Bylo jen otázkou času, kdy někdo přijde na trh se záchranným zdrojem energie pro elektromobily. Na rozdíl od běžných powerbank pro mobily nebo počítače je však tato přece jen o něco větší. Je ale možná tím nejsmysluplnějším doplňkem, jaký můžete k elektromobilu mít.
V dnešních stále ještě pionýrských časech je vlastnictví a provozování elektromobilu stále tak trochu permanentní bojovkou. Představte si konkrétní situaci, kterou autor tohoto textu zažil před pár dny.
Elektromobilita dostihuje i legendy. Porsche 911 bude možná přece jen elektrické
Porsche dosud tvrdošíjně odmítalo tvrzení, že by stavělo elektrickou proslulou 911, ale v konečném důsledku bude muset i tento sporťák projít elektrickou objímkou. Otázka je, zda to bude více bolet výrobce, nebo zákazníky.
Všední den v velkoměstě. Víte, že v čas Č máte být na místě X a že doba nutná k dojezdu z místa momentálního pobytu (Y) do poměrně vzdáleného X vyžaduje nutnost použití automobilu. K dispozici je ovšem pouze elektromobil, kterým jezdil celý den kolega. Ne, dojezd 30 kilometrů opravdu nebude stačit ani na cestu do X, natož zpátky do Y. Je tedy nutné na trase mezi Y a X vyhledat dobíječku, a to pokud možno rychlou.
Hrdina příběhu se pln nadšení z tiché jízdy přiřítí k prvnímu dobíjecímu zařízení. Avšak ouha, všechny tři avizované sloty jsou obsazeny jinými savci energie. Jsou přece jen čtyři odpoledne. Není čas čekat, najde se tedy snad něco dál po trase, dojezd je ještě 16 kilometrů... Už poněkud nervóznější zajíždí spěchající řidič do labyrintu velkého sídliště, kde by nabíjecích automatů pro elektromobil mělo být hned několik. Jenže: K jednomu se nedá zajet kvůli parkujícím autům (sídliště přece!), druhý hlásí technickou chybu a třetí je obsazen.
Předmětný nebožák už schůzku samozřejmě nestíhá a jeho jediným přáním je nezůstat stát s tou elektrickou bestií někde uprostřed dopravní špičky. Dojezd už ukazuje pouhé dva kilometry. Nešťastník je nakonec spasen sjezdem z kopce k samoobsluze, kde ještě jeden (pomalý) slot zbývá a dokonce i funguje. Nervy v kýblu, propocený oděv. Dojet aspoň domů a všechno to zaspat. I takovéto situace lze ale poměrně elegantně vyřešit.
Powerbanka od ZipCharge váží 22 kg. Pro ženy to úplně není... Zdroj: ZipCharge
Jako mobil nebo laptop
ZipCharge Go není jen tak nějakou obyčejnou externí baterií do kapsy. Je to vlastně asi 22kilový kufřík, ke kterému můžete klidně připojit nabíjecí kabel svého elektromobilu a získat tak nezbytné další kilometry dojezdu. Společnost informuje, že tento zázračný kufřík přijde ve dvou variantách s kapacitami 4 a 8 kWh. Menší dokáže během 30 minut nabít auto na přibližně 30 kilometrů, větší za stejnou dobu asi na 60 kilometrů.
Vše samozřejmě funguje přes chytrou aplikaci. Zdroj: ZipCharge
Stačí využít konektoru Typu 2 (to je ten „DCčkový“) a nabíjet. Kufr bude dokonce chytrý a vy si budete moci regulovat nabíjení přes aplikaci. Zatím ale volně dostupný není. Podle portálu InsideEVs by se měl dostat do prodeje někdy v průběhu příštího roku. Cena zatím není známa, ale ZipCharge už informuje, že jeho kufřík bude možné získat také na leasing, a to za 49 liber (tedy zhruba 1 500 korun) na měsíc. Otázka je, na kolik měsíců to bude.