S 37 miliony prodanými vozy je Volkswagen Golf tím vůbec nejúspěšnějším modelem všech dob. S příchodem poslední osmé generace sice zájem lehce opadl, a to především kvůli často nefunkčnímu softwaru, ale to už je nyní minulostí a Golf může opět naplno zabojovat o přízeň svých zákazníků. Po nedávném faceliftu má navíc v rukávu hned několik trumfů. Jakých?
I v této nelehké době je právě Volkswagen Golf jedním z mála aut, které stále dokáží konkurovat tolik oblíbeným SUV. Velký podíl na tom má bezpochyby možnost výběru mezi kratším hatchbackem i delším kombíkem a také široká nabídka výbav nebo motorizací. Po faceliftu je navíc světový bestseller ještě o poznání atraktivnější, modernější a stále cenově dostupný.
K TÉMATU: Nejdostupnější český elektromobil je tu. Škoda Elroq potěší cenou i prostorností
Začněme však úpravami na designu, kterých rozhodně není málo. Například přední maska dostala přepracované světlomety, na něž ladně navazuje svítící linka a nově také svítící logo. Díky změně v zákoně může konečně svítit i takto velké logo. Také vzadu jsou předělané světlomety, jejichž segmenty se při každém odemčení auta postupně rozsvítí.
Interiéru teď vévodí 12,9palcový displej infotainmentu, který je standardem už od základní výbavy. Zdroj: Bart Běhal
Interiéru teď vévodí 12,9palcový displej infotainmentu, který je standardem už od základní výbavy. Zdroj: Bart Běhal
Trochu odlišné jsou nárazníky a vyšší verze mohou mít nyní černou střechu. Přibyly nové barvy, třeba Crystal Ice Blue, Anemone Blue, Oyster Silver a další. Samozřejmostí jsou i nové disky kol. Ani uvnitř pak nezůstal kámen na kameni. Nejviditelnější změnou je pochopitelně instalace obřího displeje zábavního systému s úhlopříčkou 12,9 palce po vzoru elektrických modelů ID.
Pod středovou obrazovkou i nadále zůstalo trochu kontroverzní ovládání klimatizace pomocí dotykových posuvníků. Každopádně teď už jim nemáme co vytknout, na dotyk prstu totiž reagují okamžitě. Z volantu naopak rozporuplná dotyková tlačítka zmizela a jsou tam klasická, tedy s výjimkou vrcholného provedení R. Ten zůstal u těch dotykových kvůli modře podsvícenému voliči jízdních režimů.
Tady si vybere opravdu každý
Volkswagen Golf je mistrem převleků. Ve standardním ceníku najdeme neuvěřitelných sedm verzí - Golf, Life, Style, R-Line, GTI, GTI Clubsport a nejostřejší R. Tím to ale zdaleka nekončí, protože wolfsburská automobilka svůj nejúspěšnější model doplnila ještě o další tři akční výbavy - Limited, People a R-Line People. Díky tomuto obrovskému množství variant si zákazník může pořídit nový Golf už od 554 900 Kč (výbava Limited) nebo také za 1 324 900 Kč (R). Přehled všech výbav a jejich cen najdete zde.
K dostání jsou jak benzinové a naftové motory, tak i vylepšené plug-in hybridní. Zdroj: Bart Běhal
Výbavami ale široký výběr stále ještě nekončí, v nabídce je totiž i hromada motorizací. Podobně jako před faceliftem je základem benzinový motor 1.5 TSI o výkonech 113 nebo 148 koní a řadí se výhradně šestistupňovou manuální převodovkou. V mild-hybridní variantě je pak k dispozici také sedmistupňové DSG. Nezapomnělo se ani na dieselové jednotky 2.0 TDI s výkonem 113 koní pro manuál a 148 koní s DSG.
U sportovních verzí najdeme převážně benzinový dvoulitr. V případě GTI je naladěný na 265 koní, u GTI Clubsport na 300 koní a u „eRka“ dokonce na 333 koní. Vždy spolupracuje s automatem, manuál už i u GTI definitivně skončil. Stejně jako nejostřejší naftový Golf s označením GTD. Zůstává naopak sportovní plug-in hybrid GTE s výkonem 180 koní a nyní také s výrazně delším dojezdem na elektřinu až 132 kilometrů či rychlonabíjením. K mání je i slabší plug-in hybrid s výkonem 150 koní.
Dokonalý univerzál i sporťák
Redakce Autosalonu dostala možnost si omlazený Volkswagen Golf vyzkoušet v nejrůznějších verzích při cestě z Prahy do Šumperka a zpět. Nechyběly samozřejmě ale ani nějaké ty okresky při výjezdu na Červenohorské sedlo. Rozhodli jsme se proto vzít jeden z těch nejlevnějších Golfů, tedy hatchback s motorem 1.5 TSI 85 kW v akční výbavě People a spolu s ním i toho naopak nejdražšího v podobě eRka.
Takto vypadá akční provedení People za 663 900 Kč. Zdroj: Bart Běhal
Mile překvapeni jsme byli už z toho výrazně levnějšího. Provedení People za cenu od 663 900 Kč totiž nabízí opravdu vše důležité. Vychází z druhého stupně výbavy Life a k ní přihazuje ještě extra výbavu v hodnotě 64 800 Kč a prodlouženou záruku na tři roky nebo 90 tisíc kilometrů. Ze standardu bychom vypíchli například 17palcová litá kola, kompletní LED osvětlení, parkovací kameru či vyhřívaná přední sedadla i volant. Co nabízejí konkurenti, se podívejte tady.
Základní motor 1.5 TSI 85 kW s šestistupňovou manuální převodovkou je vlastně zcela dostačující. Je neobvykle tichý, pružný, z nízkých rychlostí poměrně svižný a zároveň úsporný. Při ne zrovna ekonomické jízdě jsme naměřili okolo 6,1 litru. Kolegové, kteří s autem jeli z Prahy, se pak dostali na krásných 5,3 l/100 km. Řadicí páka má příjemně vymezené dráhy a nikde se nezasekává. Jediné, co bychom základnímu motoru vytkli, je horší dynamika z vyšších rychlostí.
Takto vypadá vrcholný Golf R ve verzi Black Edition s černými doplňky za cenu 1 402 200 Kč. Zdroj: Bart Běhal
Takto vypadá vrcholný Golf R ve verzi Black Edition s černými doplňky za cenu 1 402 200 Kč. Zdroj: Bart Běhal
S tím vrcholné „eRko“ problém opravdu nemá. Z nuly na stovku totiž vystřelí za pouhých 4,6 sekundy a pokračovat může až do 270 km/h. Brutální zátah je navíc doprovázen sportovním zvukem vycházejícím jednat z reproduktorů v kabině, ale v našem případě také z příplatkového výfukového systému od výrobce Akrapovič za 102 tisíc korun. Pozitivně nás však překvapila i spotřeba okolo 9,1 litru, když jsme s plynem rozhodně nešetřili.
Díky skvělému naladění podvozku je ve finále je úplně jedno, jestli je silnice suchá nebo mokrá, protože tahle věc drží jako přilepená za všech podmínek. V kombinaci s přesným řízením, výkonnými brzdami a naprosto fenomenálním motorem je Golf R ukázkou toho, jak by měl ostrý hatchback jezdit. A pokud by vám přeci jen vadilo, jak moc jistý a přilepený je, můžete zvolit jízdní režim Drift, při kterém řídící jednotka posílá většinu výkonu na vnější zadní kolo.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Nový strašák na silnicích? Za nedodržení odstupu mezi auty bude pokuta, plánuje ministerstvo