Systém elektronických žádanek na vyšetření vzorku na COVID-19 po několikahodinovém výpadku opět funguje, informovala Chytrá karanténa. Lékaři či hygienici by tak měli být schopni žádanky opět vystavit. Podle ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO) zatím není jasné, jestli šlo o chybu, nebo kybernetický útok. Odběry sice nadále fungovaly, ale některé nemocnice je kvůli výpadku dočasně pozastavily.
„VYŘEŠENO. eŽádanka opět funguje tak, jak má. Problém je vyřešený. Omlouváme se za komplikace,“ stojí na Twitterovém účtu Chytré karantény.
„Není jisté, jestli jde o chybu, anebo jestli jde o kybernetický útok. Bohužel nemůžeme vyloučit ani tu druhou variantu,“ řekl ministr Vojtěch ve Sněmovně.
Výpadek systému způsobil značné komplikace protože lékař či hygienici musí žádat o test na COVID-19 prostřednictvím elektronické žádanky. V ní jsou zaneseny základní údaje a kontakty na testovaného, které se pak dál přenáší do systému, jenž sleduje pohyb vzorku z odběrového místa přes laboratoř až po výsledek testu. V něm také hygiena vidí, jestli má člověk izolaci nebo karanténu a kdy případně musí na další test.
Na odběrovém místě se ze seznamu žádanek, pokud systém funguje, ověří, jestli má příchozí nárok na test hrazený z veřejného zdravotního pojištění, tedy jej na něj poslala hygiena nebo praktický lékař. Ostatní si musejí test zaplatit.