Zatímco na světových burzách se za ohromné peníze draží ti nejexkluzivnější automobiloví veteráni značek jako Ferrari, Talbot či Hispano Suiza, v tuzemsku se za naprosto bláznivou částku občas prodá i socialistická lidovka. Jako třeba tato zelená škodovka. K mání bude už o víkendu, najeto nemá ani tisíc kilometrů.
Lokální patriotismus často vede k absurdnímu zvýšení cen jinde téměř bezcenných věcí – třeba jako v případě automobilových veteránů značky Škoda. Dříve proklínané modely s motorem vzadu se na veteránském trhu nabízejí za částky, nad kterými zůstává rozum stát. V běžné internetové inzerci stoupají ceny zachovalých stopětek a stodvacítek i hodně nad 100 000 Kč, to ale ještě není nic proti tomu, co se chystá na víkendové aukci v rámci tradiční veteránské burzy Retrogaráž v Lysé nad Labem.
Rytíř z Eisenachu: Před třiceti lety opustil výrobní linku poslední vůz Wartburg
Wartburg 353 W, řečený jinak též „Varan“, byl na socialistickém trhu vítanou alternativou ke škodovkám či daciím. Od roku 1986 jeho dovoz skončil z emisních důvodů – vůz jezdící na mix oleje Mogul 2T s benzinem Special vypouštěl do ovzduší nezaměnitelný štiplavý zápach. Poslední wartburgy sjely z výrobních pásů v Eisenachu 10. dubna 1991, jen tři týdny předtím, než se rozloučil i trabant.
Nebyl čas ztrácet čas
Škoda 105 S bývala ve své době základem modelové řady Š 105/120 vyráběné od roku 1976. Ta ovšem nebyla ničím jiným než pouhou evolucí slavného typu Škoda 1000 MB z roku 1974 a následnického typu Škoda 100. Všechny pokusy o výrobu moderního automobilu s motorem vpředu z politických a finančních důvodů zkrachovaly, a tak nezbylo než pokračovat ve vývoji koncepce s motorem vzadu a pohonem zadních kol.
Mezi konstruktéry vyvolalo rozhodnutí pokračovat v evoluci koncepce vozu se zadním pohonem hlubokou depresi. Pokud ale měla být česká automobilka udržena při životě, nebylo zbytí. Zahraniční prodeje a s tím související příliv devíz začínaly nebezpečně klesat a do hry čím dál silněji promlouval také bezpečnostní aspekt – s nádrží vpředu, jako měly stovky, už to opravdu nebylo to pravé ořechové. Vadila také absence deformovatelného sloupku řízení, neodpovídalo ani rozmístění ovládacích prvků nebo úroveň hlučnosti.
Tak se stalo, že v AZNP museli chtě nechtě znovu zahájit práce na již zavrženém konceptu auta s motorem vzadu, což bylo řešení, které všechny civilizované automobilky v 70. letech opustily. A nejen to, Škoda 105/120 musela ve výrobě vydržet ještě dalších 14 let.
„Socka“ za nesmysl
Obměna vzhledu do definitivní podoby přišla až s rokem 1983. Zdroj: Retrogaráž
První generaci vozů Škoda 105/120 se říkalo užovka. Zdroj: Retrogaráž
Interiér stále voní čerstvou pryží a polyuretanem. Zdroj: Retrogaráž
Výkon motoru je opravdu skromný. Zdroj: Retrogaráž
Jediným neoriginálním doplňkem je dnes povinná mlhovka. Zdroj: Retrogaráž
Také podvozek vypadá jako nový. Zdroj: Retrogaráž
V tomto kufru ještě nikdo pytel cementu nevozil. Zdroj: Retrogaráž
Neuvěřitelně nízký nájezd má svůj investiční potenciál. Zdroj: Retrogaráž
Škoda 105 S bývala základním modelem třetí generace mladoboleslavských vozů s motorem vzadu. Tato je ale ale výjimečná. Zdroj: Retrogaráž
Jestliže ani běžné vozy Š 105 L, LS, GL nebo GLS nešlo považovat za příliš luxusní, typ 105 S byl s výbavou ještě o něco níž. Měl méně kvalitní potahy sedadel, přístrojový štít převzatý z předchozího modelu Š 100 a například vzadu zcela chyběly kličky stahování oken. Ani výkon motoru 33 kW nebyl důvodem k chlubení, i když jiné 105 na tom nebyly lépe.
Ve světle faktu, že většina stopětek skončila na vrakovištích nebo kdesi v kopřivách, je pohled na typickou zeleň vyobrazeného vozu vskutku unikátní, tím spíš, že jde o lak původní. Bodejť by ne, však tohle auto za celých svých 42 let nakroutilo pouhopouhých 684 kilometrů a na jeho stavu to je znát.
Na víkendové aukci Retrogaráž se bude prodávat přinejmenším za 300 000 Kč, není ovšem vyloučeno, že dosáhne met mnohem vyšších, jako Škoda 100 na jarním vydání téže akce. Ta se prodala za neuvěřitelných 1 800 000 Kč.
Podivná nostalgie. Tuctová škodovka se v dražbě prodala za nesmyslnou cenu
Lokální patriotismus často vede k absurdnímu zvýšení cen jinde téměř bezcenných věcí – třeba jako v případě automobilových veteránů značky Škoda. Dříve proklínané modely s motorem vzadu se na veteránském trhu nabízejí za částky, nad kterými zůstává rozum stát. Cena, za kterou byla vydražena zelená stovka ze 70. let na víkendové aukci v Lysé nad Labem, bude ale už sotva kdy překonána.
Jako nová
„Je to sběratelský kus v naprosto unikátním, původním a netknutém stavu,“ říká organizátor aukce Pavel Kočí a dodává: „Dlouhých 42 let s ním nikdo nejezdil. Škodovka byla dokonce po celou dobu uložena na špalcích.“ Původní majitel auto schoval ihned po nákupu do stodoly a už nevyjel. Ve vesnici o pár domech přitom o unikátu celá léta nikdo nevěděl.
Před aukcí dostala zelená „užovka“ klasický oživovací servis čítající výměnu náplní, vyčistění palivové soustavy, výměnu zpuchřelých gumových dílů nebo rozhýbání brzd. Dnes je tedy plně provozuschopná s platnými doklady a novou STK.
Nejen auta
Vedle vrcholu aukce v podobě zelené Škody se budou dražit i další zajímavá vozidla. Z aut stojí za zmínku třeba Škoda 1201 Sedan nebo Fiat 600D, je zde ale ale i široké portfolio motocyklů. Z nich stojí určitě za zmínku ČZ 175 z roku 1935 (vyrobilo se pouze 2049 kusů) a Jawa 250 Pérák z Holandska.
Retrogaráž 2021 - aukce Zdroj: Retrogaráž
Retrogaráž 2021 - aukce Zdroj: Retrogaráž
Retrogaráž 2021 - aukce Zdroj: Retrogaráž
Retrogaráž 2021 - aukce Zdroj: Retrogaráž
Retrogaráž 2021 - aukce Zdroj: Retrogaráž
Retrogaráž 2021 - aukce Zdroj: Retrogaráž
Retrogaráž 2021 - aukce Zdroj: Retrogaráž
Zlatým hřebem aukcí jednostopých vozidel bude nádherná Jawa 500 OHC z roku 1954 po kompletní renovaci. Nabídku dvoustopých vozidel otevírá Velorex 250 s původními SPZ. Na své si pak přijdou i garážisté hledající projekt na zimu. V aukci totiž bude i dvě Škody 1000 MB ve stavu před renovací.
Jen o aukce ale nepůjde. Hned od 8 hodin v sobotu 13.11. bude otevřena burza, kde bude probíhat tradiční prodej náhradních dílů, sběratelských předmětů, literatury i celých automobilů. Velkým lákadlem bude také vystavení indické Jawy Pérák. Nebudou ale chybět ani stánky Harley-Davidson Praha nebo Royal Enfield a Indian. Aukční blok začne v 11 hodin.
Mohou vyhřívaná sedadla v autě škodit zdraví? Pozor by si měli dát hlavně muži
Během studených zimních rán je v autě máloco příjemnějšího než okamžik, kdy se naplno rozjede vyhřívání sedadel. Může tato vychytávka, která se dnes stává čím dál častějším prvkem výbavy, cestujícímu nějak ublížit?