Po úspěšném debutu v oblasti elektromobility přijíždí Škoda s další karosářskou verzí svého prvního a dosud jediného čistě elektrického modelu Enyaq iV. Nová karoserie ve stylu kupé dodala vozu potřebný šmrnc a dynamičtější vzhled, zároveň ale vylepšila už tak skvělý jízdní komfort.
Zajímavým zjištěním pro nás bylo, že splývavá záď nezhoršila místo nad hlavou ve druhé řadě sedadel. První jízdy s maskovanými předprodukčními vozy Enyaq Coupé iV však přinesly i řadu dalších zajímavých informací. Pojďme se na ně podívat.
Soumrak manuálních převodovek: Volkswagen se jich úplně zbaví. A nebude jediný
S nástupem elektromobility jsou manuální převodovky odsouzené k smrti. Některé automobilky se jich ale chtějí zbavit ještě dříve. Důvod je prostý, potřebují ušetřit na vývoji, a tak se soustředí jen na automaty.
Thomas Schäfer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto, říká: „Naše čistě elektrická vlajková loď Škoda Enyaq iV měla skvělý start na mezinárodních trzích. Vůz byl velmi dobře přijat zákazníky, dosud jsme zaznamenali kolem 70 000 objednávek. Na začátku roku 2022 doplní nabídku Enyaq Coupé iV. Tato karosářská varianta s emocionálnějším vzhledem je opravdovou designovou novinkou a rozšíří naši paletu vozů SUV.“
Drobná plastická operace
Provedení Coupé stojí stejně jako běžná verze na modulární platformě MEB, která byla koncernem Volkswagen zkonstruována výhradně pro elektromobily. Technický základ je tak shodný s konvenčním provedením Enyaqu. Odlišnosti jsou zejména v designu. Pochopitelně největší novinku představuje splývavá záď, která má evokovat oblíbený styl „SUV kupé“.
Standardně se tento model bude dodávat s obří panoramatickou střechou, která padá od B sloupku jemně dozadu. Chybět nebudou ani větší kola, konkrétně od 19 do 21 palců, nebo třeba přední svítící maska Crystal Face. To už samozřejmě za příplatek.
Uvnitř příliš změn nečekejte. Stejně jako běžná verze i stylovější Coupé přináší výběr designů namísto klasických výbavových stupňů. Jednotlivé interiéry, jejichž styl, barvy a materiály jsou spolu vkusně sladěny, se inspirují světy moderního bydlení. Některé z nich používají recyklovatelné materiály. Součástí kabiny je rovněž centrální dotyková obrazovka infotainment systému s úhlopříčkou 13 palců či virtuální kokpit místo klasických přístrojů (5,3").
S příjezdem nové karoserie se chystá aktualizace softwaru, která by měla přinést řadu vylepšení, například rychlejší nabíjení. Zákazníci budou moci provést aktualizaci u všech modelů Enyaq iV v jakémkoliv autorizovaném servisu.
Škoda Enyaq Coupé iV Zdroj: Škoda Auto
Škoda Enyaq Coupé iV Zdroj: Škoda Auto
Škoda Enyaq Coupé iV Zdroj: Škoda Auto
Škoda Enyaq Coupé iV Zdroj: Škoda Auto
Škoda Enyaq Coupé iV Zdroj: Škoda Auto
Škoda Enyaq Coupé iV Zdroj: Škoda Auto
Škoda Enyaq Coupé iV Zdroj: Škoda Auto
Škoda Enyaq Coupé iV Zdroj: Škoda Auto
Škoda Enyaq Coupé iV Zdroj: Škoda Auto
Škoda Enyaq Coupé iV Zdroj: Škoda Auto
Škoda Enyaq Coupé iV Zdroj: Škoda Auto
Škoda Enyaq Coupé iV Zdroj: Škoda Auto
Větší navenek, menší uvnitř
Větší karoserie s lepší aerodynamikou Škoda Enyaq Coupé iV je s délkou 4 653 milimetrů o 4 milimetry delší a výškou 1 617 milimetrů o 1 milimetr vyšší než klasická verze. Oba modely mají stejnou šířku a stejný rozvor, které činí 1 879 milimetrů, respektive 2 765 milimetrů.
U vozů se splývavou zádí bývá největší problém s místem nad hlavou ve druhé řadě sedadel, u Enyaqu Coupé ale nikoliv. Cestující vzadu tu má stejně prostoru jako v případě běžné varianty (990 mm). Vpředu pak dokonce i o něco více – 1 095 oproti 1 056 milimetrů. Lehce se však snížil objem zavazadlového prostoru, konkrétně z 585 na 570 litrů. Skvělá je hodnota součinitele odporu vzduchu cx 0,247.
Nové karosářské provedení nabízí obdobně jako konvenční derivát dvě různé kapacity baterie a tři výkonové stupně. Akumulátor je umístěný v podlaze mezi přední a zadní nápravou. Základní výkonovou verzí je Enyaq Coupé iV 60 o výkonu 132 kW.
