Slevové aplikace se při nákupech vyplatí, tvrdí odborníci. Skrývají ale i nebezpečí

Slevové aplikace používá drtivá většina obchodníků. Pomocí kupónů a dalších výhod mohou zákazníci ušetřit několik desítek i stovek korun. Odborníci se shodují, že věrnostní aplikace pomáhají ušetřit značné peníze. Přesto však má jejich užívání svá rizika. Nakupující například ohrožuje shromažďování a možné úniky osobních dat.

Věrnostní programy jsou velmi populární, a to jak v zahraničí, tak i v České republice. Z průzkumů vyplývá, že zákazník v tuzemských obchodech využívá průměrně 13 slevových programů. Nejčastěji jde o obchodní řetězce s potravinami, u kterých mohou lidé získat výhodnější ceny. S podobným přístupem se ale zákazník může setkat i na čerpacích stanicích nebo v drogeriích.

ČTĚTE TAKÉ: Evropa potřebuje svou armádu. Rusko nechce mír, brzy přesune vojáky blíž k NATO, řekl Zelenskyj

Německý deník Bild proto oslovil řadu odborníků s otázkou, zda se slevové akce v mobilních aplikacích skutečně vyplatí. „Je lepší aplikaci používat než ji nepoužívat. Kdo ji nepoužívá, určitě platí více než ten, kdo ji používá,“ řekl profesor Stephan Rüschen z vysoké školy v Heilbronnu, který je expertem na obchodování s potravinami. „Kdo používá aplikace, je na slevách závislý, pokud chce něco ušetřit. Ale určitě se to vyplatí, aplikace jsou zdarma,“ dodal.

Jeho slova potvrzuje i expertka na potraviny Judith Schryrová, podle které zákazník má výhodu v porovnání cen. „Díky kupónům v aplikacích mohou zákazníci snadněji sledovat a porovnávat nabídky. To samozřejmě vede k úspoře,“ uvedla.

Věrnostní aplikace mají ale také své nevýhody. Podle expertky je tomu tak v případě, kdy kupón platí například jen na jednu variantu nabízeného zboží. „Například vanilkový pudink je ve slevě a čokoládový není. Na pokladně pak zjistíte chybu a přesto produkt koupíte. I když byste si ho normálně nekoupili,“ upozornila.

Dalším rizikem je pak podle ní ochrana osobních údajů. „Aplikace sledují vaše nakupování. Možná i údaje o poloze. Tyto osobní informace pak mohou vést k cílené reklamě,“ uvedla expertka.

Slevy jsou v Česku velmi rozšířené

Podobně slevové aplikace využívají i Češi. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy bude tento trend nadále posilovat. „Jedná se o čím dál populárnější záležitost napříč Evropou,“ řekl pro CNN Prima NEWS. Obchody podle něj investují více prostředků, aby si udržely své zákazníky. „Je levnější si zachovat přízeň současných nakupujících než se snažit přesvědčit ty nové,“ poznamenal.

Na možná rizika upozorňuje ekonomka Jana Matesová, podle které bychom si měli dávat pozor na citlivé údaje. Ty jsou totiž obchodníky přeprodávány třetím stranám. „Užíváním aplikace dáváte řetězcům oprávnění prodávat vaše data nejen o tom, co nejčastěji kupujete, ale také kudy se pohybujete,“ varuje ekonomka.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Levné máslo? Potravináři přišli s novým důvodem, proč to nejde. Nefér příběhy, namítá Výborný

Tagy:
peníze obchod ekonomika jak ušetřit slevy mobilní aplikace Tomáš Prouza osobní údaje Česko Bild maloobchodní prodej Svaz obchodu a cestovního ruchu České republiky citlivá informace ekonomika, obchod a finance výpočetní a informační technologie