Slovenští politici pálí do médií. Za cílené příspěvky zaplatili nejvíce ve střední Evropě
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
Politici na Slovensku a v Maďarsku masivně platí za útoky na média.
Video místopředsedy Gašpara, útočícího na média, bylo sponzorováno stranou Směr.
Sponzorované příspěvky dosahují díky reklamě mnohem většího dosahu.
Strana Směr zaplatila za 65 % útočných sponzorovaných příspěvků.
V Česku se v útocích na média angažuje především Tomio Okamura.
Analýza ukazuje, že sponzorované příspěvky jsou efektivní nástroj k diskreditaci.
Vlády na Slovensku a Maďarsku platí za větší dosah příspěvků, které útočí na média. Informoval o tom slovenský server Aktuality.sk, který zmapoval tisíce příspěvků na Facebooku i Instagramu. Nejvíc oběma těmto platformám ve srovnání zemí V4 zaplatili členové vlády na Slovensku a v Maďarsku, Česko a Polsko cílily na média v placených příspěvcích výrazně méně.
„Ještě chvíli a média zorganizují Cintulovi sbírku a odhalí mu pamětní tabuli,“ prohlásil místopředseda Národní rady Tibor Gašpar ve videu ještě začátkem července letošního roku v souvislosti s atentátníkem Jurajem Cintulou z Handlové. Ve videu tvrdil, že některá média ani neodsoudila atentát na Roberta Fica.
ČTĚTE TAKÉ: Francie směřuje k předčasným volbám. Co vleklá politická krize v zemi znamená pro EU?
Nešlo by o víc než na média namířený příspěvek, kdyby video nebylo sponzorováno. Gašparovo video bylo také politickou reklamou, za kterou zaplatila strana Směr.
Právě díky zaplacené reklamě – čili sponzorovanému textu či videu, které daný politik zveřejnil například na Facebooku – dosahují podobné příspěvky mnohonásobně vyššího dosahu. Vidělo je tak výrazně více uživatelů sítí a mohly dosáhnout větších ohlasů. Video tak dosáhlo téměř 16 tisíc zhlédnutí na platformách Mety.
Čtěte také

Je to však pouze jeden z problematických příspěvků, které v uplynulém roce útočily na novináře či nevládní sektor, upozorňuje server Aktuality.sk.
Jedná se navíc o příklad obsahu, který se snaží démonizovat média, navíc nepravdivým tvrzením, protože téměř všechna média atentát na Roberta Fica odsoudila. Politici v součtu za příspěvky utratili desítky tisíc eur, aby systematicky podrývali důvěru veřejnosti vůči kritickým hlasům, konstatuje analýza.
Nejvíce příspěvků zaplatil Směr.
Jen na Slovensku se za uplynulý rok objevilo více než 500 podobných sponzorovaných politických útoků na novináře a nevládní organizace.
Většinu z nich platila strana Směr. Ta zaplatila za 65 procent všech útočných sponzorovaných příspěvků. V menším, ale významném rozsahu útočili i předseda Hlasu-SD Matúš Šutaj Eštok či menší aktéři, například předseda strany Domov Pavel Slota.
Strana Roberta Fica patří dlouhodobě k nejhlasitějším kritikům svobodných médií nejen na Slovensku, ale i v Evropě.
Podle analýzy jsou sponzorované příspěvky na Facebooku nebo Instagramu efektivním nástrojem, jak útočit na média, novináře či občanský sektor.

Předseda SPD Tomio Okamura okomentoval schůzi u prezidenta. Zdroj: ČTK, profimedia.cz, Kamaryt Michal
Analýza: V Česku platí podobné příspěvky Okamura
Největším zdrojem nenávistného obsahu v rámci skupiny V4 bylo Slovensko. Právě jemu náleželo téměř 70 procent všech zanalyzovaných nenávistných zaplacených příspěvků.
V Maďarsku byl počet identifikovaných útoků necelých 200. I zde dominoval profil vládní strany Viktora Orbána Fidesz, především její předseda Máté Kocsis, zdůrazňuje analýza.
Ten přes sponzorované příspěvky šířil především obvinění z „liberální propagandy“ financované americkým miliardářem Georgem Sorosem.
V Polsku a Česku byl počet přímo placených útoků podstatně nižší. Český internet nicméně ovládl z hlediska sponzorovaných příspěvků věnovaných novinářům předseda hnutí SPD Tomio Okamura.
Pro toho se nejčastějším terčem stala veřejnoprávní média, hlavně Česká televize, cíleně ale podle Aktuality.sk diskreditoval i soukromá média.
V Polsku se placené útoky na novináře vyskytovaly jen ojediněle.