Ojetá auta letos zdraží až o 30 %. Jejich ceny tlačí obří růst poptávky na Ukrajině

Více než na věku záleží na technickém stavu konkrétního vozu.

Majitelé ojetých aut, kteří uvažují o jejich prodeji, mají důvod k jásotu. Kupující naopak zapláčou. Použitá vozidla mají totiž letos opět výrazně zdražit. A možná ještě mnohem výrazněji než v loňském roce, kdy ceny ojetin stouply průměrně o 15 procent.

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj počátkem dubna v rámci válečného stanného práva zrušil spotřební daň, daň z přidané hodnoty i clo na dovoz automobilů, které jsou určeny pro osobní účely. Opatření se týká jak nových, tak ojetých vozidel. Výsledkem je masivní růst poptávky po ojetinách prakticky v celé střední Evropě.

Podle hlavního ekonoma Trinity Bank by tak ojeté automobily mohly v Česku letos zdražit až o 30 %. „Obchod s ojetými vozy se rozjel naplno. Ukrajinci si je masově vozí do vlasti. Pořizují je zejména v Polsku, neboť tam před válkou prchlo suverénně nejvíce Ukrajinců,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Lukáš Kovanda.

Ukrajinci ušetří dvě pětiny z ceny

Rostoucí poptávka po ojetinách ze strany Ukrajinců se projeví právě i na cenách ojetin v České republice. „Ukrajinci chtějí využít příležitost, kterou jim poskytuje válečné stanné právo, protože po jeho ukončení se platnost dovozního cla a zmíněných daní zase obnoví. Ukrajinci tak v současnosti luxují trh s ojetinami, například německý, z něhož čerpají také Češi. To představuje další tlak na růst cen ojetin v Česku,“ dodal Kovanda.

A uvedl příklad, jak se dočasné zrušení dovozních cel a daní na cenách na Ukrajinu importovaných použitých vozů projevuje: „V běžných časech, v době bez válečného stanného práva, musí Ukrajinec při dovozu auta do vlasti zaplatit spotřební daň a desetiprocentní dovozní clo. Navíc z takto navýšené ceny vozu platí ještě dvacetiprocentní daň z přidané hodnoty. Pokud tedy zakoupí ojetinu třeba v Česku za 80 tisíc korun, pořizovací náklady se kvůli daním a clu, čítajícím dohromady třeba až 65 tisíc korun, vyhoupnou až na zhruba 145 tisíc korun. V současné době ale zaplatí prakticky jen cenu samotného vozu, tedy oněch 80 tisíc.“

Ojetiny zdražily už loni

Ceny ojetin přitom na tuzemském trhu rapidně stouply už v minulém roce. Průměrná cena použitých vozidel v roce 2021 stoupla o 15 % na 282 tisíc korun. Vyplývá to z údajů společnosti Autonaklik.cz, která je největším tuzemským on-line prodejcem automobilů. Ceny ojetin začaly prudce růst loni v červenci, kdy se nedostatek vozů na trhu začal projevovat naplno.

Ještě markantnější cenový skok nastal u nejprodávanějšího modelu mezi ojetinami, Škody Octavie. V lednu 2021 se prodával v průměru za 270 tisíc, o rok později už průměrná cena ojeté Octavie činila 336 tisíc korun. Během jediného roku tak zdražila téměř o 70 tisíc korun, což představuje nárůst skoro o čtvrtinu.

„Druhý nejprodávanější model Volkswagen Golf se prodával průměrně o 13 % dráže než před rokem, třetí Volkswagen Passat zdražil průměrně o 15 %. Nejprodávanějšími značkami byly mezi ojetými vozy Škoda, Volkswagen a Ford. Ceny Škody vzrostly průměrně o 14 %, u Volkswagenu to bylo 12 % a vozy Ford zdražily v průměru o desetinu,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Ondřej Žilka, zakladatel Autonaklik.cz.

Auta drží hodnotu

V souvislosti s růstem cen ojetin dochází také ke snižování rozdílů mezi cenami nových a starých vozů. V průměru dnes nový skladový vůz stojí o 40 % více než stejný model z druhé ruky.

Ještě před rokem byl přitom rozdíl 55 %. „Nejblíže jsou ceny nových a zánovních aut u značek Toyota a Ford. Nové a 5 let staré auto se od sebe cenově liší jen o 20 až 25 %. Za rok 2021 přibylo v bazarech více zánovních vozů, nejčastěji pak těch starých mezi 3 a 5 lety. Díky tomu můžeme sledovat velmi malé cenové rozdíly mezi novými a ojetými vozy,“ dodal Žilka.

Také on potvrzuje neplatnost někdejší teze, že auto není dobrá investice. „Jde o nesmírně zajímavý fenomén. Do nedávna platilo jasné pravidlo, že automobily prakticky hned po vyjetí z autosalonu ztratí desítky procent z hodnoty. Nedostatek vozů je už ale tak výrazný, že v průběhu roku 2021 začala růst i cena aut, která jejich majitelé běžně používají. Dá se říci, že poptávka způsobila něco jako negativní amortizaci ojetých vozidel,“ uzavřel Žilka.

Tagy: