První evropská Gigafactory americké automobilky Tesla je téměř hotova. Už příští rok by z jejích výrobních linek měly sjíždět první elektromobily. Konkurence se děsí, protože jsou v ohrožení desetitisíce pracovních míst. A to nejen ve Volkswagenu, ale i ve Škodě Auto spadající pod jeho křídla. „Nyní se rozehrála velká bitva o to, která z fabrik a lokací to odnese,“ varuje šéf tuzemských odborů Josef Středula.
Největší evropská automobilka Volkswagen bude muset projít hlubokou restrukturalizací, aby si udržela svou konkurenceschopnost. Na setkání se zaměstnanci v domovském Wolfsburgu to řekl její výkonný ředitel Herbert Diess. Za hrozbu označil amerického výrobce elektromobilů Tesla, který by už v příštím roce měl spustit sériovou výrobu v první evropské Gigafactory v německém Grünheide nedaleko Berlína.
„Ano, bojím se o Wolfsburg. Chci, aby tady vaše děti a vaši vnuci našli bezpečně práci. To jsem vám chtěl říct, a proto jsem zde,“ promluvil Herbert Diess ke svým zaměstnancům. Podle něho Tesla rychle zdokonaluje výrobu a „vypadá to, že by na zhotovení jednoho auta potřebovala jen deset hodin“.
30 tisíc míst v ohrožení
Tak krátký čas je pro Volkswagen zatím z říše snů. Ve své továrně ve Zwickau totiž na výrobu jednoho elektromobilu potřebuje 30 hodin s tím, že v příštím roce by se tato doba mohla zkrátit o třetinu. I tak by to znamenalo, že elektromobily se značkou VW se budou vyrábět dvakrát déle, respektive že Tesla bude i v příštím roce dvakrát produktivnější.
Podle Herberta Diesse je tak ve Volkswagenu v ohrožení kolem 30 tisíc pracovních míst. Data za poslední měsíce navíc ukazují, že poptávka po elektromobilech v Evropě raketově roste. Už v srpnu totiž evropský počet nových registrací vozidel s částečným či plným elektrickým pohonem předčil auta na naftový motor. V září se pak Model 3 právě od společnosti Tesla stal vůbec nejprodávanějším automobilem v Evropě s přibližně 24,5 tisíce registrací. Meziročně tak Model 3 zaznamenal nárůst o 58 procent, jak vyplývá z údajů analytické společnosti JATO Dynamics.
Šéf Volkswagenu si už za svá slova vysloužil kritiku. Podle zdrojů, na něž se odkazuje agentura Reuters, se mezi vedením společnosti a zástupci zaměstnanců stupňuje napětí přerůstající v konflikt. A dokonce je v plánu jednání smírčího výboru Volkswagenu, který by měl situaci řešit. Zatím ale není známo, kdy by se rokování mělo uskutečnit. „Momentálně vedeme důvěrná a konstruktivní jednání. Případné výsledky budou komunikovány v pravý čas,“ citovala agentura Reuters svůj zdroj pod příslibem anonymity.
Středula: Česká vláda musí jednat
Situaci ve Volkswagenu bedlivě sledují také české odbory. Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula totiž v Diessových úvahách vidí riziko i pro mladoboleslavskou Škodu Auto, jež pod křídla Volkswagenu spadá. „Nyní se rozehrála velká bitva o to, která z fabrik a lokací to odnese,“ napsal Středula na Twitter s tím, že ho zajímá, co v tom dělá současná vláda a jaký plán má ta budoucí.
Šéf VW Herbert Diess připustil propouštění. Podle něj už dál není možné, aby se auta u Tesly vyráběla 10h zatímco ve fabrikách VW 20h. Nyní se rozehrála velká bitva o to, která z fabrik a lokací to odnese! A mě by zajímalo, co v tom dělá současná vláda? A jaký plán má ta budoucí?
— Josef Středula (@JStredula) November 8, 2021
„Jakkoli věřím v sílu odborů ve Škodovce, tento problém je převyšuje. Musí se do toho zapojit i česká vláda. Premiér Babiš nedávno s Herbertem Diessem jednal, ale nevíme, o čem a s jakým výsledkem. Nová vláda se pak musí oprostit od ideologie, s Volkswagenem jednat a využít také ekonomickou diplomacii,“ řekl Josef Středula CNN Prima NEWS.
Podle něho si naši představitelé musí uvědomit, že nejde jen o byznys, protože ve Volkswagenu je majetkově zainteresována také spolková země Dolní Sasko. „Ten problém tedy nemohou řešit škodovácké odbory, ony nemají zastoupení v řízení koncernu, to je jiná struktura. Pokud tedy platí, že máme být inovativní ekonomikou, musí se v tuto chvíli do toho česká vláda vložit,“ dodal předseda ČMKOS.
Němci financovaná zkáza?
Jak už bylo řečeno, první evropská Gigafactory vyrostla asi 40 kilometrů východně od Berlína. Automobilka Tesla do ní investovala či ještě investuje kolem pěti miliard eur (asi 127 miliard korun). Paradoxem je, že samotní Němci na ni ze svých daní sami přispějí. Podle agentury Reuters totiž Tesla na investici může z veřejných rozpočtů získat až pětinu z celkového objemu investice.
Finální rozhodnutí má ale spolkové ministerstvo hospodářství teprve vydat. Jasno by však mělo být nejpozději do konce letošního roku. Ministerstvo informovalo, že výše dotace ještě bude záviset na jednáních se samotnou Teslou a také s Evropskou komisí, která musí veřejnou finanční podporu schválit.
Americká automobilka Tesla ale nakonec nebude jediná, která z německých veřejných rozpočtů bude čerpat peníze. Spolkový ministr hospodářství Peter Altmaier začátkem září oznámil, že vláda uvolní 437 milionů eur automobilce Opel. Dotací podpoří výstavbu továrny na baterie, tentokrát v Kaiserslauternu na severozápadě země.