Víte o svém voze skutečně všechno? Automobilka Toyota zveřejnila výsledky vlastního průzkumu zkoumajícího erudovanost zákazníků ve vztahu k elektromobilitě. Většina lidí podle závěrů analýzy neví, co všechno s sebou elektrifikace přináší.
Kdysi se nám s přáteli při letu velkým dopravním letadlem s proudovými motory podařilo přesvědčit známou, která letěla poprvé, že v případě vyhození elektrických pojistek se proudový letoun zřítí. Z upřímné panické hrůzy jsme nebohou dívku dostávali za pomoci palubní nabídky lihovin dlouhé minuty. Podobný případ uživatelské neznalosti bychom našli v autobranži: Zhruba před pěti lety byly zveřejněny výsledky průzkumu, podle kterého přes 60 procent majitelů vozů BMW vůbec neví, že mají automobily z Mnichova primárně zadní pohon. Podobnou nesmyslnou domněnkou žije i mnoho potenciálních zájemců o elektromobily.
Život s elektromobilem v praxi: Nervy i pověst vám může zachránit powerbanka
Bylo jen otázkou času, kdy někdo přijde na trh se záchranným zdrojem energie pro elektromobily. Na rozdíl od běžných powerbank pro mobily nebo počítače je však tato přece jen o něco větší. Je ale možná tím nejsmysluplnějším doplňkem, jaký můžete k elektromobilu mít.
Zcela mimo mísu
Napadlo by vás někdy, že v elektromobilu je spalovací motor? Asi ne. Podle průzkumu společnosti Toyota je ovšem realita úplně jiná: Až dvě třetiny dotázaných si myslí, že elektromobil spalovací motor má. Informoval o tom web Carscoops.
Výsledkem průzkumu Electric Awareness Survey z roku 2020 je, že příliš mnoho lidí nemá o elektromobilech dostatek informací. Až 66 procent dotázaných si myslí, že v BEV (Battery Electric Vehicle – čistě elektrické vozidlo na baterie) má zabudovaný i spalovací motor. Což je zarážející, protože stejný průzkum z letošního roku ukazuje totožných 66 procent dotazovaných, kteří fungování elektromobilů vůbec nerozumí.
Ne, toto není nádrž na benzin. Zdroj: Elantrie
Co je to hybrid?
Tady ale šoky nekončí. Když v průzkumu padla otázka, zda je třeba vůz s hybridním pohonem před jízdou dobíjet, až 75 procent respondentů odpovědělo, že ano. Přitom toto pravidlo neplatí ani pro plug-in hybridy. V případě PHEV by tomu tak mělo být, ale není to vysloveně nutné.
Zaměstnanci Toyoty považují tuto statistiku za frustrující. Zejména proto, že Toyota Prius v USA startovala už na přelomu milenia a sama značka dnes nabízí celou škálu hybridních vozů, které jí mimo jiné umožňují výrobu sportovních a luxusních modelů s ryze benzinovým pohonem. Na druhé straně, množství dotázaných zvažuje vůz s jistou mírou elektrifikace jako svůj další automobil. Až 41 procent se vyjádřilo, že je rozhodnuto, a celkem 70 procent takový krok zvažuje.