reklama

Škoda Fabia 1.0 TSI: Nejhezčí z generací. Brzy bude všude i bez elektriky

Nejnovější verze Škody Fabia právě vstupuje na trh a očekává se, že znovu zaplaví silnice. My jsme si projeli benzínovou verzi 1.0 TSI s výkonem 81 kW.

reklama

Není na českých silnicích motoristy, který by nikdy nepřišel s fabií do styku. Těžko se divit, prodalo se jich tu už více než 4,5 milionu. Když pominu kamarádův Trabant, byla pro mě prvním autem, které jsem kdy řídil. Ale ta žlutá z autoškoly se opravdu hodně liší od toho, co mladoboleslavská automobilka připravila do čtvrté generace vozu. A opravdu hodně...

Už rozměrově slušně nabobtnala, ačkoliv na první pohled vypadá spíš drobnější. Na výšku se sice o pár milimetrů snížila, ale je širší a také delší. Aktuální Fabia je vůbec první, která na délku přesáhla čtyři metry, měří rovnou 4108 milimetrů. To pozná nejen řidič, ale hlavně cestující na zadních sedačkách.

Aerodynamika vládne

Nová Fabia je jiná. Když vedle sebe postavíte jejího předchůdce, vyráběného od roku 2014, vlastně vám to tolik nepřijde, přesto si je nejde splést.

Ta aktuální se víc mračí, má nové světlomety a LED technologii a výraznou masku chladiče.

Protože čtvrtinu odporu vzduchu tvoří u auta kola, nabízí Škoda specialitu. Na hliníkové elektrony se dají dodat aerodynamické kryty. Vlastně takové poklice. Vzhled sice nutí k zamyšlení, účel to ale splňuje. Tuhle vymoženost ale nečekejte v základu, k dispozici jsou jen s šestnácti a sedmnáctipalcovými koly za příplatek. Naše 17“ disky Procyon byly slušivé, majitel si za ně připlatí 24 tisíc korun.

Uvnitř je Fabia moderní a designová. A to na mnoha místech. Řidič má přímo před očima nad ukazateli v plastu vepsaný název vozu. Kliky otvírání dveří nikde nekončí, stejně jako opěrky. Volant je sportovní a dvouramenný (s příplatkovým vyhříváním), linky uhlazené a řidič si obecně víc a víc připadá jako ve větší a luxusnější octavii. Sympatické jsou kulaté výdechy ventilace.

Auto je také plné elektroniky, ale není přetechnizované. Zůstává i funkční. Například díky běžnému tlačítkovému ovládání klimatizace. Líbila se také ručně demontovatelná sluneční clona panoramatické střechy, která jde prostě a jednoduše uložit do kufru a je zkrátka značně blbuvzdorná.

Komfort i prostor je dostatečný vepředu i vzadu. Kufr má objem 380 litrů a nepohrdněte příplatkem 3 400 Kč za paket Simply Clever, který z kufru udělá prostor plný sítí a háčků. Ty jsou ideální třeba ve chvíli, kdy auto využívá jediný člověk a nechce, aby mu v zavazadlovém prostoru létalo kdeco.

Pohodář pro kliďase

Přeplňovaný tříválec 1.0 TSI s výkonem 110 koňských sil je tím nejsilnějším, co zatím Fabia může poskytnout. Než se nabídka rozšíří o motor s obsahem 1.5 l, který bude mít také 110, ale kilowatt.

Je perfektně tichý a není slyšet ani ve vyšších otáčkách. Na ty bude třeba si zvyknout, protože až nad zhruba 2500 otáčkami se začíná pořádně probouzet k životu. Do té doby spíš řidiče pohodlně uspává a občas si lehce zaškytá. Na své si tedy přijdou ti, co rádi řadí, šestistupňový manuál se bude hojně zapojovat do akce.

