Namísto toho, aby žáka pochválila a dala mu zpětnou vazbu, udělila mu učitelka pětku. A to i přesto, že se chlapec dobral správného výsledku, avšak při přemýšlení použil vlastní úsudek. Když se pak tatínek školáka obrátil na učitelku matematiky s dotazem, proč jeho syn dostal za rovnici „kouli“, sdělila mu, že to chlapec „nějak pomotal“.
„Když se podíváte na příklad, je zřejmé, jak žáček uvažoval. Ve hře je zcela zjevně 57 kaštanů. Tento mezisoučet udělal žák mimoděk v hlavě. A protože 50 kaštanů bylo použito, je příklad i výsledek jasný. Učitelka však místo toho, aby pochválila žáka za nový přístup a dala mu zpětnou vazbu typu chybí mezisoučet, hned mu napálila kouli,“ rozhořčil se pedagog a reformátor českého školství Robert Čapek, který úlohu zveřejnil na facebookovém profilu Líný učitel.
Chlapec, který chodí do druhé třídy a se svým výpočtem ve škole neuspěl, přitom podle rodičů ovládá na svůj věk matematiku velmi dobře. Dokazuje to i 23 jedniček, které doposud dostal. „Byla jsem velmi naštvaná, vždyť to bylo správně. To, že myslí napřed a příklad napíše svým zápisem neznamená, že to je špatně,“ svěřila se CNN Prima NEWS chlapcova maminka s tím, že jejich syna špatná známka z matematiky velmi mrzela.
Další ze smutných příběhů hodnocení na prvním stupni. Zde je ještě do očí bijící, jak učitelka napálí pětku i žákovi,...
Posted by Líný učitel on Sunday, January 16, 2022
Jeho tatínek se proto rozhodl napsat učitelce. „Absolutně nerozumím vašemu hodnocení. Výsledek slovní úlohy je slovní odpověď, která je správně. Grafické znázornění rovněž správně. A to, že umí ve druhé třídě převádění rovnice z jedné strany na druhou, bych považoval za plus a známku pokročilého logického myšlení,“ napsal rozčílený otec.
„Nerozumím skutečnosti, že jedničku dostaly děti za odpověď 50 + 7 = 57, zatímco můj syn pětku za rovnici 57 − 50 = 7, která naprosto přesně vystihuje zadání úlohy a je rovněž správně. Dále nechápu, že dostane pětku bez vysvětlení, jen se slovy, že ‚to nějak pomotal‘,“ podivil se otec.
Chlapec navíc pořádně nechápal, v čem přesně se zmýlil. „On vlastně neví, proč dostal takto špatnou známku, když úlohu vypočítal dobře. Doma mi pak pětku oznámil slovy: ‚Tati, bohužel asi nejsem po tobě, ty matematiku umíš.‘ Přitom naopak prokázal, že ji skvěle ovládá,“ řekl otec s tím, že ho mrzí, že učitelka neocenila samostatný úsudek, ale své žáky trestá za nedodržení předepsaného metodické postupu.
Učitelka se pak podle slov Čapka bránila tím, že si „chlapec nedokázal obhájit výsledek“. Chlapec byl ale poté přezkoušen a známku si opravil. „O všem jsme si se synem povídali ráno při snídani a ptali jsme se ho, zda by si známku nechtěl opravit. A pokud ano, ať se přihlásí. Což udělal, šikulka můj. Řekl, co si paní učitelka zřejmě přála slyšet a škrtla mu tu pětku,“ řekla CNN Prima NEWS chlapcova maminka.