Srpnové zdražení jízdného v Praze by se mohlo Pirátům před volbami krutě vymstít. Hned se do nich kvůli tomu totiž pustil premiér Andrej Babiš. Šéf strany Ivan Bartoš mu ale vzkázal, že Piráti nedělají politiku podle toho, co je v danou chvíli výhodné, ale podle toho, co je důležité. „Odmítám optiku, že je něco netaktické a jsou volby,“ řekl CNN Prima NEWS.
„Je to rozhodnutí, které šlo z magistrátu. Pokud to bylo v danou chvíli potřeba a koalice na magistrátu se tak rozhodla, tak to udělala,“ reagoval Bartoš na dotaz CNN Prima NEWS, zda je podle něj rozumné jen dva měsíce před volbami zdražit jízdné v hlavním městě, v jehož čele stojí pirátský primátor Zdeněk Hřib.
Tento krok totiž okamžitě kritizoval premiér Babiš. „Naši drazí Piráti v Praze zdražili jízdenky. 30minutová bude stát o 25 procent víc, tedy ne 24, ale 30 korun. A 90minutová 40 korun. SMS jízdenky budou ještě dražší než normální papírové,“ řekl ve svém pořadu Čau lidi. Sám má ovšem jako starší 65 let jízdné po Praze zdarma.
Podle Bartoše se politickými kalkuly řídí právě premiér, což zemi zásadně poškozuje. „Když takto udělal něco, co si myslel, že je takticky výhodné před volbami, skončili jsme v prosinci v lockdownu. Jeho kalkul znamenal 30 tisíc mrtvých. Takto se politika dělat nemá,“ připomněl šéf Pirátů fakt, že vláda před volbami loni v říjnu odmítala přijmout zásadnější protikoronavirová opatření.
Zdražení mělo přijít už v lednu
O tom, že zdražení jednorázových jízdenek přijde, debatovala pražská koalice ve složení Piráti, Praha sobě a Spojené síly pro Prahu již od loňského léta. Původně mělo nastat už od ledna, ale po velké kritice jej koalice nakonec nerealizovala.
Přistoupila k tomu až nyní. Od srpna si připlatí především ti, kteří si kupují jízdenky na 30 a 90 minut a celodenní jízdenky. Ceny měsíčních, čtvrtletních a ročních kuponů se nezmění. Senioři nad 65 let mají nadále jízdné zdarma, stejně jako děti do 15 let.
Pražské vedení chce zdražením jízdného zalátat výpadky v rozpočtu pražského dopravního podniku, jen u jízdného činila ztráta v roce 2020 nejméně 1,6 miliardy korun. A to nejen vinou koronaviru, ale také kvůli zvyšujícím se nákladům na pohonné hmoty i elektřinu.
Zdražení MHD Pražany od jejího využívání neodradí, říkají ekonomové
Pochopitelný a logický krok, kterým se Praha snaží zajistit příjmy do rozpočtu zasaženého koronavirovou krizí. Tak hodnotí ekonomové oslovení redakcí CNN Prima NEWS plány magistrátní koalice na zdražení jízdného v městské hromadné dopravě a zvýšení poplatků za parkování na modrých zónách. Roční kupon by mohl zdražit ze současných 3 650 korun asi na 5,5 tisíce, u parkovného zatím není částka známá.
„Pokud chceme udržet a dále rozvíjet společný dopravní systém Prahy a Středočeského kraje, bylo nezbytné se dohodnout na společných cenách alespoň u jednorázových jízdenek. Prioritou Prahy bylo zachovat cenu dlouhodobých předplatných kuponů,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr z hnutí Praha sobě. Původní plán, o kterém CNN Prima NEWS informovala už loni v září, přitom počítal se zdražením pro všechny.
Zvýhodněný tarif pro lidi v nouzi
Novinkou je zavedení zvláštního tarifu pro lidi v hmotné nouzi, kteří za měsíční jízdné zaplatí 165 korun a za čtvrtletní 444 korun. Takových lidí žije podle odhadů v Praze asi 5 500, část z nich jsou senioři. Sleva je zatím schválena do 31. prosince 2022.
Roční kupony pro dospělého budou nadále stát 3 650 korun. V ČR přitom nejde zdaleka o nejvyšší cenu. Dráž jezdí cestující například v Brně, Ostravě, Plzni, ale i v Pardubicích nebo Ústí nad Labem.
Zvýšení cen v Praze a okolí se naopak dotkne bez výjimek všech, kteří cestují PID ze středních Čech do Prahy. Ceny jednotlivých plnocenných jízdenek v okolí Prahy se zvýšily z 12 na 14 korun za 15 minut a z 18 na 22 korun za 30 minut. Od třetího pásma jsou odstupňovány po deseti korunách. Třípásmové jízdné tak stojí 30 místo 24 korun, čtyřpásmové 40 Kč (dříve 32 korun), pětipásmové 50 Kč (dříve 40 korun). Novinkou je 14. pásmo s jízdným ve výši 140 korun.