I přes rekordní inflaci v Česku i dalších evropských státech se téměř dva roky trvající růst cen ojetých vozidel zastavuje. Z průzkumů společnosti Carvago vyplývá, že se vyrovnává poměr nabídky a poptávky na trhu, ale také přibývá méně kvalitních ojetin. Některé modely však dokonce zlevňují.
Na cenu ojetých vozidel v Česku má velký vliv i situace na německém trhu, kde mediánová cena aut do stáří pěti let poklesla v porovnání s prvním čtvrtletím letošního roku o 9,5 procenta. I na trhu západních sousedů však platí, že vybrané modely si svou cenu drží či stále mírně zdražují.
Ojetá auta letos zdraží až o 30 %. Jejich ceny tlačí obří růst poptávky na Ukrajině
Majitelé ojetých aut, kteří uvažují o jejich prodeji, mají důvod k jásotu. Kupující naopak zapláčou. Použitá vozidla mají totiž letos opět výrazně zdražit. A možná ještě mnohem výrazněji než v loňském roce, kdy ceny ojetin stouply průměrně o 15 procent.
Více dieselů, méně automatů
Podíl vozidel se vznětovým motorem stejně jako mediánový nájezd v porovnání s prvním čtvrtletí vzrostl. Vedle toho podíl vozidel s automatickou převodovkou naopak klesá. „Podíl naftových vozů poslední rok pomalu, ale kontinuálně klesal a podíl aut s automatem naopak dlouhodobě rostl, což odpovídalo preferencím zákazníků. Za touto změnou může být příliv méně atraktivních a hůře vybavených aut na trh,“ říká Jakub Šulta, šéf společnosti Carvago specializující se na obchod s ojetinami.
„Pokles cen v Německu významně zatraktivňuje dovoz z této země, který je dlouhodobě zdrojem zhruba 75 % importovaných ojetin na naše území." dodává Šulta.
Přijde opět zdražení?
Změna dva roky trvajícího trendu zdražování ojetých vozidel nebyla ještě na konci měsíce dubna patrná, naplno se projevila až v polovině druhého čtvrtletí. Může tedy spotřebitel očekávat, že už nebude svědkem paradoxních situací, kdy je stejný model ojetého ročního vozu dražší, než udává jeho výrobce v případě auta úplně nového?
„Odhaduji, že se jedná o krátkodobý úkaz, který bude otázkou týdnů, maximálně měsíců. Infalaci se do konce roku významně zkrotit nepodaří a problémy ve výrobě nových vozů přetrvávají. Proto spíše než návrat k tržním zvyklostem předpokládáme během podzimu 2022 opětovné pokračování trendu posledních dvou let,“ říká Šulta.
TOP 10 nejprodávanějších ojetin na českém trhu
Pořadí | Leden–Březen | Duben–Červen |
---|---|---|
1. | Škoda Octavia | Škoda Octavia |
2. | Škoda Fabia | Škoda Fabia |
3. | Škoda Superb | Škoda Superb |
4. | VW Golf | VW Golf |
5. | VW Passat | VW Passat |
6. | Škoda Kodiaq | Hyundai i30 |
7. | Škoda Rapid | Škoda Kodiaq |
8. | Škoda Karoq | Škoda Rapid |
9. | Hyundai i30 | Škoda Karoq |
10. | Škoda Scala | Škoda Scala |
zdroj: Carvago.com