S nástupem elektromobility jsou manuální převodovky odsouzené k smrti. Některé automobilky se jich ale chtějí zbavit ještě dříve. Důvod je prostý, potřebují ušetřit na vývoji, a tak se soustředí jen na automaty.
Manuální řazení si řada řidičů oblíbila, přesto narůstá počet aut s automatickou převodovkou. Škoda uvádí, že 78 procent modelů Superb se prodává s automatem. Zato u Fabie bylo naopak 87 procent vozů s manuální převodovkou. S postupným nástupem elektromobility manuální převodovka zmizí. Některé automobilky ji chtějí dostat ze své nabídky ještě dřív. Nejnovějším příkladem je koncern Volkswagen, který na její eliminaci začne pracovat už za dva roky.
Podle informací německého magazínu Auto Motor und Sport už nová generace kompaktního SUV Volkswagen Tiguan se spalovacím motorem nebude mít v nabídce nic jiného než automatickou dvouspojkovou převodovku DSG. Ta přijde na trh v roce 2023, tedy zhruba za dva roky. V tu samou dobu se má představit i nový Passat. Ani ten už manuální převodovku nabízet nebude.
Důvod je podle Němců prostý. Volkswagen se ještě nevzpamatoval z nákladné aféry Dieselgate a další peníze zase musí vyčlenit na investici na přechod k elektromobilitě. Hledá tedy cestu, jak ušetřit. Vzhledem k tomu, že lidé čím dál tím méně chtějí manuál, dává obchodní smysl zaměřit se jen na jednu převodovku. DSG tedy zvítězilo.
Chcete manuál? Hledejte v bazaru
Magazín Auto Motor und Sport jízlivě poznamenává, že pro manuální převodovky stejně už nezbývá mnoho prostoru. Pokud se Volkswagen postupně přeorientuje na plně elektrické vozy a auta s naftovým či benzinovým pohonem bude pak už jen doprodávat, lze očekávat, že manuály vymizí z jeho nabídky ještě před koncem aktuální dekády. Řazení si pak užijí už jen ti, kteří zamíří do autobazarů.
I když magazín hovoří jen o nabídce Volkswagenu, je prakticky jisté, že stejný osud potká i další značky koncernu, tedy Audi, Seat nebo domácí Škodu Auto. Vzhledem k příbuznosti Passatu se Superbem je zánik manuální převodovky jistý. Pokud už manuál nenabídne ani nový Golf, může totéž dopadnout na další Octavii. Vždyť i Škoda hledá vlastní cesty, jak ušetřit. Posledním příkladem je oznámení konce Škody Fabia Combi po dvaceti letech ve výrobním programu.