reklama

Smrt pod koly: může se to stát i vám

V roce 2018 zemřelo pod koly aut 11 tisíc volně žijících zvířat. Alespoň tak hovoří oficiální statistiky. Ve skutečnosti to ale je mnohonásobně více. Řada řidičů totiž srážku se zvěří nenahlásí.

reklama

Jaké jsou nejčastější příčiny? Nepřehledné úseky, nepředvídatelný pohyb zvěře, ale také bezohledná jízda řidičů. Ti totiž často nepřizpůsobí svou jízdu podmínkám a nedbají na dopravní značení. Podle Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK ČR) je jednou z příčin také zvýšená intenzita dopravy na všech úsecích a chybějící vhodně technicky řešené migrační cesty.

„Mortalita živočichů je obecně neodstranitelná, je to daň za naše cestování, lze ji pouze omezovat. Na silnicích nižších tříd je nutné klást důraz na dobře řešené mosty (dostatečná šíře), které mají v polích vedle vozovky přirozené podloží a dostatečnou šíři i výšku (nejsou vyštěrkovány nebo asfaltovány). Mosty přes řeky musí mít po obou stranách přirozené břehy, které umožní živočichům průchod pod mostem, bez nutnosti obcházet most vrchem přes vozovku, kde se mohou stát obětí při střetu s vozidlem,“ říká Karolína Šůlová z AOPK ČR.

Kam s ekoduktem?

Jedním z preventivních opatření, jak zabránit střetům aut se zvířaty, je oplocení cest. To se však děje jen v případě dálnic. Plot by navíc mohl narušit migrační trasy. „Na kompletně zaploceném úseku jsou následky pro populace živočichů horší než na úsecích bez plotů i za cenu toho, že na nich nějaké procento populace zemře,“ říká Šůlová.Jednou z možností, jak zachránit životy zvířat i lidí, je výstavba ekoduktů. V minulosti se stavěly i takové, které jsou v těsné blízkosti zástavby nebo přes ně vede silnice. Což byl jeden z důvodů, proč tyto nákladné stavby sklidily vlnu kritiky. V budoucnu by to ale podle Karolíny Šůlové mělo vypadat jinak. „V současnosti jsou v rámci modernizace D1 naplánovány k realizaci čtyři nadchody situované na hlavních migračních koridorech pro vybrané zvláště chráněné druhy velkých savců (velké šelmy a los), kteří mají velké nároky na při zajištění průchodnosti liniových staveb. Fungují však jako deštníkové druhy pro ostatní živočichy lesního ekosystému.“

Zrcátka, která zachraňují

V současnosti asi nejlépe fungují zrcátka, tzv. světelné odpuzovače, které se přidělávají na patníky podél cest. Světlo z reflektorů aut, které se odráží, zvířata varuje před blížícím se nebezpečím. Důležité je také přizpůsobit jízdu – hlavně v noci, kdy zvířata migrují a hledají potravu. Značky, které upozorňují např. na jeleny, mají svůj význam.

V zahraničí jsou uváděny na trh varovné systémy pro řidiče. Je to síť teplotních senzorů instalovaných podél silnice v daném kritickém úseku, které detekují přicházející živočichy až do vzdálenosti 250 m. Tyto senzory jsou napojeny na výstražnou dopravní značku kombinovanou s omezením rychlosti na 30-40 km/h, která upozorní řidiče na přítomnost zvěře před vjezdem do kritického úseku.

Zda se takových opatření dočkáme i u nás není jasné. Proto je potřeba pamatovat si pravidla, kterými je vhodné se řídit – ať už je to přizpůsobení jízdy nebo kontaktování policie v případě střetu se zvěří. A to při každém incidentu. Nejen, že je potřeba odstranit zvíře z cesty, aby se předešlo další dopravní nehodě. Ale především je nutné zajistit, aby zvíře netrpělo – pokud jej náraz přímo neusmrtil.

Tagy:

Hlavní zprávy

Třetí vlna covidové pandemie klepe v Česku na dveře. Odborníci se bojí černého scénáře
Koronavirus

Třetí vlna covidové pandemie klepe v Česku na dveře. Odborníci se bojí černého scénáře

Epidemie COVID-19 se v Česku již několik týdnů zhoršuje. V sobotu došlo k největšímu víkendovému nárůstu nakažených od 8. května. Odborníci se obávají podobného počtu nakažených a hospitalizovaných jako během loňského podzimu a mnozí z nich vidí naději v očkování, konkrétně v aplikaci třetí dávky. Situace koronavirové pandemie se znovu zhoršuje i ve světě.

Zkrachují další menší dodavatelé energií. Záleží, jak tuhá bude zima, varuje ekonom

Situace na trhu s energiemi se vyhrocuje. Po krachu společnosti Bohemia Energy ukončují činnost i další dodavatelé. Podle ekonoma Lukáše Kovandy je potřeba se připravit na krach dalších menších společností. Záleží ale na tom, jak tuhá bude letošní zima. Kovanda v Novém dni na CNN Prima NEWS varoval budoucí vládu, která to podle něj bude mít z ekonomického hlediska strašně těžké.

Škoda zastaví na 14 dní výrobu, v provozu nechá jednu linku. Může za to nedostatek čipů

Automobilka Škoda Auto od pondělí na následující dva týdny zcela zastaví výrobu ve všech třech svých tuzemských závodech, výjimkou bude jedna linka v závodech v Kvasinách na Rychnovsku. Při této odstávce chce firma dokončit 10 tisíc rozdělaných aut, informoval vedoucí komunikace podniku Škoda Auto Tomáš Kotera. Důvodem utlumení výroby je nedostatek čipů.

Chlapec v sukni znásilnil na genderově neutrálních toaletách dívku. Její otec to neunesl

Školy po celé Americe se zabývají otázkou, zda by měly být toalety genderově neutrální. Někteří rodiče se ale obávají o bezpečí svých nezletilých dětí. Debatu v amerických médiích rozpoutala výpověď jednoho údržbáře, který popsal znásilnění své dcery na dívčích toaletách chlapcem v sukni. Otec to pak ale na zasedání školské rady pěkně schytal.

reklama

Domácí zpravodajství

Jídlo obvykle pomocí sondy: Lékař popsal, jak to chodí na oddělení, kde leží Zeman

Jedna z otázek, kterou řeší politici, odborníci i velká část veřejnosti, se týká stravy prezidenta Miloše Zemana, jenž je od neděle hospitalizovaný v Ústřední vojenské nemocnici (ÚVN) na oddělení poskytujícím nejvyšší stupeň intenzivní medicíny. Podle mluvčího Jiřího Ovčáčka poobědval meruňkové buchty a vinnou klobásu s bramborovou kaší. Podle lékaře, který na tomto typu oddělení pracuje, takoví pacienti ovšem přijímají stravu většinou hadičkami.

To, co si dlouhodobě dovoluje prezidentův mluvčí, nemá v Evropě obdoby, říká Štěch

Bývalý šéf Senátu Milan Štěch (ČSSD) se ostře pustil do chování Kanceláře prezidenta republiky. Podle něj je to, co si dovoluje tiskový mluvčí hlavy státu Jiří Ovčáček, nemá v Evropě obdoby, řekl v pořadu Partie Terezie Tománkové. Do ustavující schůze Poslanecké sněmovny není ze strany Miloše Zemana nic potřeba, problém by ale nastal ve chvíli, pokud by nebyl schopný přijmout demisi současné vlády, dodal na CNN Prima NEWS.

reklama