Zákazníci v obchodním řetězci Lidl mohou být u některých slevových akcí překvapeni. Na cenovce může být totiž nepříliš velkým písmem napsáno, že platí pouze pro někoho. Konkrétně pro ty, kteří mají staženou aplikaci a navíc mají označenou danou prodejnu jako oblíbenou. Spotřebitelská organizace dTest pro CNN Prima NEWS uvedla, že pokud některý zákazník zboží koupí a až následně zjistí tuto podmínku, tak má produkt vrátit nebo žádat o snížení ceny. Podle tiskové mluvčí společnosti Lidl se tím pomáhá zamezit plýtvání potravinami.
Obchodní řetězec Lidl přišel nedávno s novinkou, kdy slevy na zboží dává jen určitým zákazníkům. Nestačí totiž mít zákaznickou kartičku, ale rovnou aplikaci. A v ní ještě musí být uvedena konkrétní prodejna jako oblíbená. Pokud by spotřebitel pouze načetl u pokladny věrnostní kartu bez uvedených podmínek, tak by platil celou nesníženou cenu.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Putin přiměl Trumpa otevřít oči. Prezident USA má dvě možnosti, jedné se děsí celá Evropa
Příkladem takové slevové akce pro vybrané nakupující je 100g mléčná čokoláda s kousky lískových ořechů za standardní cenu 34,90 Kč. V akci ji Lidl nabízí o 50 procent levněji, tedy za 17,45 Kč. Má to ale již zmíněný háček. „Sleva platí pouze pro zákazníky Lidl Plus, kteří mají tuto prodejnu nastavenou jako svou oblíbenou,“ stojí rovněž na cenovce.
Řetězce slevy komplikují záměrně
Podle spotřebitelské organizace dTest se řetězce snaží všemožně slevy komplikovat. „Obecně platí, že obchodníci mohou pro přiznání slevové akce stanovit zvláštní podmínky. V případě nákupu potravin to však není zcela běžné, a proto takový postup může být pro spotřebitele překvapivý. Cenovka svým celkovým pojetím bezesporu vyvolává dojem slevové akce,“ řekla pro CNN Prima NEWS mluvčí dTestu Lenka Stipcak.
Pokud se však spotřebiteli zdá, že jsou uvedené podmínky napsány malým písmem, tak se může jednat o nekalou obchodní praktiku. „Proto bychom spotřebitelům, kteří nakoupili zboží a následně zjistili, že jim byla účtována jiná cena, než kterou očekávali, doporučili, aby zboží vrátili (odstoupili od smlouvy), popřípadě požadovali snížení ceny na úroveň slevové akce,“ uvedla Stipcak.
Obchody totiž mohou využívat různé podmínky, aniž by porušovaly zákon. Měly by ale být stanoveny jasně.
Obchodní řetězec může i dané zákazníky podmínkami diskriminovat. Někteří totiž nevlastní chytrý telefon a ke slevě se proto nemusí dostat. Podle mluvčí dTestu ale nelze jednoznačně říct, že tomu tak je v tomto případě. „K tomu však nedisponujeme potřebnými daty, například zda opatření prokazatelně omezuje konkrétní věkové skupiny, zda lze podmínky akce splnit jiným způsobem bez chytrého zařízení, zda se akce týká základních potravin, zda má spotřebitel v blízkosti svého bydliště jinou alternativu či v daném obchodě substitut předmětného zboží,“ dodala.
Slevy pomáhají zamezit plýtvání zbožím, říká mluvčí
Společnost Lidl ale nepovažuje podobné podmínky u slev za problém. Mluvčí obchodního řetězce Eliška Froschová Stehlíková pro CNN Prima NEWS uvedla, že slevy spojené s konkrétní prodejnou pomáhají optimalizovat zásoby a zamezit plýtvání zbožím.
„Zároveň tak našim zákazníkům poskytujeme možnost zakoupit si výrobky ve vysoké kvalitě za atraktivní cenu. Skladové zásoby se ovšem mohou v různých prodejnách lišit, proto slevu vztahujeme vždy na danou prodejnu,“ řekla dále Froschová Stehlíková.
Podle ní stačí jen na místě změnit prodejnu v aplikaci na oblíbenou a lidé ihned slevu obdrží.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Pozor na bizarní předpis v Rakousku i brutální kontroly v Chorvatsku, říká expert