reklama

Nová Škoda Fabia se představí už v květnu. Testované prototypy tahají tajemný vozík

Nová generace českého bestselleru se představí už v květnu. Čas zbývající do premiéry využívá Škoda na testy předsériových prototypů, aby odhalila i ty nejmenší možné problémy. V rámci jednoho ze zkušebních programů za sebou čtvrtá generace fabie zahalená krycí kamufláží tahá přívěsný vozík s netypickým obsahem.

reklama

Přívěs vypadá jako aerodynamicky optimalizovaný dodatečný prostor na zavazadla, ve skutečnosti se v něm ale skrývá množství elektroniky.

Škoda tvrdí, že díky tomuto zařízení dokáže fabia zdolávat alpský průsmyk Grossglockner, aniž by opustila testovací polygon v Husí Lhotě a aniž by jen trochu stoupala nebo klesala. Jde totiž o takzvané „Towing dyno“, tedy přívěsný dynamometr. Vozík dokáže vyvolat zátěž až 9 kN, přičemž samotný dynamometr dosahuje výkonu až 150 kW. Díky tomu dokáže přesně řízeným přibrzďováním napodobit různé jízdní situace. Dokonce i celý přejezd horským průsmykem.

„Tímto způsobem dokážeme simulovat rozdílné jízdní podmínky, například profily reálných kopců nebo jízdu s přívěsem různé hmotnosti,“ vysvětluje Pavel Kolajta, zodpovědný za funkční zkoušky nové fabie. Towing Dyno je ale jen jednou z cest, jak se Škoda snaží zefektivnit testování nových vozidel. Zkoušek jsou dnes stovky, ať už těch fyzických, nebo virtuálních. „Testy jsou nenahraditelnou součástí vývoje auta. Musíme se ujistit, že novinka splňuje všechny nároky, které jsou na ni kladeny,“ říká Kolajta. Tradiční jsou například testy v náročných klimatických podmínkách.

„S vozem v maximálním zatížení se jezdí při teplotách pod −30 °C i nad 45 °C, jezdí se ve sněhu, na ledě i v prachu. Děláme také testy se simulací monzunového deště,“ přibližuje Kolajta některé extrémní zkoušky. Zátěžové testy jsou však třešničkou na dortu celého vývoje a předchází jim mnoho dílčích zkoušek. Jednou z nejpřísněji hodnocených kritérií je bezpečnost, při níž nároky s každou generací vozu rostou. I zde se kombinují reálné testy s počítačovými simulacemi.

Testy zkracují dobu vývoje

„Simulace nám ukazují správnou cestu a fyzické testy nám zas potvrzují, že zvolená cesta je správná a bezpečná,“ říká Csaba Sirgely, jeden z inženýrů odpovědných za vývoj fabie v oblasti bezpečnosti. Podle něj je výzvou už základní vývoj bezpečnostní struktury karoserie. „Vyvíjíme auto, jehož nosná část má být co nejtužší, aby ochránila posádku, ale jehož karoserie musí být zároveň co nejšetrnější při srážce s chodci,“ popisuje Sirgely často protichůdné požadavky.

Auto a jeho části kvůli tomu procházejí sérií dílčích zkoušek i celkových crashtestů. Povrchové části karoserie jako kryt nárazníku či kapota se například od počátku ladí a optimalizují nejdříve za pomoci počítačových programů a následně se testují s figurínami nebo takzvanými impaktory. Cílem je dosáhnout poddajného chování při srážce s člověkem. „Při vývoji fabie jsme na auto a jeho části vystřelili impaktor více než 200krát. Na jeden takový test však připadá průměrně asi 140 virtuálních simulací, které pomáhají díly ladit ještě před reálným testem,“ uzavírá Sirgely.

Tagy:
Zbytečná úmrtí na rakovinu plic. Až 85 procent nemocných přichází k lékaři pozdě
Zdraví

Zbytečná úmrtí na rakovinu plic. Až 85 procent nemocných přichází k lékaři pozdě

Rakovina plic patří mezi nejzávažnější karcinomy. Její zrádnost spočívá především v tom, že o sobě dlouho nedává vědět. Drtivá většina pacientů přichází k lékaři pozdě. Tento verdikt si z úst lékařů vyslechla i paní Petra, která s nemocí bojuje už dlouho. Její příběh zveřejňujeme při příležitosti Světového dne rakoviny plic, který letos připadá na první srpnový den.

