Brňáci staví metro
Stavba nejdelšího tramvajového tunelu v Česku jde do finále. V brněnském „metru“, jak se tunelu pracovně říká, dělníci už v těchto dnech začali pokládat koleje. Práce se tak pomalu přesunou do podzemí. To uvítají hlavně místní, kteří žili dva roky prakticky na staveništi.
Přibližně 350 tisíc kilogramů kolejnic se začalo pokládat do jednoho úseku tunelu. Vše probíhalo s naprostou přesností. Trať v části úseku totiž není rovná – kolejnice se tak musely nejprve ohnout do požadovaného poloměru. „Jednoduché to není. Kolejnice jsou o váze několika tun. Přesnost je do milimetrů, takže je to složité,“ popsal stavbyvedoucí Luboš Haluška.
Z řeky v Brně vytáhli mrtvého muže, policie netuší, o koho se jedná
Kolemjdoucí našel v Brně ve Svitavě tělo muže, kriminalisté zjišťují okolnosti úmrtí. Zatím nic nenasvědčuje tomu, že by zemřel násilně. Policie zjišťuje jeho totožnost. Na policejním webu to v úterý uvedl mluvčí David Chaloupka.
Poté přišla na řadu upevňovadla, kterých jsou po celé délce tisíce. A každé se musí řádně zabetonovat. Nejdelší tramvajový tunel u nás měří 619 metrů. Pokládka kolejiště tak zabere tři měsíce. Lidem, kteří bydlí blízko stavby, se ale už citelně uleví.
„Dostaneme se úplně do tunelu, nebudeme na površích nic dělat a budeme už jen montovat,“ vysvětlil provozní ředitel Dopravního podniku města Brna Vítězslav Žurek.
V září by se měla stavba za necelou jednu a půl miliardy korun poprvé otestovat. Díky nové trati se cestující dostanou z centra přímo k fakultní nemocnici a univerzitnímu kampusu za pouhých 15 minut. Každý den sem míří přes 40 tisíc lidí. „Jedná se o dvě nové zastávky – pracovně Západní brána a Nemocnice Bohunice,“ dodal Žurek.
Pokud dopadne dobře testování, projedou se první cestující po nové trati už na konci letošního roku.