Mladoboleslavská Škoda již začátkem května oficiálně představí čtvrtou generaci Fabie, svého nejdůležitějšího modelu. Jak ale bývá zvykem, tuzemská automobilka upouští některé zásadní informace a fotografie ještě před premiérou. Už tedy víme, jakými motory bude poháněna, známe její rozměry i karosářské verze, a díky uveřejněným skicám exteriéru si dokonce můžeme představit, jak asi bude vypadat. Doposud jsme však neviděli interiér auta, jeho předběžnou architekturu Škoda nastínila až nyní.
Hned zprvu si nelze nevšimnou značné podoby s většími modely, jako jsou Scala a Octavia. Přístrojová deska se liší opravdu jen v maličkostech, základní stavba je pak dá se říci totožná. První skica odhaluje například nově řešené kruhové výdechy ventilace, což je v novodobé historii vozů Škody zcela nový prvek. Dalšími důležitými detaily jsou barevné akcenty, které propojují jednotlivé oblasti interiéru, stejně jako nově navržené chromované rukojeti dveří.
Do očí bijící je potom velký dotykový displej multimédií, který se tyčí na samotném vrcholu přístrojové desky. Podle všeho je obdobný jako ten ve Scale nebo v Octavii. Se zmiňovanými sourozenci, ale i s dalšími členy rodiny Škoda sdílí Fabia také dvouramenný multifunkční volant s rolovacími tlačítky. Skica rovněž prozrazuje, že čtvrtá generace dostane volitelně i digitální přístrojový štít Virtual Cocpit.
Na druhou stranu disponuje mladoboleslavský malý hatchback řešeními, které bychom u větších modelů hledali jen těžko. Jde například o manuální ovladače klimatizace, které mají své místo hlouběji pod obrazovkou multimédií, nikoliv v ní. Za to jsme jedině rádi! Nebo tu nalezneme starou dobrou „páku“ automatické převodovky, nikoli miniaturní joystick. A nechybí ani klasická „ruční brzda“.
Krásný a funkční zároveň
Samozřejmostí je také široká paleta bezpečnostních a asistenčních systémů. Nová Fabia může být vybavena až devíti airbagy (většina je standard, volitelně se dodávají kolenní airbag a zadní boční airbagy) a poprvé má na všech sedadlech pro spolucestující úchyty Isofix i kotevní úchyty pro dětské sedačky.
Novinka ale může být rovněž vybavena balíčkem Travel Assist, který přináší funkce automatizovaného řízení. Hodit se mohou i asistenti pro automatizované parkování nebo detekci překážek při parkování.
Fabia je premiantem v oblasti Simply Clever prvků. Celkem jich tu nalezneme 43 a 13 z nich je zbrusu nových. Jednou z „vychytávek“ je například USB-C konektor ve středovém zpětném zrcátku, další třeba jakýsi multifunkční vak pod krytem zavazadlového prostoru, který pojme až 3,5 kilogramu nákladu a je ideální třeba pro uložení kabátu. Tradiční prvky, jako jsou škrabka na led ve víčku nádrže či držák parkovacího lístku u A sloupku na straně řidiče, samozřejmě zůstávají.
A cena?
Ceny nové Škody Fabia zatím samozřejmě nejsou známé, ale podle vyjádření manažerů Škody Auto nebudou o moc vyšší než u současné generace, takže by se ta základní měla vejít pod 300 tisíc korun. A to by z nové Škody Fabia dělalo aktuálně jeden z nejdostupnějších malých hatchbacků na českém trhu.