Stát chce regulovat influencery s velkým dosahem. Podle politiků mají mnozí vliv jako TV

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání začíná regulovat i influencery a tvůrce na sociálních sítích

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání začíná regulovat i influencery a tvůrce na sociálních sítích. Budou muset dodržovat pravidla podobně jako televize. Rada jim však prý jasně nedefinovala pravidla registrace. Podle ministerstva kultury se ještě stále upravují, ale již nyní se mluví o tom, že půjde o povinnost pro tvůrce s velkým dosahem.

Mají stovky tisíc shlédnutí, desetitisíce sledujících a vydávají desítky příspěvků ročně. Pro ty nejsledovanější tvůrce videí přibude povinnost registrace u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Výzvu už dostala i Denisa Kouřílková alias Sugar Danny.

ČTĚTE TAKÉ: Češi se kvůli válce cítí v ohrožení, vyplývá z výzkumu. Nejvíce voliči vládních stran

Žádost o registraci bude přicházet i dalším. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání ještě pracuje na kritériích, podle nichž bude influencery vybírat. Mezi ta hlavní bude pravděpodobně patřit průměrný počet shlédnutí jednotlivého videa a počet vydaných videí na sociálních sítích.

Předseda sněmovního mediálního výboru Patrik Nacher (ANO) vysvětlil, že hraniční hodnota průměrného počtu shlédnutí bude podle nových pravidel Rady činit 500 tisíc kliknutí. „V případě počtu videí to bude 52, tedy zhruba jedno video týdně,“ uvedl pro CNN Prima NEWS.

Tvůrci videí mají vlastní asociací

„Zaregistrovat se budou muset ti, kteří splňují tato kritéria,“ potvrdil náměstek ministra kultury Michal Šašek (ODS). Detaily se ladí i proto, že někteří tvůrci už vytvořili Asociaci tvůrců a online médií.

V ní je například Jiří Burýšek vystupující na YouTube pod přezdívkou Jirka vysvětluje věci. „Součástí je třeba i Kovy a další tvůrci. Snažíme se zapojit do dialogu, aby bylo jasnější, co se bude během regulace online prostoru dít. My sami jsme regulováni platformou, na níž publikujeme,“ upozornil.

Zdůraznil také, že museli souhlasit s vnitřní politikou dané platformy. „Jinak nám hrozí sankce. Pokud by se k nim ještě přidaly další ze strany státu za nějaké porušení, musí to být jasně dané,“ řekl také tvůrce videí.

Nacher poukázal na dosah tvůrců

Influencer Jonáš Čumrik upozornil, že se jedná o desítky podmínek. Podle předsedy mediálního výboru je ale registrace u Rady správným krokem.

„Tvůrcům exponenciálně rostl počet sledujících, takže měli v mnoha případech větší zásah a vliv než menší televize,“ uvedl k problematice také Nacher. Dodal, že orgán by tak třeba kontroloval, zda tvůrci nedělají reklamu na alkohol a cigarety.

Registrace se řešila i v rámci velké mediální novely. Influenceři se tak nemusí do úřední evidence hlásit aktivně sami, ale bude je vyhledávat vysílací rada. Tato změna však ještě není definitivní, protože mediální novelou se teprve bude zabývat Senát.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Trump není český miláček. Zcela propadl u voličů koalice, fanoušci ANO a SPD jsou rozpolceni

Tagy:
reklama média politika novela zákona ministerstvo kultury youtuber regulace Patrik Nacher Kovy Jonáš Čumrik Poslanecká sněmovna ČR Influencer Jiří Burýšek mediální novela umění, kultura, zábava a média