Ojetiny do 100 tisíc korun
Majitelé ojetých aut, kteří uvažují o jejich prodeji, mají důvod k jásotu. Kupující naopak zapláčou. Použitá vozidla mají totiž letos opět výrazně zdražit. A možná ještě mnohem výrazněji než v loňském roce, kdy ceny ojetin stouply průměrně o 15 procent.
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj počátkem dubna v rámci válečného stanného práva zrušil spotřební daň, daň z přidané hodnoty i clo na dovoz automobilů, které jsou určeny pro osobní účely. Opatření se týká jak nových, tak ojetých vozidel. Výsledkem je masivní růst poptávky po ojetinách prakticky v celé střední Evropě.
Ojetiny brutálně zdražují. Pětiletá octavia stojí o 70 tisíc korun víc než před rokem
Dlouhé čekací lhůty na nová auta způsobují přelévání poptávky na trh s ojetinami. Zatímco za normálních okolností jejich ceny klesají, koronavirová pandemie způsobila, že se ojetý vůz stává poměrně dobrou investicí. Průměrná cena použitého auta totiž v průběhu loňského roku stoupla o 15 procent. Výrazně zdražují také vozidla s pětiletým stářím.
Podle hlavního ekonoma Trinity Bank by tak ojeté automobily mohly v Česku letos zdražit až o 30 %. „Obchod s ojetými vozy se rozjel naplno. Ukrajinci si je masově vozí do vlasti. Pořizují je zejména v Polsku, neboť tam před válkou prchlo suverénně nejvíce Ukrajinců,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Lukáš Kovanda.
Ukrajinci ušetří dvě pětiny z ceny
Rostoucí poptávka po ojetinách ze strany Ukrajinců se projeví právě i na cenách ojetin v České republice. „Ukrajinci chtějí využít příležitost, kterou jim poskytuje válečné stanné právo, protože po jeho ukončení se platnost dovozního cla a zmíněných daní zase obnoví. Ukrajinci tak v současnosti luxují trh s ojetinami, například německý, z něhož čerpají také Češi. To představuje další tlak na růst cen ojetin v Česku,“ dodal Kovanda.
A uvedl příklad, jak se dočasné zrušení dovozních cel a daní na cenách na Ukrajinu importovaných použitých vozů projevuje: „V běžných časech, v době bez válečného stanného práva, musí Ukrajinec při dovozu auta do vlasti zaplatit spotřební daň a desetiprocentní dovozní clo. Navíc z takto navýšené ceny vozu platí ještě dvacetiprocentní daň z přidané hodnoty. Pokud tedy zakoupí ojetinu třeba v Česku za 80 tisíc korun, pořizovací náklady se kvůli daním a clu, čítajícím dohromady třeba až 65 tisíc korun, vyhoupnou až na zhruba 145 tisíc korun. V současné době ale zaplatí prakticky jen cenu samotného vozu, tedy oněch 80 tisíc.“
V Česku přibývají auta s ukrajinskými značkami. Jak postupovat v případě nehody?
V Česku spolu s uprchlíky přibývá i aut s ukrajinskými registračními značkami. Ta ale nemají takzvanou zelenou kartu, která je u nás povinná. Jak tedy postupovat v případě nehody s účastí takového vozu?
Ojetiny zdražily už loni
Ceny ojetin přitom na tuzemském trhu rapidně stouply už v minulém roce. Průměrná cena použitých vozidel v roce 2021 stoupla o 15 % na 282 tisíc korun. Vyplývá to z údajů společnosti Autonaklik.cz, která je největším tuzemským on-line prodejcem automobilů. Ceny ojetin začaly prudce růst loni v červenci, kdy se nedostatek vozů na trhu začal projevovat naplno.
Ještě markantnější cenový skok nastal u nejprodávanějšího modelu mezi ojetinami, Škody Octavie. V lednu 2021 se prodával v průměru za 270 tisíc, o rok později už průměrná cena ojeté Octavie činila 336 tisíc korun. Během jediného roku tak zdražila téměř o 70 tisíc korun, což představuje nárůst skoro o čtvrtinu.
„Druhý nejprodávanější model Volkswagen Golf se prodával průměrně o 13 % dráže než před rokem, třetí Volkswagen Passat zdražil průměrně o 15 %. Nejprodávanějšími značkami byly mezi ojetými vozy Škoda, Volkswagen a Ford. Ceny Škody vzrostly průměrně o 14 %, u Volkswagenu to bylo 12 % a vozy Ford zdražily v průměru o desetinu,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Ondřej Žilka, zakladatel Autonaklik.cz.
Auta drží hodnotu
V souvislosti s růstem cen ojetin dochází také ke snižování rozdílů mezi cenami nových a starých vozů. V průměru dnes nový skladový vůz stojí o 40 % více než stejný model z druhé ruky.
Desetileté ojetiny mohou být spolehlivější než zánovní. Které modely experti doporučují?
Nejnovější vydání německého TÜV Reportu ukazuje, že zdaleka ne všechna stará auta patří do starého železa. Je však potřeba dobře odlišovat zrno od plev. Jinak vás i zdánlivě výhodná koupě může přijít pěkně draho.
Ještě před rokem byl přitom rozdíl 55 %. „Nejblíže jsou ceny nových a zánovních aut u značek Toyota a Ford. Nové a 5 let staré auto se od sebe cenově liší jen o 20 až 25 %. Za rok 2021 přibylo v bazarech více zánovních vozů, nejčastěji pak těch starých mezi 3 a 5 lety. Díky tomu můžeme sledovat velmi malé cenové rozdíly mezi novými a ojetými vozy,“ dodal Žilka.
Také on potvrzuje neplatnost někdejší teze, že auto není dobrá investice. „Jde o nesmírně zajímavý fenomén. Do nedávna platilo jasné pravidlo, že automobily prakticky hned po vyjetí z autosalonu ztratí desítky procent z hodnoty. Nedostatek vozů je už ale tak výrazný, že v průběhu roku 2021 začala růst i cena aut, která jejich majitelé běžně používají. Dá se říci, že poptávka způsobila něco jako negativní amortizaci ojetých vozidel,“ uzavřel Žilka.