Takže 1.0 TSI je takový pohodář pro kliďase. Díky kvalitnímu odhlučnění o něm vlastně ani nevíte. Jízda je komfortní, a to i na dlouhé trasy, což je u auta podobné velikosti až nezvykle příjemné. Podobné to je se spotřebou. Jezdit mezi pěti a šesti litry je úplně normální.

Ne o všech generacích fabie to lze říci, ale o téhle ano. Jistě, každý máme subjektivní názor, ale Fabia 2021 je prostě pěkná. Je to moderní auto pro obyčejného člověka. Vše je samozřejmě také o konfiguraci. Námi testovaný model vyšel na 560 900 Kč, ale základ je o více než 200 tisíc níže. A takhle to vypadá s konkurencí.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Celková cena za čtyři servisní prohlídky, které by měly být rozděleny mezi 8 let či 120 tisíc ujetých kilometrů, činí 24 065 Kč. První vyjde na 5505 Kč, druhá na 7365 Kč, třetí na 5090 Kč a čtvrtá na 6100 Kč.

2. PRODEJE

Kvůli výpadkům v dodávkách dílů se nedaří dokončovat vozy a bohužel se dodací lhůty prodlužují. Mohou se lišit podle jednotlivých výbav a motorizací a situace se velmi dynamicky mění. Nicméně pro zákazníky je podle slov tiskového mluvčího značky Škoda Pavla Jíny u autorizovaných prodejců připraveno přes 2000 nových skladových vozů. Dále přes 4 000 certifikovaných ojetých vozů včetně zánovních nabízí program Škoda Plus.

3. INFOTAINMENT

Námi testovaný vůz měl virtuální kokpit a 9,2“ infotainment s dotykovou obrazovkou a navigací, na jaký jsme u škodovek novější generace zvyklí. Párování s telefonem bylo bezproblémové. Drobná výtka míří k bezdrátovému nabíjení mobilního telefonu. I když s ním člověk vůbec nehýbe, sem tam zkrátka vyskočí upozornění, že je třeba uvolnit prostor na nabíjení, protože v něm přístroj není sám. A to i když je. Zprávu je navíc z infotainmentu nutné odkliknout, jinak nezmizí. A za chvíli se přitom může objevit znovu. To se nám už dříve stalo také u jiných koncernových vozidel.

4. ZAJÍMAVOST

Nová Fabia má nejlepší aerodynamiku ve své třídě. K té přispívají také inovativní žaluzie chladiče ve spodním otvoru přívodu vzduchu na předním nárazníku. Tím se nikdo z konkurence prezentovat nemůže. Ve chvíli, kdy vůz uzná za vhodné, že není třeba motor chladit, se lamely zavřou a tím se zlepší aerodynamika. A tím pádem dochází k úspoře paliva.

Tagy:

Hlavní zprávy

Prodělaný covid a dvě dávky očkování, je třeba třetí? Vojtěch si už není jistý
Koronavirus

Prodělaný covid a dvě dávky očkování, je třeba třetí? Vojtěch si už není jistý

Kdo nemoc prodělal a nechal se naočkovat dvěma dávkami, pro toho epidemie skončila, říkal ještě v září ministr zdravotnictví v demisi Adam Vojtěch (za ANO). Zda to bude platit i dál, je otázka. Aktuální debata o nutnosti třetí dávky, která bude zároveň podmínkou pro platné covidové pasy, Vojtěchovo tvrzení problematizuje. Sám ministr připouští, že aktuálně není vyjasněné, zda budou tito lidé do třetí dávky nuceni.

Imunolog varuje před omikronem: Monoklonální protilátky asi nebudou proti mutaci účinné

Současné léky na covid, takzvané monoklonální protilátky, podle imunologa Zdeňka Hela zřejmě nebudou účinné proti variantě koronaviru omikron. Uvedl to na Twitteru. Už v minulých dnech například šéf firmy Moderna řekl, že méně účinné budou na tuto variantu pravděpodobně také vakcíny. Nová varianta se zatím prokázala v Česku u jedné ženy cestující z Namibie.

