Zajímavé informace v souvislosti s aktuální situací v Rusku přicházejí z automobilky Škoda Auto. Jak se zdá, osud jejích ruských výrobních závodů je zpečetěn. „Určitě víme, že Rusko už nedáme dohromady,“ přiznává Jaroslav Povšík, dlouholetý šéf škodováckých odborů.
„Řekněme, že doufáme, že se tam nevyrábí a nevyvíjí žádná další činnost. Určitě ne žádná zásadní,“ řekl týdeníku Škodovácký odborář k aktuální situaci ve výrobních závodech na území Ruska Jaroslav Povšík, předseda odborové organizace KOVO MB, pod níž spadají také zaměstnanci Škody Auto.
Další škodovky policie nedostane. Podle soudu byly podmínky tendru diskriminační
Ministerstvo vnitra neuspělo se svým odvoláním proti rozhodnutí soudu ve věci zrušení dvoumiliardového tendru na dodávku nových policejních aut. Zvýhodňování domácí značky ve výběrových řízeních organizovaných státními institucemi už v minulosti řešil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Zůstat, či odejít?
Vedení Škoda Auto a celého koncernu Volkswagen momentálně řeší otázku, zda v Rusku zůstat, nebo jej opustit. Ukončení výroby, kterou již deklarovali téměř všichni, a definitivní odchod z Ruska, jsou však diametrálně rozdílné věci. „Manažeři rádi mluví o odpovědnosti, kterou máme za zaměstnance, byznys, i akcionáře, podle nás je to však i otázka morálky a svědomí," uvedl Povšík. Zároveň prozrazuje, že situace v Rusku je momentálně taková, že tam není možné podnikat ani vyvíjet jakoukoli jinou činnost.
Povšík upozornil i na velké riziko ztráty firemního kreditu pro zákazníků Škody Auto. Definitivní verdikt nad budoucností výroby v Rusku zatím nepadl, vše však nasvědčuje tomu, že Škoda tamní výrobu opustí. „Určitě víme, že Rusko už nedáme dohromady. Odepíšeme i Nižnij Novgorod,“ prozradil Jaroslav Povšík. V Nižním Novgorodu Škoda Auto vyráběla tři modely, čtvrtý vycházel ze závodu v Kaluze.
Solidarita s Ukrajinci
„Cítíme také zodpovědnost za naše ukrajinské zaměstnance, zejména za ty, kteří pracují na kabelových svazcích. Tuto práci, při které odcházejí zejména karpální tunely na rukou, vykonávají především ženy, kabely vyrábějí ručně,“ řekl Jaroslav Povšík na adresu ukrajinské výroby.
„Proč myslíte, že je tato práce zejména na Ukrajině, tak vzdálené od Německa? Vybrána byla právě proto, že jsou tam extrémně nízké náklady, obecně zejména na zaměstnance. Tyto nízké náklady překonaly dokonce i výrazné politické riziko panující od okupace Krymu v roce 2014,“ uzavřel Povšík.