Ministerstvo vnitra neuspělo se svým odvoláním proti rozhodnutí soudu ve věci zrušení dvoumiliardového tendru na dodávku nových policejních aut. Zvýhodňování domácí značky ve výběrových řízeních organizovaných státními institucemi už v minulosti řešil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Už v roce 2019 vyhrála Škoda Auto velký tendr na dodání nových automobilů ministerstvu vnitra, potažmo české policii. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) tehdy podmínky výběrového řízení napadl a veřejnou soutěž zrušil. Ministerstvo vnitra se jako zadavatel tendru následně odvolalo ke Krajskému soudu v Brně. Ten nyní potvrdil, že řízení bylo ušité na míru jediné značce.
Škoda stále skladuje 20 tisíc nedodělaných aut. Chybí jim čipy i další komponenty
Škoda musí dál utrácet obrovské peníze za skladování nehotových aut a s tím spojenou přidanou logistiku. Situace je nicméně o poznání lepší než loni, kdy na letištích a dalších volných plochách zahálelo až 50 tisíc nedokončených vozů.
Podmínky byly dikriminační
V tendru šlo o dodání vozidel v hodnotě více než dvě miliardy korun, přičemž dodávky měly probíhat mezi lety 2018 a 2021. Rozsudek z konce března tohoto roku byl úřadu doručen před pár dny.
„Soud jednoznačně potvrdil závěry úřadu, podle nichž ministerstvo nastavilo diskriminačně zadávací podmínky, když kombinace stanovených technických požadavků ve svém důsledku vedla k bezdůvodné konkurenční výhodě dodavatele Škoda Auto, a.s.,“ popsal verdikt soudu ÚOHS.
Ministerstvo vnitra tedy zadávalo zakázku za více než dvě miliardy korun na základě podmínek, které mohl splnit pouze jediný dodavatel. Zároveň si muselo být diskriminačního nastavení podmínek vědomo, nedokázalo je přitom objektivně zdůvodnit, především ve vztahu k „nepolicejním“ vozidlům, u nichž byly specifikovány tak přísně a tak přesně, že to nedávalo logiku.
ÚOHS se dotázal 12 dodavatelů různých značek automobilů, zda by byli schopni splnit požadovanou kombinaci tří technických požadavků, tedy typu karoserie, minimální velikosti zavazadlového prostoru a vnitřních rozměrů vozu. Žádný z dodavatelů všem třem požadavkům najednou vyhovět neuměl.
Policie nevysvětlila, proč nechtěla kombíky
„Zadavatel podle soudu dostatečně nezdůvodnil, v čem jsou vozidla typu sedan/hatchback natolik odlišná od vozidel typu kombi, že pro značnou část veřejné zakázky požadoval žalobce dodání vozidel s homologací sedan/hatchback a zároveň základním objemem zavazadlového prostoru minimálně 500 dm³. Konkrétně neprokázal, v čem spočívají tvrzené rozdíly v jízdních vlastnostech a proč jsou tyto rozdíly významné z hlediska dané veřejné zakázky,“ popsal dále ÚOHS.
Podle mluvčího Škody Auto Pavla Jíny se na zájmu mladoboleslavské automobilky o účast v dalších výběrových řízeních nic nemění: „Rozhodnutí soudu respektujeme. Je pro nás velkou ctí, že automobily značky Škoda jsou tradiční součástí vozového parku policie. Od roku 1993 bylo českým policistům a ministerstvu vnitra předáno více než 20 tisíc automobilů nejrůznějších modelů a specifikací. Vozy naší značky slouží v barvách složek integrovaného záchranného systému i v dalších státech po celém světě. I do budoucna se budeme ucházet o další vypsané zakázky,“ řekl Jína.