SUV s velkým kufrem pod půl milionu? SsangYong jde v Česku proti zdražování aut
Korejská automobilka začala na českém trhu nabízet prodlouženou variantu svého nejmenšího SUV SsangYong Tivoli s označením Grand. Vůz má mít objem kufru 720 litrů a začíná na 430 tisících korunách. K dispozici má ale jediný motor.
O pohon zadních kol se stará jednostupňová převodovka. Jeho lithium-iontová baterie má kapacitu 62 kWh (využitelná 58 kWh). Verze Enyaq Coupé iV 80 disponuje výkonem 150 kW a také pohonem zadních kol. Jeho baterie má kapacitu 82 kWh (využitelná 77 kWh) a v kombinaci se skvělou aerodynamikou umožňuje dojezd na jedno nabití až 535 kilometrů.
Stejnou baterii využívá také verze Enyaq Coupé iV 80x o výkonu 195 kW. Tato verze disponuje pohonem všech kol díky druhému elektromotoru o výkonu 80 kW, který je umístěn na přední nápravě.
Vůz lze dobíjet například pomocí wallboxu na střídavý proud s výkonem až 11 kW. Dobíjení tak trvá 6 až 8 hodin. Na veřejných rychlodobíjecích stanicích se stejnosměrným proudem o výkonu 125 kW je pak možné auto dobít z 5 na 80 procent za 38 minut. Na přání je dostupná přenosná nabíječka s vyměnitelnými propojovacími konektory.
Proč to maskování?
Redakce webu CNN Prima NEWS měla jako jedna z prvních možnost vyzkoušet novou Škodu Enyaq Coupé iV v běžném provozu. Pořadatelé nám vytyčili trasu kolem Mnichova. Vedla skrze města, vesnice, okresní silnice, ale i dálnice. Testované exempláře byly zvenku kompletně zahalené, jelikož oficiální odhalení tohoto modelu proběhne až na přelomu roku. V tom následujícím dorazí na náš trh. K dispozici nám byla verze „iV 80“ s výkonem 150 kW a pohonem zadních kol. Zaměřili jsme se zejména na rozdíly mezi oběma karoseriemi.
Vstupujeme do kabiny a snažíme se najít alespoň jednu odlišnost od běžného Enyaqu. Bohužel bez úspěchu. V interiéru zůstal doslova kámen na kameni, což ale vůbec nevadí, protože i v tomto případě působí minimalisticky a zároveň velmi útulně až antistresově.
Dobré je, že ze zkušeností s nafouklejší karoserií už přesně víme, kde co hledat. U expertů z týmu Škoda jsme si pak ověřovali, zda došlo uvnitř k nějakým změnám. Odpovědí nám bylo „ne“. I proto byl zahalený jen exteriér auta, nikoliv interiér.
Figurant měřící 174 centimetrů neměl s místem nad hlavou ve druhé řadě sedadel žádný problém. Naopak měl ještě velkou rezervu, kdyby se náhodou do budoucna ještě o pár čísel vytáhl. Zdroj: Škoda Auto
Figurant měřící 174 centimetrů neměl s místem nad hlavou ve druhé řadě sedadel žádný problém. Naopak měl ještě velkou rezervu, kdyby se náhodou do budoucna ještě o pár čísel vytáhl. Zdroj: Škoda Auto
Nejvíce nás pochopitelně zajímal prostor na zadních sedadlech, kde bývá u automobilů se splývavou zádí problém s nedostatkem místa nad hlavou, a jak už ukázaly papírové údaje, k téměř žádnému úbytku nedošlo.
Možná jen když se chce člověk vyšší než 180 centimetrů opřít o opěrku hlavy, bude temenem lehce brousit o výběžek na střeše, vzniklý právě kvůli stylovější karoserii. Ideální není ani samotná opěrka, která nejde příliš vytáhnout. Vyšším cestujícím tak nedokáže podepřít celou hlavu, ale jen spodní část, což může být trochu nepříjemné.
Naopak pozitivní dopad má splývavá záď na jízdní vlastnosti vozu. Nejzřetelnější je rozdíl na dálnici, kde se projeví famózní aerodynamika Coupé. Uvnitř ani při 180 km/h není slyšet vůbec nic, možná jen 21palcové pneumatiky. Kabina je doslova prémiově odhlučněná a spolu s dynamicky tvarovanou karoserií vytváří opravdu nevšední jízdní komfortní zážitek. Komfort je prostě to správné slovo, které Škodu Enyaq iV vystihuje, ať jde o jakoukoliv karoserii.
Podvozek i přes obří kola perfektně žehlí většinu nerovností. Je plavný a uzpůsobený na každodenní jezdění. Málokterý elektromobil v této cenové kategorii nabízí takové svezení. V zatáčkách působí Coupé o něco jistěji a stabilněji než konvenční provedení. Důvodem je pochopitelně lepší těžiště i o chlup nižší hmotnost.