Oblíbenou destinaci Čechů v Turecku sužují požáry. Tisíce turistů byly evakuovány

Rozsáhlé lesní požáry sužují turistické destinace v Turecku, nejhůře je na tom Antalya na jihu země. Úřady už musely evakuovat z desítek hotelů tisíce turistů. Nejméně šest lidí už zemřelo, téměř stovka skončila v nemocnici. Oheň za sebou nechává spálené celé vesnice. Podle dostupných zpráv jsou všichni čeští turisté v pořádku. Nicméně místní obyvatelé zoufale prosí celý svět o pomoc.

Macrone, podej demisi! Přes 200 tisíc Francouzů protestovalo proti covidovým pasům

V Paříži i řadě dalších francouzských měst se v sobotu konaly demonstrace odpůrců takzvaných covidových pasů, jimiž se bude od 9. srpna nutné prokázat před vstupem na většinu veřejných míst. Podle ministerstva vnitra vyšlo do ulic přes 200 tisíc lidí, což je více než předchozí dvě protestní soboty. V Paříži se část demonstrantů střetla s policií. Na několika místech protestující útočili na novináře, uvedla agentura AFP.

Vondroušová na zlato nedosáhla. S Bencicovou prohrála v třísetové bitvě

Čtvrtou zlatou medaili pro českou výpravu na olympijských hrách v Tokiu tenistka Markéta Vondroušová nezajistila. Po senzační jízdě turnajem ji až ve finále zastavila Švýcarka Belinda Bencicová po setech 5:7, 6:2 a 6:3. I tak jde o velký úspěch a Česká republika má sedmou medaili, třetí stříbrnou. 24letá Bencicová má šanci na zlatý double, protože v neděli hraje i vyvrcholení soutěže deblistek, a to proti Barboře Krejčíkové a Kateřině Siniakové.

reklama

Domácí zpravodajství

Pirátský kandidát na ministra sponzoroval radikální aktivisty. Byla to chyba, přiznává

Kandidát Pirátů na ministra pro místní rozvoj a pražský radní pro bydlení a transparentnost Adam Zábranský finančně podporoval radikální ekologické hnutí Extinction Rebellion. Od loňského srpna do letošního června mu posílal pětistovku měsíčně jako příspěvek na činnost. Vyplývá to z jeho transparentního účtu. Zpětně vnímá jako chybu, že podporu neukončil dříve.

Na Prostějovsku se srazily vlaky. Na místě byli zranění, provoz je přerušen

Aktualizováno

V Němčicích nad Hanou na Prostějovsku se v sobotu odpoledne srazila lokomotiva s osobním vlakem. Provoz na trati mezi Nezamyslicemi a Kojetínem je přerušen, dva vozy osobního vlaku vykolejily. Dva lidé byli zraněni, řekla policejní mluvčí Miluše Zajícová. Zranění podle ní utrpěl jeden cestující v osobním vlaku a strojvedoucí v samotné lokomotivě. Podle mluvčí Zdravotnické záchranné služby Olomouckého kraje Lucie Mikiskové šlo v obou případech o lehká zranění. Hasiči z vlaku evakuovali pět cestujících a personál vlaku.

Z Prahy do Ostravy po D1? Ještě dlouho ne. Dostavba posledního úseku se opět zpožďuje

Nejstarší česká dálnice čeká dlouhé dekády na své dokončení. Přestože zbývá dostavět pouhých 10 kilometrů D1 kolem Přerova, řidiči se z Prahy do Ostravy po celé její délce jen tak nesvezou. Krajský úřad Olomouckého kraje totiž rozhodl, že stavební povolení pro některé malé objekty související s touto stavbou nemůže řešit přerovský magistrát, ale on sám. A to znamená další zdržení.

reklama