Euro je vůči koruně nejlevnější za posledních 14 let, což zvýhodňuje podmínky pro dovoz automobilů z eurozóny. Vývoj kurzu tak výrazně zvýhodňuje nákup vozů ze zahraničí.
Posilování české koruny vůči euru je dobrou zprávou pro motoristy, kteří zvažují nákup automobilu ze zahraničí. Vývoj kurzu totiž zlevňuje nákup vozu z eurozóny o desítky tisíc korun. Zánovní Octavia je nyní levnější o 10 až 20 tisíc korun oproti začátku listopadu a až o 50 tisíc oproti začátku března loňského roku.
Mírně ojetá Škoda Octavia patří mezi nejžádanější ojetiny na českém trhu. Zdroj: Škoda Auto
Český ideál
Přestože ČNB v listopadu neintervenovala na podporu koruny, zůstává tuzemská měna silná. Zatímco v listopadu se euro obchodovalo za 24,535 Kč, v lednu již oslabilo pod magickou hranici 24 Kč na 23,990 Kč. Loňského maxima dosáhlo na začátku března, kdy byl jeho kurz na úrovni 25,865 Kč.
„Vývoj kurzu je dobrou zprávou pro všechny, kteří se právě nyní chystají na pořízení automobilu ze zahraničí,“ říká Jakub Šulta, ředitel evropského tržiště s ojetými vozy Carvago.com. „Škoda Kodiaq s první registrací v roce 2018, pohonem 4x4, motorem 2.0 TDI 140 kW, automatickou převodovkou a nájezdem kolem 100 000 km se na německém trhu v březnu loňského roku prodávala v průměru za 858 tisíc korun. Tu samou nyní zákazník koupí klidně o 100 tisíc Kč levněji díky sílící koruně a postupnému návratu dříve běžného jevu, že o rok starší konkrétní model se stává dostupnější.“
Stáří automobilů v Česku kvůli krizi roste. Průměrný věk osobáků činí skoro 16 let
Podobně jako populace stárne v Česku také vozový park. Za posledních deset let se u nás průměrné stáří osobního vozu zvýšilo o čtyři roky, průměr všech v České republice provozovaných automobilů je dnes 18,84 roku. Ve své zprávě to uvádí Svaz dovozců automobilů (SDA).
Zásoby se tenčí
Jakub Šulta doporučuje pořízení automobilu příliš neodkládat. Situaci podle něj nyní nahrává i to, že na německém trhu se snížila poptávka po zánovních ojetinách a jejich ceny tak v čase klesají. „V posledních letech suplovaly ojetiny do tří let stáří nedostatek na trhu nových aut. Automobilky ale problémy ve výrobě postupně řeší a přetlak v poptávce zánovních ojetin výrazně klesá a s ní i cena těchto vozů,“ upozorňuje.
Z trhu podle Šulty rychle mizí zejména kvalitní ojetiny. „Situace není taková, že by na trhu nebyla ojetá auta. Ve chvíli samotného nákupu ale spotřebitel velice rychle zjistí, že pokud hledá ojetinu v bezvadném stavu, výběr je zásadně užší. Přísun zánovních vozů je omezen realitou v automobilovém průmyslu a v průběhu roku 2023 neočekáváme výraznější obrat k lepšímu,“ říká odborník.