Světový bestseller dostal lepší techniku i design. V Česku se teď prodává od 554 900 Kč

S 37 miliony prodanými vozy je Volkswagen Golf tím vůbec nejúspěšnějším modelem všech dob. S příchodem poslední osmé generace sice zájem lehce opadl, a to především kvůli často nefunkčnímu softwaru, ale to už je nyní minulostí a Golf může opět naplno zabojovat o přízeň svých zákazníků. Po nedávném faceliftu má navíc v rukávu hned několik trumfů. Jakých?

I v této nelehké době je právě Volkswagen Golf jedním z mála aut, které stále dokáží konkurovat tolik oblíbeným SUV. Velký podíl na tom má bezpochyby možnost výběru mezi kratším hatchbackem i delším kombíkem a také široká nabídka výbav nebo motorizací. Po faceliftu je navíc světový bestseller ještě o poznání atraktivnější, modernější a stále cenově dostupný.

K TÉMATU: Nejdostupnější český elektromobil je tu. Škoda Elroq potěší cenou i prostorností

Začněme však úpravami na designu, kterých rozhodně není málo. Například přední maska dostala přepracované světlomety, na něž ladně navazuje svítící linka a nově také svítící logo. Díky změně v zákoně může konečně svítit i takto velké logo. Také vzadu jsou předělané světlomety, jejichž segmenty se při každém odemčení auta postupně rozsvítí.

Trochu odlišné jsou nárazníky a vyšší verze mohou mít nyní černou střechu. Přibyly nové barvy, třeba Crystal Ice Blue, Anemone Blue, Oyster Silver a další. Samozřejmostí jsou i nové disky kol. Ani uvnitř pak nezůstal kámen na kameni. Nejviditelnější změnou je pochopitelně instalace obřího displeje zábavního systému s úhlopříčkou 12,9 palce po vzoru elektrických modelů ID.

Pod středovou obrazovkou i nadále zůstalo trochu kontroverzní ovládání klimatizace pomocí dotykových posuvníků. Každopádně teď už jim nemáme co vytknout, na dotyk prstu totiž reagují okamžitě. Z volantu naopak rozporuplná dotyková tlačítka zmizela a jsou tam klasická, tedy s výjimkou vrcholného provedení R. Ten zůstal u těch dotykových kvůli modře podsvícenému voliči jízdních režimů.

Tady si vybere opravdu každý

Volkswagen Golf je mistrem převleků. Ve standardním ceníku najdeme neuvěřitelných sedm verzí - Golf, Life, Style, R-Line, GTI, GTI Clubsport a nejostřejší R. Tím to ale zdaleka nekončí, protože wolfsburská automobilka svůj nejúspěšnější model doplnila ještě o další tři akční výbavy - Limited, People a R-Line People. Díky tomuto obrovskému množství variant si zákazník může pořídit nový Golf už od 554 900 Kč (výbava Limited) nebo také za 1 324 900 Kč (R). Přehled všech výbav a jejich cen najdete zde.

Výbavami ale široký výběr stále ještě nekončí, v nabídce je totiž i hromada motorizací. Podobně jako před faceliftem je základem benzinový motor 1.5 TSI o výkonech 113 nebo 148 koní a řadí se výhradně šestistupňovou manuální převodovkou. V mild-hybridní variantě je pak k dispozici také sedmistupňové DSG. Nezapomnělo se ani na dieselové jednotky 2.0 TDI s výkonem 113 koní pro manuál a 148 koní s DSG.

U sportovních verzí najdeme převážně benzinový dvoulitr. V případě GTI je naladěný na 265 koní, u GTI Clubsport na 300 koní a u „eRka“ dokonce na 333 koní. Vždy spolupracuje s automatem, manuál už i u GTI definitivně skončil. Stejně jako nejostřejší naftový Golf s označením GTD. Zůstává naopak sportovní plug-in hybrid GTE s výkonem 180 koní a nyní také s výrazně delším dojezdem na elektřinu až 132 kilometrů či rychlonabíjením. K mání je i slabší plug-in hybrid s výkonem 150 koní.

Dokonalý univerzál i sporťák

Redakce Autosalonu dostala možnost si omlazený Volkswagen Golf vyzkoušet v nejrůznějších verzích při cestě z Prahy do Šumperka a zpět. Nechyběly samozřejmě ale ani nějaké ty okresky při výjezdu na Červenohorské sedlo. Rozhodli jsme se proto vzít jeden z těch nejlevnějších Golfů, tedy hatchback s motorem 1.5 TSI 85 kW v akční výbavě People a spolu s ním i toho naopak nejdražšího v podobě eRka.

Mile překvapeni jsme byli už z toho výrazně levnějšího. Provedení People za cenu od 663 900 Kč totiž nabízí opravdu vše důležité. Vychází z druhého stupně výbavy Life a k ní přihazuje ještě extra výbavu v hodnotě 64 800 Kč a prodlouženou záruku na tři roky nebo 90 tisíc kilometrů. Ze standardu bychom vypíchli například 17palcová litá kola, kompletní LED osvětlení, parkovací kameru či vyhřívaná přední sedadla i volant. Co nabízejí konkurenti, se podívejte tady.

Základní motor 1.5 TSI 85 kW s šestistupňovou manuální převodovkou je vlastně zcela dostačující. Je neobvykle tichý, pružný, z nízkých rychlostí poměrně svižný a zároveň úsporný. Při ne zrovna ekonomické jízdě jsme naměřili okolo 6,1 litru. Kolegové, kteří s autem jeli z Prahy, se pak dostali na krásných 5,3 l/100 km. Řadicí páka má příjemně vymezené dráhy a nikde se nezasekává. Jediné, co bychom základnímu motoru vytkli, je horší dynamika z vyšších rychlostí.

S tím vrcholné „eRko“ problém opravdu nemá. Z nuly na stovku totiž vystřelí za pouhých 4,6 sekundy a pokračovat může až do 270 km/h. Brutální zátah je navíc doprovázen sportovním zvukem vycházejícím jednat z reproduktorů v kabině, ale v našem případě také z příplatkového výfukového systému od výrobce Akrapovič za 102 tisíc korun. Pozitivně nás však překvapila i spotřeba okolo 9,1 litru, když jsme s plynem rozhodně nešetřili.

Díky skvělému naladění podvozku je ve finále je úplně jedno, jestli je silnice suchá nebo mokrá, protože tahle věc drží jako přilepená za všech podmínek. V kombinaci s přesným řízením, výkonnými brzdami a naprosto fenomenálním motorem je Golf R ukázkou toho, jak by měl ostrý hatchback jezdit. A pokud by vám přeci jen vadilo, jak moc jistý a přilepený je, můžete zvolit jízdní režim Drift, při kterém řídící jednotka posílá většinu výkonu na vnější zadní kolo.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Nový strašák na silnicích? Za nedodržení odstupu mezi auty bude pokuta, plánuje ministerstvo

Tagy:
hobby Volkswagen Golf automobilový průmysl design hatchback technika Operace Silver A strojírenství volný čas Česko Praha People Šumperk věda a technika Červenohorské sedlo produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství technologie a inženýrství