Voláte si s šéfem BMW? rýpl si Vondra do Farského. Komunismus, vpálil členovi STAN Turek

Alexandr Vondra a Jan Farský

Farský se v případě spalovacích motorů neshodl s Vondrou a Turkem

Nutnost, aby flotily automobilů měly v budoucnu nižší CO2 emise, je cesta vedoucí k „levnějším malým dostupným ekologickým“ vozům. V europoslaneckém speciálu CNN Prima NEWS ve Štrasburku to řekl Jan Farský (STAN). Jeho kolega z Evropského parlamentu Filip Turek (za Přísahu a Motoristy) takový postoj označil za komunismus. Názory Farského na automobilový průmysl se nepozdávaly ani Alexandru Vondrovi (ODS). „Henryho Forda nevymyslí politik, který celý život žije z eráru,“ rýpl si místopředseda ODS.

„Že se postupně bude snižovat oxid uhličitý, to je známá skutečnost z roku 2019. Některé automobilky s tím počítaly a investovaly. Normy splní například BMW. Sám jsem s nimi mluvil,“ řekl ve vysílání CNN Prima NEWS Farský, načež mu Filip Turek skočil do řeči.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Hádka o Green Deal. Evropské automobilky zaspaly, řekla Gregorová. Turek se chytal za hlavu

„(Oliver) Zipse a (Frank) Weber říkají, že je to zrůdnost a že se to má zrušit. To jsou ředitel a šéf konstrukce BMW,“ zmínil europoslanec zvolený za Přísahu a Motoristy. Farský poté upozornil moderátorku, že se mu nelíbí skákání do řeči. „Vy prostě lžete,“ hájil Turek svůj zásah.

KOMENTÁŘ: Zelenskyj je frajer, Putin zrůda, říkal kdysi Turek. Změnil své názory? Spíš taktizuje

Zelenskyj je největší frajer, který má koule, Putin je zrůda, krysa, kretén a zločinec. Přesně tak europoslanec Filip Turek mluvil o dvou státnících v březnu 2022, tedy krátce po vypuknutí ruské invaze na Ukrajinu. Změnil patron Motoristů od té doby své názory? S největší pravděpodobností ne. Možná si jen uvědomil, o čem by měl mluvit více a o čem spíš minimálně, pokud se chce zalíbit svým voličům. Říct o něm, že je proruským politikem, by bylo nepřesné a zároveň i nespravedlivé. Turek se na druhou stranu podobným nálepkám nemůže moc divit – obzvlášť poté, co o Ukrajině v Evropském parlamentu hlasoval stejně jako Kateřina Konečná či Ivan David. Přitom by mu stačilo zopakovat pár bonmotů z března 2022...

„Že bude potřeba, aby flotily měly nižší CO2 emise, je právě cesta k levnějším malým dostupným ekologickým autům. To je to, co musíme chtít od evropského průmyslu,“ zmínil Farský, což Turek následně označil za komunismus. Rovněž se Farského zeptal, zda má Evropa stejně jako Čína volný přístup k surovinám pro výrobu elektrobaterií. Podobnou poznámku později zmínil i Vondra.

Farský nicméně zkritizoval Turka za další skok do řeči. „Prosím, zastavte toho pána, on se nějak nekontroluje,“ požádal moderátorku. „Souhlasím s tím, že elektromobily jsou hrozně drahé. Bylo by dobré, kdyby evropské automobilky přišly s něčím jako kdysi Henry Ford, který s Fordem T motorizoval Ameriku. To samé dokázal Volkswagen s Broukem v 50. letech,“ dodal člen STAN.

Turek nebyl jediným hostem debaty CNN Prima NEWS ve Štrasburku, který s Farským v mnohém nesouhlasil. „Některé automobilky skutečně naskočily na velkorysé plány, aby pak zjistily, že se přepočítaly, protože funguje trh. Vinit z toho ale ty firmy, když regulace vymysleli politici, je prostě alibismus. V tomhle já nejedu. Henryho Forda nevymyslí politik, který celý život žije z eráru,“ řekl Vondra.

Kdo je v lepším kontaktu s BMW?

„Nemaťte veřejnost,“ vzkázal Vondra Farskému s tím, že šéf automobilky BMW Oliver Zipse před časem veřejně prohlásil, že Evropská unie musí zrušit plán zakázat od roku 2035 nová auta se spalovacím motorem, pokud chce zmírnit závislost na Číně.

„Já jsem dokonce byl v jejich fabrice v Mnichově. Znám ty lidi a fakt s nimi komunikuji. Ne, že vám je Němci přivedou na frakci, abyste je viděl jednou v životě,“ rýpl si Vondra do svého kolegy z koaličního hnutí. „Tak to nebylo,“ oponoval Farský. „Takhle to bylo. Vy si telefonujete s šéfem BMW? Ukažte mi jeho číslo v mobilu,“ rýpl si pak znovu Vondra. „Nezlobte se, nebudeme si tu ukazovat kontakty,“ reagoval člen STAN.

Premiér Petr Fiala (ODS) začátkem října uvedl, že Česká republika bude prosazovat úpravy cílů EU v automobilovém průmyslu, jelikož jsou nereálné a rovněž ohrožují konkurenceschopnost Evropy. Stěžejní má být diskuse o urychlení revize zákazu prodeje aut se spalovacím motorem a také přehodnocení emisních limitů. EU nyní počítá se zákazem prodeje aut se spalovacím motorem po roce 2035.

Tagy: