Podobně jako populace stárne v Česku také vozový park. Za posledních deset let se u nás průměrné stáří osobního vozu zvýšilo o čtyři roky, průměr všech v České republice provozovaných automobilů je dnes 18,84 roku. Ve své zprávě to uvádí Svaz dovozců automobilů (SDA).
Podle údajů Svazu dovozců automobilů máme pátý nejstarší vozový park v Evropské unii. Průměrné stáří vozidel registrovaných v České republice dosahuje 15,81 let. Horší čísla vykazuje už jen Řecko, Rumunsko, Estonsko a Litva, kde se průměrné stáří vozidel pohybuje nad 16 lety. Příčinou tohoto neutěšeného stavu obecně je především nedostatek nových vozů, který jde ruku v ruce se zvýšeným dovozem ojetých aut ze zahraničí, kdy až pětina z nich je starších 15 let. Do nákupního rozhodování navíc vstupuje i aktuální velmi vysoká cena nejen nových modelů, úbytek těch levnějších a obecná nejistota ohledně financí. Vliv má i nízký počet vyřazovaných přestárlých vozidel. Celkový vozový park se rozrostl na 8 717 353 vozidel, přičemž u nákladních automobilů a autobusů došlo k mírnému poklesu.
Drahá nafta? Na trhu s ojetinami je stále dost modelů se spotřebou do 3,5 litru
Vysoké ceny nafty i AdBlue nahrávají dieselovým vozům s minimální spotřebou, kterými jsou po hříchu hlavně ty ojeté. Úsporný vůz nejenže méně poškozuje životní prostředí, ale pro většinu řidičů znamená především více korun v peněžence. Píše to ve své analýze AURES Holdings, provozovatel sítě autobazarů.
Zavádějící údaje?
Podle údajů asociace evropských výrobců ACEA je průměrné staří aut v Evropské unii za rok 2021 11,8 let. Nejmladší auta brázdí silnice v Lucembursku, v průměru mají 6,5 roku, a dále pak v Rakousku (8,3 let). Pokud srovnáme průměrné stáří vozového parku s našimi slovenskými sousedy, zjistíme, že jejich vozidla jsou v průměru o 1,6 roku mladší.
Podle Petra Přikryla z Asociace autobazarů je objektivnějším měřítkem než běžně používaná statická metoda sběru dat tzv. dynamické měření, které se provádí tak, že na vybraných silnicích všech úrovní, tedy městských i mimoměstských, probíhá zaznamenávání registračních značek projíždějících vozidel.
Tyto záznamy jsou následně předány ministerstvu dopravy, které k nim přiřadí potřebné parametry. Takto získaná data dávají lepší představu o skutečném stavu vozového parku než statická metoda, která vychází z registru vozidel a nijak nereflektuje, zda se vozidla objevují v reálném provozu, či nikoliv. Podle tohoto měření je průměrné stáří vozového parku, která jezdí v reálném provozu 8,8 roku.
„Že nejsme vrakovištěm Evropy, se potvrzuje i v českých autobazarech, kde se v současné době nejvíce prodávají vozidla stará 8–10 let,“ říká Přikryl. Vozidla starší 15 let v reálném provozu najezdí v průměru cca 2 000 km/ročně. „Jsou to převážně „vozidla poslední záchrany“, která slouží k dopravě z příměstské části např. k P+R velkého města nebo k přesunům z jedné vesnice do druhé,“ upozorňuje odborník.
Starý není nutně nebezpečný
Na druhou stranu se hodí připomenout, že šestnáct let starý automobil automaticky neznamená vysoké ohrožení provozu a vysokou ekologickou zátěž. „V kontextu těchto statistik se často zapomíná, že šestnáctiletá ojetina představuje vůz vyrobený v roce 2006, takže jde o poměrně moderní automobil, který už povinně musel mít řadu bezpečnostních prvků. Důležitější z pohledu bezpečnosti a ekologické zátěže tak ve finále nakonec nemusí být ani tak stáří samotné, jako technický stav,“ připomněl Karel Majer z webu Autosalon.tv.