Francie směřuje k předčasným volbám. Co vleklá politická krize v zemi znamená pro EU?


Sébastien Lecornu sliboval stabilizovat zemi po řadě francouzských vlád, které u moci setrvaly sotva několik měsíců. Namísto toho ale sám rezignoval po pouhých 28 dnech ve funkci. Co teď Francii čeká? A jak krize hospodářsky druhé nejvýznamnější země EU dopadne na ostatní členské státy, včetně Česka?

Jmenování Lecorna bylo podle komentátorů posledním pokusem prezidenta Emmanuela Macrona dosadit do čela země někoho z jemu blízkého středopravicového kruhu, píše deník The New York Times.

ČTĚTE TAKÉ: Odmítne vláda ETS 2 a migrační pakt? Nic by to nezměnilo, jen poškodilo pověst ČR, říká expert

Taková strategie by sice mohla fungovat, ovšem jen v případě, že prezident má pod kontrolou parlament. Aktuální skóre Francie i prezidenta Macrona je pět vlád za posledních 21 měsíců a chaos. Nyní prezident ztrácí vzhledem k chybějící většině v parlamentu spojence, stejně jako půdu pod nohama.

Zužuje se mu především výběr kandidátů, kteří by byli schopni sjednotit tři rozhádané tábory: nacionalistickou krajní pravici Marine Le Pen, levici a krajní levici, kterou nejhlasitěji zastupuje Jean-Luc Mélenchon, a oslabený střed se slábnoucí loajalitou k Macronovi, jehož funkční období se pomalu chýlí ke konci.

Není to nicméně pouze Macronův mandát, který má datum splatnosti. Akutní otázkou, s níž se musí parlament vypořádat, je také rozpočet Francie na příští rok a propastný deficit veřejných financí.

Lecornu ztroskotal na rozpočtu

Lecornu je blízkým spolupracovníkem Macrona, krizovým manažerem a bývalým ministrem obrany. Jeho neúspěch při hledání kompromisu ohledně rozpočtu na rok 2026, který by byl podle listu Financial Times přijatelný pro tábor prezidenta, středopravici i středolevici – ovšem nikoli pro Le Penovou, nevěstí nic dobrého pro budoucí kandidáty.

Francie přitom již nyní má jeden z nejvyšších státních dluhů mezi členy EU. Ten v roce 2025 směřuje k zhruba 5,4 procenta HDP, informoval deník Le Monde.

Navzdory těmto vyhlídkám se však ve francouzské poslanecké sněmovně nenachází dostatečná podpora pro konsolidaci státního rozpočtu. A nalezení úspěšného kompromisu mezi partajemi je jen nepravděpodobné.

V pondělí před svým odchodem z čela kabinetu Lecornu prohlásil, že práce v parlamentu je podle něj nemožná. „Byl jsem připraven na kompromis, ale každá strana chtěla, aby ostatní strany přijaly všechny její podmínky,“ uvedl.

Dopad na zbytek Evropy

V Bruselu a dalších evropských metropolích mezitím panují podle serveru Politico obavy, že vůdčí postavení prezidenta Emmanuela Macrona v mezinárodních otázkách, jako jsou Ukrajina a Gaza, bude nyní kvůli nestabilitě doma ve Francii zásadně oslabeno.

Část z nich dokonce vyslovila obavy, že by v důsledku toho mohla nakonec být ohrožena ekonomika celé eurozóny. Přestože by takový scénář neměl hrozit v blízké době, situace je dlouhodobě neudržitelná.

„Francie je too big to fail (příliš velká na to, aby zkrachovala), takže tato nekonečná politická nestabilita ohrožuje celou eurozónu,“ řekl Politico diplomat jedné z členských zemí EU za podmínky anonymity.

Francie je druhou největší ekonomikou Evropské unie, vedoucí silou v G7, jedinou jadernou velmocí EU a stálým členem Rady bezpečnosti OSN. Stejně významné je, že pod Macronovým vedením je Francie politickou silou, která se zásadně podílí na směřování EU srovnatelně s Německem.

Ovšem v situaci, kdy má Francie rozhádaný parlament, její síla znatelně oslabuje – což není dobrá zpráva pro žádný z evropských států. Spolupráce Francie a Berlína tak tvoří motor evropské politiky, tradičně považovaný za nutnost pro silnou a efektivní EU. Macronovy problémy toto nyní výrazně ztěžují.

Byl to například právě Macron, kdo se před lety stal hlavním propagátorem strategické nezávislosti Evropy i její podpory Ukrajině.

Růst strany Le Penové

Pád premiéra méně než měsíc po jeho jmenování Macronem nyní pouze posiluje pozici lídryně krajní pravice, která volá po nových volbách.

Má k tomu totiž jasný důvod – průzkumy veřejného mínění jasně ukazují, že její strana Národní shromáždění, největší samostatná strana v parlamentu, má silnou podporu alespoň v prvním kole parlamentních voleb.

Poslední z průzkumů ze začátku září, který provedla agentura Ifop, ukazuje, že strana Le Penové má podporu 33 procent, zatímco Macronovu stranu Obnovu by volilo pouze 14 procent respondentů.

Macron by ovšem nyní přání Le Penové mohl vyjít vstříc. A to i navzdory vysoké oblibě krajně pravicového Národního shromáždění.

„Vyčerpali jsme všechny možnosti, jak v tomto parlamentu najít stabilní vládu,“ uvedla v rozhovoru pro The New York Times Anne-Charlène Bezzina, vyučující veřejné právo na Univerzitě v Rouenu. „Nejlepším řešením jsou tedy volby a rozpuštění parlamentu, což alespoň vyjasní vůli veřejnosti,“ říká.

Kdo by mohl stanout v čele vlády?

Prezident nicméně není povinen vyhlásit předčasné volby. V současné chvíli by z takového kroku netěžila ani jeho vlastní politická strana.

Možnou alternativou, která se Macronovi nabízí, je jmenování nového premiéra z řad levice. Takovou osobností by se podle Financial Times mohl stát Bernard Cazeneuve, bývalý socialistický premiér.

Prezident se dlouho bránil takovému jmenování vzhledem k požadavkům levice na zavedení daně z majetku a zrušení některých Macronových vlajkových pro podnikatelských reforem.

Další možností je posadit do křesla úřednického předsedu vlády bez stranické příslušnosti.

Jaký bude osud Macrona?

V ohrožení by se ale mohl ocitnout i sám Macron.

Podle francouzské ústavy je prezident volen samostatně a Macronovo druhé funkční období trvá do roku 2027. Sám opakovaně vyloučil, že by hodlal odstoupit dříve, než jeho mandát skončí.

Výzvy k jeho rezignaci ale sílí. A to jak ze strany jeho někdejších spojenců, tak od protestujících, kteří v posledních týdnech vyšli do ulic. Mnozí považují současnou krizi za Macronovu vlastní vinu, za niž by měl nést odpovědnost – a za jediný způsob, jak patovou situaci vyřešit.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Ukrajinci našli slabé místo Rusů. Údery na rafinerie vyvolaly krizi, dopadají na obyčejné lidi