Automobilka Škoda Auto chce podle odborů od letoška do roku 2023 snížit počet zaměstnanců o pět procent, tedy asi o 3 000 lidí. Zastavil se už například nábor nepřímého personálu, a to zejména mimo výrobní oblasti. Píše o tom ve svém nejnovějším vydání týdeník Škodovácký odborář.
Odbory se snižováním počtu zaměstnanců nesouhlasí a chtějí redukovat pětiprocentní krácení personálu na minimum. Automobilka se k případnému propouštění nechtěla vyjádřit. Škoda Auto zaměstnává téměř 39 000 lidí, z toho v Česku asi 34 000. Jedná se o kmenové zaměstnance, kromě nich v automobilce pracují i agenturní pracovníci.
Firemní odbory s údajnou propouštěcí strategií firemního vedení ostře nesouhlasí, vadí jim, že s nimi nebyla projednána a především protestují proti zamýšlenému počtu pracovníků, kteří mají přijít o zaměstnání.
Nové projekty v ohrožení?
Podle odborů si ten, kdo toto opatření vydal, musí uvědomit, že ohrožuje projekty Škody a chce učinit spoustu pracovníků a jejich rodin nešťastnými. To vše poté, co Škoda loni oslavila 125 let výroby automobilů a 30 let spojení s koncernem Volkswagen.
Provoz ve Škodě momentálně komplikuje pandemie koronaviru. Na výrobních linkách už nastal podstav. „Řešení firma nalezla v tom, že nutí agenturní zaměstnance, aby po noční pokračovali na ranní směnu a nahradili tak chybějící pracovníky. Podotýkáme, že toto je ten nejhorší hazard s lidským zdravím,“ upozorňují odboráři na nepříjemné pracovní podmínky ve výrobních závodech.
Agenturní zaměstnanci musí podle odborů po noční směně čekat, až se zjistí, kolik lidí se nedostavilo do práce, a pak jsou podle potřeby posíláni na další směnu. Odbory to kritizují. „Takto zneužívat bezbrannosti pracovníků, závislých na této prekérní formě zaměstnání a obživy, je nedůstojné nejen v rámci firmy Škoda, ale i v celém koncernu Volkswagen,“ uvedl Škodovácký odborář.
Škoda: Přesčasy jsou dobrovolné
Škoda tvrzení odborů popírá. „Veškeré přesčasy jsou vždy na dobrovolné bázi. Aktuálně s přihlédnutím k současné situaci možnost práce přesčas ve firmě po dohodě s Odbory KOVO hromadně nevyužíváme,“ řekla mluvčí kvasinského výrobního závodu Martina Gillichová.
Škoda Auto loni dodala celosvětově přes jeden milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích.