Tatra mění pravidla hry: Bateriové elektromobily, hybridy a vodíkové palivové články mohou posunout nákladní vozy do nové éry

Komerční sdělení
Komerční sdělení
  • 13. pro 2025, 22:00

  • Kopřivnická Tatra Trucks vstoupila do nové éry nákladních vozů. Nové generace řad Force a Phoenix, spolu s inovativními hybridními, bateriovými prototypy a vozy s vodíkovými palivovými články, dokazují, že legenda českého průmyslu dokáže být průkopníkem moderních technologií.

    „Tatra Force e-Drive BEV 8x8 je určena k ověření zástavby plně elektrického pohonného systému s trakčními bateriemi do nákladního automobilu pro smíšený provoz na silnicích i v tom nejtěžším terénu,“ vysvětlil technický ředitel Tatra Trucks Jakub Pončík při premiéře elektromobilu na veletrhu e-Salon 2025. 

    Elektrická síla na silnici i v terénu 

    Nový elektromobil Tatra Force e-Drive BEV 8x8 má robustní podvozek s centrální nosnou rourou, výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami a pohonem všech osmi kol. Díky tomu zvládá náročný provoz ve stavebnictví i v těžebním průmyslu. 

    Základní technické parametry: 

    • Elektromotor Danfoss: trvalý výkon 330 kW, max. 550 kW, točivý moment až 2600 Nm 

    • 12 trakčních baterií, celková kapacita 480 kWh 

    • Dojezd: 300–400 km 

    • Automatizovaná čtyřstupňová převodovka Eaton EV + přídavná převodovka Tatra 

    • Maximální hmotnost: 44 tun, užitečné zatížení: až 26 tun 

    „Nová elektrická Tatra Force e-Drive BEV 8x8  má bezpečnostní a asistenční prvky, které plní nejnovější nařízení evropské legislativy.Jsou to například systémy upozornění na překážku, hlídání mrtvého úhlu či sledování tlaku v pneumatikách,“ doplnil Pončík. 

    Hybridní PHEV 8x8 

    Na veletrhu e-Salon byla o rok dřív představena i Tatra Force e-Drive PHEV 8x8 s paralelním plug-in hybridním systémem. 

    „Naše nová hybridní Tatra se dokáže pohybovat buď pouze pomocí elektromotoru při dojezdu až 70 km, nebo umožňuje provoz jen na spalovací motor, či jízdu při paralelním zapojení spalovacího motoru a elektromotoru,“ popsal Jakub Pončík provozní možnosti. 

    Hlavní parametry: 

    • Osmiválcový vzduchem chlazený motor Tatra: 300 kW, max. točivý moment 2100 Nm 

    • Elektromotor Danfoss: trvalý výkon 300 kW, max. 500 kW, točivý moment 2400 Nm 

    • Kapacita trakční baterie LTO: 89 kWh 

    • Automatická sedmistupňová převodovka Allison 4900 + sestupná převodovka Tatra 

    • Užitečné zatížení: 22 tun, celková hmotnost: 38 tun 

    „Kombinace spalovacího motoru a elektromotoru s trakční baterií nabízí několik druhů provozních módů a samozřejmě díky ní také dosáhneme snížení množství škodlivých emisí při provozu,“ uvedl člen představenstva Tatra Trucks zodpovědný za výzkum a vývoj Radomír Smolka. 

    Vodík pro města: FCEV 6x4 

    Tatra Trucks společně s partnery na podzim 2025 zahájila vývoj elektrického vozidla Tatra Force e-Drive FCEV 6x4 využívajícího vodíkové palivové články s možností automatizovaného řízení, určeného pro komunální služby. Projekt je spolufinancován z prostředků EU a očekává se dokončení v polovině roku 2028. 

    „Propojení zkušeností Tatry a našich partnerů, které jsme získali například během spolupráce na prototypu Tatra Force e-Drive FCEV 8x6 pro důlní provoz, vytváří ideální podmínky pro další projekt, který bude mít výsledky využitelné v každodenní praxi,“ vysvětlil generální ředitel Tatra Trucks Kristijan Fiket. 

    Podvozek v konfiguraci 6x4 s centrální nosnou rourou a lichoběžníkovou přední nápravou umožňuje instalaci kabiny s nízkou nástupní a výstupní výškou. Vozidlo zvládne stoupání přes 30 %, maximální rychlost 85 km/h a dojezd více než 200 km při nulových lokálních emisích. 

    „Tatra Force e-Drive FCEV 6x4 bude vybavena komplexní sadou senzorů, radarů, lidarů a vysoce výkonným řídicím počítačem, které umožní instalaci řady elektronických asistenčních systémů a otevře cestu k automatizovanému řízení a plně autonomnímu provozu,“ doplnil Radomír Smolka. 

    Nové investice a technologie 

    Tatru čeká největší investiční vlna v historii: přes 7,3 miliardy korun na modernizaci výrobních technologií, digitalizaci výrobních procesů, výstavbu nové haly a ekologizaci slévárny a kovárny. 

    „Investice umožní modernizovat výrobu, zvýšit její kapacitu a reagovat na rostoucí poptávku nejen na domácím trhu, ale i v zahraničí,“ uvedl Kristijan Fiket. 

    Plánované zvýšení výroby až na 3 000 vozů ročně a zdvojnásobení tržeb potvrzuje, že Tatra zůstává lídrem v technologickém vývoji a udržitelné výrobě. 

    Budoucnost Tatry je jasná 

    Tatra Trucks propojuje tradiční odolnost s moderními technologiemi. Od náročného terénu po městský provoz – vozy Force a Phoenix, hybridy, elektromobily a vodíkové modely ukazují, že ikona českého průmyslu je průkopníkem budoucnosti mobility. 

    „Naše vize je jasná – stavět nákladní vozy, které jsou výkonné, hodně vydrží, jsou bezpečné, šetrné k životnímu prostředí a připravené pro budoucnost,“ shrnul Smolka.