Ano, je to jednoduchý malý vůz a ano, nemá ve srovnání s ostatními elektromobily kdovíjak zářné parametry. Jenže i tak má velký potenciál změnit trh elektromobility v Evropě. Proč tak silná slova? Protože pořizovací cena tohoto vozu je ve srovnání s ostatními víceméně poloviční.
Dacia Spring má být tím, čím byl před lety model Logan, tedy nejdostupnějším autem své kategorie. Rumunským bestsellerem je zatím jednoznačně Sandero, kterého se dosud prodalo 2,43 milionu kusů. Za ním následují dva srovnatelně úspěšné modely: Duster s 1,96 milionu prodaných kusů a Logan, který si našel 1,93 milionu zákazníků. Spring má k těmto číslům daleko, do prodeje aktuálně teprve vstupuje, i tak ale jeho prodej po prvních týdnech dosahuje hranice 10 tisíc kusů. Okamžitě si také zapsal jeden důležitý úspěch – už v září se dostal do první desítky nejprodávanějších elektromobilů v Evropě. Teď jsme si jej poprvé mohli osahat naživo.
Adrenalin za volantem nehledejte, nebo aspoň ne v klasickém smyslu toho slova. Ani světové bestsellery jako Ford T, VW Brouk nebo Renault 4 však nebyly žádné závoďáky. Zdroj: Dacia
Adrenalin za volantem nehledejte, nebo aspoň ne v klasickém smyslu toho slova. Ani světové bestsellery jako Ford T, VW Brouk nebo Renault 4 však nebyly žádné závoďáky. Zdroj: Dacia
Jasná jednička potřebuje kompromisy
Aktuálně je Spring z mainstreamových značek jednoznačně cenově nejdostupnějším elektromobilem. Jeho česká cena začíná na 454 900 Kč, v lepší výbavě přijde na 496 900 Kč. Pokud bychom měli v Čechách dotace na elektrická auta srovnatelné třeba s francouzskými, dal by se Spring koupit už za cenu pod hranicí 330 000 Kč. To je ale zatím otázka, na kterou u nás nikdo nedokáže spolehlivě odpovědět.
Samozřejmě, na ceně se podepisuje například i nižší kapacita elektrických baterií, která je jen
24,7 kWh. K tomu je třeba dodat jednu důležitou věc – na poměry „čistých“ elektromobilů je Sping mimořádně lehký – váží pouhých 970 kg! I proto je elektrický motor s výkonem 33 kW (45 koní) a točivým momentem 125 Nm je toto auto vlastně relativně dostatečnou volbou.
Parametry samozřejmě nemá oslňující – zrychlení na 100 km/h trvá elektrické Dacii téměř 20 vteřin a na dálnici s ní nedosáhnete ani povoleného rychlostního limitu. Do kufru ale naložíte 290 litrů nákladu, což je na tuto třídu mimořádně dobrá hodnota. Sklopné opěradlo je neděleno.
Dostatečné rezervy
Pokud si do Springu sedne víc dospělých lidí, je to na dynamice to cítit. Spring se však profiluje jednoznačně jako praktické a cenově dostupné ekologické přibližovadlo určené především do města.
A na to má více než dostatečný dojezd, který dosahuje v kombinovaném režimu až 230 kilometrů (podle přísnější procedury WLTP) a čistě v městském cyklu může dojezd dosáhnout až přes 300 kilometrů. Co by za to taková Mazda MX-30 dala... Jelikož většina lidí najede ve městě denně v průměru 40 až 50 kilometrů, v roli „přibližovadla do práce“ ho zřejmě budete nabíjet nanejvýš jednou nebo dvakrát týdně.
Rychlé nabíjení není ve standardu, je příplatkovou záležitostí, stojí 400 eur. V rychlonabíječce ho nabijete za méně než hodinku a půl, z wall-boxu za méně než 5 hodin (7,4 kW) a pokud byste jej chtěli nabíjet z běžné domácí zásuvky, zabere vám to 14 ho... Zdroj: Dacia
Rychlé nabíjení není ve standardu, je příplatkovou záležitostí, stojí 400 eur. V rychlonabíječce ho nabijete za méně než hodinku a půl, z wall-boxu za méně než 5 hodin (7,4 kW) a pokud byste jej chtěli nabíjet z běžné domácí zásuvky, zabere vám to 14 ho... Zdroj: Dacia
Žádné zklamání
Jak to bude s reálnou spotřebou, uvidíme při standardním testu. Zatím jsme s autem najeli opravdu jen prvních pár kilometrů. Po nich můžeme konstatovat, že u Springu, i když má maximální točivý moment dostupný prakticky od nulové rychlosti, je třeba počítat při předjíždění s tím, že zrychlení je opravdu slabé. Zato si auto docela slušně poradilo s nerovnostmi a výtluky.
Zpracování interiéru je na dobré úrovni, prostoru vpředu je dost (sedí se ale dost vysoko), vzadu je to už slabší. Chválíme přehledné členění přístrojové desky i menu infotainmentu. Fajn je i vnější design, ve městě takové hravé auto na první pohled zaujme – zejména ve výraznějších barvách, které jsou rovněž k dispozici. Rozměrově je Spring relativně malý – na délku má 3 734 mm, na šířku 1 770 mm a na výšku 1 516 mm, ale svou crossoverovou image podporuje i světlou výškou 151 mm, což je mimořádně dobrá hodnota.
Uvnitř si Dacia na nic nehraje, třeba připojení k mobilnímu telefonu ale funguje ukázkově. Zdroj: Dacia
Uvnitř si Dacia na nic nehraje, třeba připojení k mobilnímu telefonu ale funguje ukázkově. Zdroj: Dacia
Pokud jde o výbavu, základní úroveň Comfort používá 14palcové plechové disky, má šest airbagů, ESP, povinný systém nouzového volání eCall, denní LED světla, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední i zadní okna, manuální klimatizaci, elektricky nastavitelná zpětná zrcadla či digitální rádio. To je skutečně dobrá nálož. Vyšší stupeň Comfort Plus přidává ještě oranžové exteriérové a interiérové dekorace, čalounění z umělé kůže, rezervní kolo, infotainment Media Nav Evolution se základním mapovým pokrytím a kompatibilitou s chytrými telefony přes Apple CarPlay a Android Auto.
Obyčejné manuální ovladače topení mnohé spíš potěší, než zklamou. Zdroj: Dacia
Revoluční počin?
Dacia Spring je malé auto s velkým komerčním potenciálem. Jsme přesvědčeni, že v příštím roce se pevně a dlouhodobě usadí v první desítce nejprodávanějších elektromobilů v Evropě a možná i u nás.
Nehraje si na nic, čím opravdu není. Je určen hlavně do města, v němž se bude dobře cítit, má pro něj dostatečný dojezd a na to, že zrychlení nemá „bůhvíjaké“ si prostě bude potřeba zvyknout.
Kompletní ceník nového Springu najdete zde, objednávat jej je tedy už samozřejmě možné. O tom, jak si vede Dacia Sporing v porovnání s ostatními elektromobily na českém trhu, se můžete přesvědčit v přehledu všech elektrických aut do 850 tisíc korun zde. Zároveň jsme ji porovnali s dosud nejlevnějším čtyřmístným elektromobilem na českém trhu, Smartem Forfour EQ - podívejte se zde. Všechny ostatní elektromobily v Česku jsou větší, výrazně výkonnější, ale také dražší.