Slavný výrobce hodinek v problémech. Švýcarský Swatch dojíždí na tři zásadní změny na trhu
Slavná švýcarská společnost Swatch se ocitla v problémech. Výrobce hodinek v Asii bojuje s klesajícím prodejem produktů a navíc ji z druhé strany světa ohrožují cla uvalená administrativou amerického prezidenta Donalda Trumpa. Investoři podle agentury Bloomberg dávají najevo svou frustraci a tlačí firmu, aby se více orientovala na luxusní zboží. Výsledky společnosti za první pololetí navíc ukazují hluboký propad čistého zisku o 70 procent.
Společnost Swatch nezažívá jednoduché časy. Čistý zisk se slavnému výrobci hodinek propadl na 147 milionů švýcarských franků, což je zhruba 3,8 miliardy korun. Tržby klesly o více než 14 procent a jsou daleko za očekáváním analytiků. Informuje o tom agentura Bloomberg.
ČTĚTE TAKÉ: Sázka na ruskou energii. Maďaři a Srbové si navzdory EU postaví ropovod, kritizují Brusel
Akcie firmy Swatch ihned na negativní výsledky reagovaly prudkým poklesem a ztrácely i deset procent. Důvodem je fakt, že výrobce hodinek musí bojovat hned na několika frontách. První překážkou je současný globální trh, který je nasycený chytrými hodinkami, jež porážejí segment levných hodinek.
Navazuje na téma

Společnost se ale potýká s problémy i u prodeje luxusních značek hodinek. Na čínském trhu to pociťují všechny firmy. Na Swatch ale propad dopadl zvlášť citlivě, protože celých 27 procent prodejů je z Číny.
Investory má uklidnit zpráva společnosti, že nejnovější data ukazují obrat v prodejích. Přesto se očekává, že na čínském trhu bude mít Swatch i nadále problémy.
Třetí ranou jsou pak cla uvalená na Švýcarsko americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Ta jsou ve výši 39 procent a i ostatní luxusní značky mají s touto obchodní bariérou značné problémy. Firmy se nemohou pustit do bezhlavého zdražování.
Stane se Swatch značkou pro bohaté?
Bloomberg navíc informuje o rostoucí nervozitě investorů, kteří tlačí značku k větší orientaci na luxusní modely. Už nyní společnost produkuje značky jako Longines, Tissot, Breguet nebo Omega. Jeden z vlastníků, Nicholas Hayek, který drží ve firmě více než 40 procent hlasovacích práv, uvedl, že Swatch nebude vyrábět hodinky jen pro bohatou klientelu.
Navazuje na téma

Společnost Swatch vznikla v roce 1983, kdy se na trh dostaly asijské značky s quartzovými hodinkami. Odtud pochází pojmenování quartzová krize, která odstartovala problémy švýcarských hodinek na konci sedmdesátých a v osmdesátých letech minulého století. Swatch v tehdejší době na trhu prorazil barevným designem a hodinky se staly spíše módním doplňkem, tedy nejenom funkčním přístrojem.
Příjmy společnosti tehdy prudce rostly a firma mohla nakupovat nové značky. Současná situace na trhu ale zřejmě donutí vlastníky Swatch k úpravě obchodní strategie.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Vážný incident na zlínské rallye. Pořadatel brutálně napadl fanouška, který vběhl ke trati