Slevy vládnou jídelníčku většiny Čechů. Letáky jsou stále v kurzu, na vzestupu jsou aplikace


Připustili byste, aby vám jídelníček diktovaly akce obchodních řetězců? Možná vás to překvapí, ale v podstatě to tak má 70 procent českých domácností. Nejčastěji slevy loví pomocí letáků, ale na vzestupu jsou i aplikace a weby.

Paní Jana je tak trochu slevový obojživelník. Pohybuje se jak v rybníčku tištěných letáků, tak i na souši v podobě chytrých aplikací. Sama ale prý upřednostňuje klasiku, tedy letáky. Lépe na ně totiž vidí a může si do nich psát. A když plánuje jídelníček, vyhledává v letácích především výhodné ceny masa, které je podle ní ve slevě jen málokdy.

ČTĚTE TAKÉ: Trendy Vánoc 2025. Ozdoby v barvě Mocha Mousse, deskové hry i korejská kosmetika

Téměř 50 procent lidí plánuje svůj týdenní jídelníček podle slev alespoň z poloviny. Jídelníček postavený čistě na akcích má 22 procent lidí. Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy stojí za slevami v obchodech promyšlená strategie.

„Slevové akce se komunikují tak, aby tam vždy byly nějaké mléčné výrobky, maso, ovoce, zelenina a trvanlivé potraviny. Člověk, který skutečně potřebuje ušetřit, si může koupit celý jídelníček v akcích,“ vysvětlil Prouza. Hlavní ekonom XTB CZ/SK Pavel Peterka doplnil, že nízkopříjmové domácnosti častěji spíše než na kvalitu potravin hledí na jejich cenu.

Existuje také aplikace nabízející různé recepty, které si mohou lidé uvařit s ohledem na vývoj slev. Třeba jedna porce cuketových lasagní vyjde díky akcím na devět korun. „Zároveň nechybí doporučení, kde lze suroviny koupit v daný okamžik co nejvýhodněji,“ dodala hlavní analytička společnosti Kupi.cz Monika Kopčilová.

Recepty s masem bývají dražší. Například jeden talíř kuřecích placiček s bramborovou kaší vyjde na 32 korun. Webový srovnávač nabízí funkci Strážce slev pro konkrétní potraviny. „Jakmile se produkt objeví v akci, uživatel obdrží e-mail. Dokonce si uživatel může nastavit určitou hladinu a e-mail s upozorněním obdrží jenom v případě, kdy se produkt dostane pod jím určenou cenu,“ vysvětlil Gjurses Siderov, produktový manažer portálu Akcniceny.cz.

I přes rostoucí oblibu nových technologií mají před digitálními alternativami stále jasně navrch papírové letáky. Dvě třetiny Čechů hledají informace o slevách právě v nich. Weby a aplikace pak používá čtvrtina Čechů.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Rázné řešení drahých potravin. Omezme slevy, navrhují potravináři, obchodníci se bouří