K VĚCI, Adam Scheinherr - 9.8. v 12:30
V historických částech Prahy by mělo jezdit až o 30 procent méně aut. V pořadu K věci na CNN Prima NEWS to řekl náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Vyjádřil se také k plánovanému mýtnému a zdražení MHD, ke kterému došlo od srpna. „Zdražení nastalo po dvaceti letech. Musíme si uvědomit, jaké výplaty tehdy byly. Rostly i ceny energií, díky kterým spoje jezdí. Zvyšování ceny se neubráníme,“ prohlásil Scheinherr.
Pražský magistrát chce nadále levnou MHD pro ty, kteří ji využívají dlouhodobě, zvýšení ceny se proto netýkalo předplatných kuponů. „Zavedli jsme také nový výhodnější tarif pro lidi v hmotné nouzi. I pražský dopravní podnik byl poškozen dopady pandemie, pomoci od vlády se nám ale nedostalo. Věříme, že občané po 20 letech připustí, že cena jízdenky může být o šest korun vyšší,“ uvedl Scheinherr.
Ve vysílání CNN Prima NEWS se také vyjádřil k tomu, že ke zvýšení cen jízdného došlo před volbami. „Myslím, že na tom ukazujeme, že se nerozhodujeme podle nálad a předvolebních průzkumů, ale podle toho, co dopravní podnik a MHD potřebuje, abychom udrželi kvalitu,“ zdůraznil náměstek, podle něhož je zásadní zachovat počet spojů a komfort pro cestující.
Vyzdvihl také, že pražská hromadná doprava patří mezi jedny z nejlepších na světě. „Jsme na šestém místě ve světě, pracujeme na jejím dalším rozvoji. Stavíme nové tramvajové tratě a pracujeme na metru D,“ řekl.
Výstavba metra D se nezpozdí
Právě přípravu čtvrté linky metra označované jako D zatím provází nejistoty. Ke stavbě může dojít až v momentě, kdy dopravní podnik získá pravomocné stavební povolení, které však dosud nevlastní. „Aktuálně bylo vydané nepravomocné stavební povolení. Až do konce roku však bude probíhat geologický průzkum,“ uvedl Scheinherr s tím, že výstavba nové linky se nezdrží.
Podle náměstka metro D lidem uleví. „Snížíme dojíždění Středočechů do centra a nabídneme jim kvalitní přestup na MHD. Samotná výstavba potrvá osm let, metro by tak mohlo být dokončené v roce 2029,“ doplnil Scheinherr s tím, že doufá, že první práce začnou na jaře příštího roku.
V poslední době se kvůli ekologii často mluví o cyklodopravě. Podle náměstka však není tak důležitá jako MHD, kterou využívá až 70 procent Pražanů. „Nejsem propagátor cyklistické dopravy. Uznávám tu, která je nutná a té dám preferenci. Mám ale jednu tezi: Za mě nikdy nevznikne cyklopruh, který by nahradil pruh pro auta,“ sdělil Scheinherr.
S auty v centru Karel IV. nepočítal
Magistrát podle Scheinherra neuvažuje o zákazu vjezdu aut s benzinovým motorem do centra. „Stejně tak neplánujeme kompletně nic uzavírat, ale pouze vyloučit zbytnou tranzitní dopravu. Historické uličky nenafoukneme, Karel IV. s tím nepočítal,“ mínil Scheinherr. „Například u Karlova mostu bychom chtěli intenzitu automobilové dopravy snížit o 20 až 30 procent a dát preferenci tramvajím a pěším.“
Zavedení mýtného je podle něj podmíněno dostavbou Městského okruhu, i když se v této souvislosti původně mluvilo o roce 2030. „Nejde o definitivní datum, protože není jisté, kdy bude okruh dostavěn. Mýtné přijde, až bude hotov Městský okruh, kterému chybí 10 kilometrů,“ zdůraznil Scheinherr s tím, že do té doby se lidé nemusí trápit otázkou, jakou částku za něj budou platit.
Náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Schneinherr uvedl, že ke zdražení jízdného v pražské MHD došlo po dvaceti letech. Zdroj: CNN Prima NEWS
Náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Schneinherr uvedl, že ke zdražení jízdného v pražské MHD došlo po dvaceti letech. Zdroj: CNN Prima NEWS