S Hyundai na cestách: Okruh Most
Chtěli jste někdy jet třeba 200 kilometrovou rychlostí nebo ještě rychleji? Na silnici za běžného provozu si tohle žádný rozumný člověk netroufne. Právě k takovému účelu ale slouží autodrom v Mostě, který vám tento adrenalinový zážitek nabídne. Náš kolega Vladimír Procházka tam vyrazil na sraz majitelů hodně rychlých aut z takzvané „enkové“ řady. A i když řídí už pěknou řádku let, ze závodní dráhy, kde měl po boku zkušeného instruktora, si přivezl cenné zkušenosti.
Za deště, po ledu, ve smyku či po dvou kolech… Nestandardních situací, které vás na silnici mohou překvapit, je nepočítaně. A jak se říká, kdo je připraven, není překvapen. Tímto heslem se řídí na mosteckém Autodromu, kde umí spojit příjemné s užitečným. Právě tady profesionálové učí zvládat krizové situace za volantem řidiče všech věkových kategorií. Ti tak získají dovednosti, které umí zachránit život a ještě se přitom pobaví.
Mimochodem, my jsme sem s kamerou pořadu Prima Česko zavítali během akce, která se jmenuje Track day, což je den vyhrazený pro členy klubu, kteří řídí model ze sportovní divize N. Tady je na rozdíl od běžného provozu šance pořádně sešlápnout plyn.
Na Autodromu v Mostě si lze otestovat řidičské schopnosti. Zdroj: archiv CNN Prima News
Tady si vyzkoušíte, co umí koně pod kapotou. Zdroj: archiv CNN Prima News
Tady je možné pořádně sešlápnout plyn... Zdroj: archiv CNN Prima News
... a porovnat schopnosti a dovednosti s jinými řidiči. Zdroj: archiv CNN Prima News
Autodrom Most je oblíbeným místech řidičů. Zdroj: archiv CNN Prima News
Zdejší instruktoři provázejí třeba školou smyku. Zdroj: archiv CNN Prima News
Účastníci Track day si mohli na mosteckém okruhu vyzkoušet prakticky všechno. Rychlost i jízdní vlastnosti těchto na první pohled malých ale celkem výkonných aut. Pod kapotou mají 206 kW.
Tady to jede!
Náš reportér Vladimír Procházka už se v autě něco najezdil, přesto si příležitost vyzkoušet si jízdu po závodním okruhu nenechal utéct. Vedle něj pochopitelně seděl instruktor sportovní jízdy, který dohlížel na bezpečnou jízdu, zatímco se z vozu snažil dostat to nejlepší.
Možná to někoho překvapí, ale i mezi ostřílenými profesionály platí základní poučka, kterou slýchá každý začátečník v autoškole. „Volant drž striktně tři čtvrtě na tři. Je potřeba využívat celou šířku tratě, to znamená, že si podřadíš na trojku, zavřeš to do té zatáčky a už pomalu jdeš na plyn, zase kopíruješ ten obrubník, necháš se vynést...“ navádí Vladimíra za volantem v plné rychlosti Jakub Rejlek, zdejší instruktor sportovní jízdy, který má plné pochopení i pro řidiče, kteří za volant usedají s obavami: „Nic nejde naučit během okamžiku. Důležité je hlídat si nájezdovou rychlost, tedy jít správně na brzdy. Teď brzdím, lehce povoluji a točím do zatáčky a pomalu na plyn, teď přidám...“ instruuje reportéra CNN Prima News, zatímco se vůz k cíli řítí rychlostí 200 km/hod.
A tady se nabízí otázka - existuje vůbec limit, který je třeba dodržovat? „Limit je vždy na řidiči. Nicméně my apelujeme, aby naši zákazníci vozy používali s maximální mírou bezpečí a obezřetnosti, byť tady zrovna na okruhu mají možnosti trochu volnější,“ vysvětluje David Pavlíček, PR koordinátor společnosti Hyundai Motor Czech.
Zábava, která může zachránit život
Na mosteckém okruhu si lze dovolit víc než na běžných silnicích, kde na podobný styl jízdy zkrátka musíme zapomenout. I tak si odtud přece jen odnesete zkušenost, která se může hodit především teď na podzim - naučí vás tu, jak zvládat třeba smyk. „Všechna moderní vozidla v dnešní době obsahují spoustu systémů takzvané aktivní bezpečnosti, mezi které můžeme zařadit například asistenta autonomního nouzového brzdění, který zvládá bez zásahu řidiče odvrátit kolizi například s jiným vozidlem, cyklistou nebo chodcem,“ říká Jan Kubín, obchodní manager společnosti Hyundai Motor Czech.
A hlavní instruktor kurzů bezpečné jízdy Autodromu Most, Marek Kohoutek, přidává praktické rady: „Pokud dostaneme smyk přední nápravy, takzvaný nedotáčivý, je zapotřebí nehýbat volantem, nechat kola stejně vytočená a začít razantně krizově brzdit. U smyku zadní nápravy, pokud máme manuální převodovku, sešlápnout spojku, pokud máme automat, pouze sundáme nohu z plynu a vždy točíme kola kontra.“
Možná to může být motivace i pro vás, kteří se na silnici cítíte tak trošku nesví, si to na autodromu Most vyzkoušet. Přejeme šťastně najeté kilometry.