Automobilka Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3 000 lidí. Zastavil se už například nábor nepřímého personálu, a to zejména mimo výrobní oblasti. Píše o tom ve svém nejnovějším vydání týdeník Škodovácký odborář.
Odbory se snižováním počtu zaměstnanců nesouhlasí a chtějí redukovat pětiprocentní krácení personálu na minimum. Automobilka se k případnému propouštění nechtěla vyjádřit. Škoda Auto zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v Česku asi 34 000. Jedná se o kmenové zaměstnance, kromě nich v automobilce pracují i agenturní pracovníci.
Je tohle nová Škoda Fabia? Bývalý student firemního učiliště zveřejnil fotky
Už příští týden se budou konat první oficiální jízdy s maskovanými prototypy nové Škody Fabia. Důkladně i méně důkladně kamuflované hatchbacky už ale brázdí české silnice delší dobu, přičemž definitivní vzhled novinky nastiňují ilustrace grafiků. Tato konkrétní pochází od bývalého studenta firemního učiliště Škody, který ji vykreslil na základě tvarů maskovaných prototypů.
Firemní odbory s údajnou propouštěcí strategií firemního vedení ostře nesouhlasí, vadí jim, že s nimi nebyla projednána a především protestují proti zamýšlenému počtu pracovníků, kteří mají přijít o zaměstnání.
Nové projekty v ohrožení?
Podle odborů si ten, kdo toto opatření vydal, musí uvědomit, že ohrožuje projekty Škody a chce učinit spoustu pracovníků a jejich rodin nešťastnými. To vše poté, co Škoda loni oslavila 125 let výroby automobilů a 30 let spojení s koncernem Volkswagen.
Provoz ve Škodě momentálně komplikuje pandemie koronaviru. Na výrobních linkách už nastal podstav. „Řešení firma nalezla v tom, že nutí agenturní zaměstnance, aby po noční pokračovali na ranní směnu a nahradili tak chybějící pracovníky. Podotýkáme, že toto je ten nejhorší hazard s lidským zdravím,“ upozorňují odboráři na nepříjemné pracovní podmínky ve výrobních závodech.
Agenturní zaměstnanci musí podle odborů po noční směně čekat, až se zjistí, kolik lidí se nedostavilo do práce, a pak jsou podle potřeby posíláni na další směnu. Odbory to kritizují. „Takto zneužívat bezbrannosti pracovníků, závislých na této prekérní formě zaměstnání a obživy, je nedůstojné nejen v rámci firmy Škoda, ale i v celém koncernu Volkswagen,“ uvedl Škodovácký odborář.
Elektrická doba si žádá nový styl. Škoda možná opustí logo s okřídleným šípem
Logo toho či onoho výrobku je něco jako podpis člověka. S lety se může trochu měnit jeho styl podle toho, jakou životní fázi jeho nositel zrovna prožívá, v zásadě je to ale stále jedno a totéž. K automobilce Škoda už od sloučení s firmou Laurin & Klement v roce 1926 neoddělitelně patří symbol okřídleného šípu. Internetem teď ale kolují zvěsti, že by šíp mohl být přinejmenším zásadně přeoperován.
Škoda: Přesčasy jsou dobrovolné
Škoda tvrzení odborů popírá. „Veškeré přesčasy jsou vždy na dobrovolné bázi. Aktuálně s přihlédnutím k současné situaci možnost práce přesčas ve firmě po dohodě s Odbory KOVO hromadně nevyužíváme,“ řekla mluvčí kvasinského výrobního závodu Martina Gillichová.
Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.