden z tamních návštěvníků. „Stejně to není ono,“ dodala další zákaznice. Podle informací webu Daily Mail došlo během nedělního slavnostního otevírání i k mnoha incidentům. Například v jedné z prodejen policisté vyvedli ven muže, který držel v ruce ceduli s nápisem „Bring back the Big Mac!“ (Přineste zpět Big Mac!).
Už v pondělí otevřel řetězec Chutně & tečka dalších 50 poboček. Do konce června se jejich počet zvýší na zhruba 200 a do pěti až šesti let plánují mít tisícovku restaurací po celém Rusku.