Střelba v Michiganu zná svého viníka. Jde o 15letého chlapce, obvinili ho z terorismu

Aktualizováno

Řádění 15letého střelce, který v úterý na střední škole v americkém státě Michigan střílel po ostatních studentech, si vyžádalo čtvrtou oběť. 17letý Justin Shilling podlehl svým vážným zraněním v nemocnici. Je tak už čtvrtým nezletilým žákem školy, který střelbu nepřežil. Dalších sedm osob je zraněných. Vyšetřovatelé se snaží objasnit, proč se Ethan Crumbley rozhodl na své spolužáky střílet. Mladík je ve vazbě a podle dřívějších informací odmítá s vyšetřovateli spolupracovat. Byl už obviněn ze čtyřnásobné vraždy, terorismu a dalších trestných činů.

Je to absurdní, Charles není rasista. Popřel by tím 70 let svého života, říká historik

Královskou rodinou opět zmítají spory. Princ Charles čelí nařčení, že je rasista. Vyplývá to z nové knihy Christophera Andersena. Odborník na Velkou Británii Martin Kovář ale těmto obviněním příliš nevěří. „Jestli se někdo z královské rodiny projevoval proti rasismu, tak to byl právě Charles. Byl první z nejbližších členů rodiny, kdo měl osobní stráž, která nebyla bílé barvy pleti,“ uvedl historik v pořadu 360° na CNN Prima NEWS.

Přežila znásilňování bojovníky ISIS, v Kanadě jí zrušili přednášku. Prý by urazila muslimy

V Kanadě řeší další případ kontroverzní politické korektnosti. Torontská školní rada nepovolila účast studentů na přednášce Nadji Muradové, nositelky Nobelovy ceny za mír, kterou unesli a znásilňovali bojovníci Islámského státu (ISIS). Důvodem je její kniha, kde žena popisuje útrapy v zajetí islamistů. Podle rady ale publikace může muslimy urážet a rozvířit protiislámské nálady.

reklama

Domácí zpravodajství

Začal sběr podpisů za kandidaturu Babiše na Hrad. Premiér prý za iniciativou nestojí

V Praze odstartoval sběr podpisů za kandidaturu Andreje Babiše (ANO) na prezidenta. Podle informací webu iDNES.cz by v České republice mělo být v budoucnu až 50 podobných petičních stánků jako ten, který se objevil ve středu na pražském Andělu. Sám Babiš prý za iniciativou nestojí. Na dotaz CNN Prima NEWS, zda bude skutečně na Pražský hrad kandidovat, premiér v demisi odpověděl: „V tuto chvíli vám na to neodpovím, není to na stole. Nejdřív musíme předat vládu, potom budou Vánoce.“

Zemřel významný disident, novinář a obhájce lidských práv Petr Uhl

Ve věku 80 let ve středu zemřel novinář a publicista, bývalý disident, politický vězeň a signatář Charty 77 Petr Uhl, který se během komunistického režimu i po revoluci zasazoval o ochranu lidských práv. Sdělila to jeho manželka, někdejší ombudsmanka Anna Šabatová. Uhl patřil k nejvýraznějším postavám československého disentu a mimo veřejné dění nezůstal ani po listopadu 1989.

Piráti opět šijí do Dostála. Občas informuje neadekvátním způsobem, říká senátor z ODS

Neshody mezi expertem Pirátů na zdravotní právo Ondřejem Dostálem a zbytkem strany pokračují. Po kauze, kdy „zatajoval“ informaci, zda se nechal očkovat, kolegům vadí jeho příspěvky na Twiteru, kde sdílí data o pacientech s covidem. A to se nelíbí ani senátorovi Romanu Krausovi z ODS. „Občas data interpretuje neadekvátním způsobem,“ řekl v pořadu 360° na CNN Prima NEWS. Za Dostála se naopak postavila Starostka Alena Dernerová.

reklama