Test Volkswagenu Caddy: Nová generace je spíš než osobní dodávkou moderním MPV

Volkswagen Caddy je diskrétní stroj sloužící rodinám, podnikatelům a lidem, kteří při práci využívají své vlastní šikovné ruce. Po 17 letech od uvedení předešlé generace přichází nová kapitola. A že se toho s Caddym událo opravdu hodně.

Caddy páté generace je dílem divize Volkswagen Užitkové vozy. Bude dostupný i jako pracovní dodávka Caddy Cargo, ale úspěchy zcela určitě sklidí i testovaná osobní verze. Ta má totiž blíže k vanu, či dokonce MPV než k osobní dodávce. Množství moderní výbavy, zpracování interiéru, nabídka komfortních prvků a asistenčních systémů posouvají osobní verzi Caddy do segmentu rodinných MPV. Těch je na trhu stále méně, případně se transformují na SUV nebo crossovery s mnohem menší užitnou hodnotou. Caddy přichází dělat pořádek a ukázat, že MPV ještě mají co říct.

Nová podlaha posouvá kvalitu jízdy o světelné roky

Dosavadní generace VW Caddy sice na pohled stále nevypadala zastarale, její podvozek byl ale doslova předpotopní – s listovými pery už by to v roce 2021 opravdu nešlo, tím spíš, když Volkswagen avizoval, že chce nový Caddy přiblížit k osobním modelům.

Nastoupit tedy musela známá koncernová platforma MQB, která podporuje mnoho moderních technologií. Caddy tedy dostal přímější řízení s elektrickým posilovačem, které mu umožnilo adoptovat nové asistenční systémy, využívající zásahy do řízení. Nově může mít také Lane Assist či asistent manévrování s přívěsem. Vylepšená je přední náprava a zcela nová tuhá zadní náprava s panhardskou tyčí a vinutými pružinami místo vzpomínaných listových. Ta využívá dvě vodicí ramena na měkčích silentblocích, což má opět přispět k vyššímu komfortu a také stabilitě. Nové zadní zavěšení má také menší konstrukční šířku, díky čemuž se podařilo rozšířit prostor mezi podběhy kol v nákladním prostoru tak, že se tam vejde i europaleta na šířku.

Délka karoserie nyní činí 4 501 mm, což je nárůst až o 93 mm. Rozvor narostl o 73 mm na výsledných 2 755 mm. Výška karoserie klesla o 25 mm, ale nebojte se – nákladový prostor je přesto vyšší o 7 mm (1 273 mm). Jednou z nejzásadnějších změn je však šířka 1 855 mm, která je tedy větší až o 62 mm. Nákladový prostor tak narostl až o 50 mm na šířku (1 606 mm), přičemž mezi podběhy se prostor v porovnání s předchůdcem zvětšil až o 60 mm. Zadní nakládací otvor je širší o 51 mm (1 234 mm). Maximální objem nákladového prostoru „krátkého“ Caddy je 3,3 m³.

Do modelu Caddy Maxi, jehož rozvor je prodloužen o 215 mm, se vejdou až 4 metry krychlové nákladu. Ten se však veřejnosti představí později. Maximální délka ložného prostoru činí 2 150 mm.

Uvnitř dvojče Golfu

Interiér novinky si bere příklad z Golfu se vším, co k tomu patří, tedy i včetně neoblíbeného dotykového ovládání čehokoliv. Za příplatek nabízí Caddy plně digitální Innovision Cockpit, který tvoří dva velké displeje. Má zabudovanou ESIM kartu, takže v něm můžete využívat služeb We Connect, která zahrnuje on-line dopravní zpravodajství, ceny pohonných hmot, počasí a další užitečné informace on-line díky zabudované ESIM. Samozřejmě, na palubě je i konektivita přes Android Auto či Apple CarPlay.

V souvislosti s tím oceníte i šikovnou přihrádku ve středové konzole na bezdrátové nabíjení telefonu. Pro podnikatele a živnostníky je extra užitečná funkce We Connect Fleet, která umožňuje přesně monitorovat pohyb a využívání vozidla včetně vedení digitální knihy jízd, záznamů o spotřebě paliva, stylu jízdy řidiče a podobně.

Zpoza volantu se nám zdál Caddy příjemný, protože se v něm velmi dobře sedí. Ergonomická sedadla jsou pohodlná a volant se dá nastavit v opravdu velkém rozsahu, a to výškově i podélně. Při jízdě samotné si rychle všimnete lepšího odhlučnění od kol i aerodynamiky (ale ne zdaleka tak dobrého jako u golfu). Řízení nemá „mrtvé zóny“ a díky rychlejšímu převodu není třeba tolik ručkovat na volantu.

Jízdní vlastnosti jsou ze všeho nepodobnější velkému MPV. Díky novým bezpečnostním a asistenčním systémům, většímu komfortu a kultivovanějšímu podvozku se Caddyho nemusíte bát používat jako jediné auto v rodině. V nabídce má i pohon 4Motion.

Motor 2.0 TDI Evo je kultivovaný při volnoběhu i za jízdy. Testovali jsme nejvýkonnější variantu s výkonem 90 kW (122 k) a točivým momentem 320 Nm. Pokud máte obavy, zda jsou to dostatečné parametry, můžeme vás uklidnit. Točivý moment je víc než dostatečný, i když máte naloženo, a maximální výkon beztak využijete pouze v oblasti maximálních otáček a při jízdě vysokou rychlostí na dálnici. Tam vám zase pomůže lepší aerodynamika. Brzy přibude také benzinový motor 1.5 TSI, a dokonce i motor 1.5 TGI spalující zemní plyn.

Na poměry DSG fungovala až zázračně dobře 7stupňová automatická převodovka DSG – žádné chaotické přeřazování, váhání s řazením nebo týden čekání, než ústrojí zařadí zpátečku. Sedmikvalt motor zbytečně nevytáčel a využíval maximální točivý moment motoru i v situaci, kdy vážilo auto s nákladem přibližně dvě a čtvrt tuny. Nijak drasticky se nezměnil ani projev brzd.

Prázdné auto jezdilo ve městě za 5,4 litru, mimo města za 4,7 a na dálnici za rovných 7 litrů. Se 400 kg nákladu v kufru a přibližně 180 kg živé váhy s technickou na palubě stoupl městský apetit na 6,3 litru, mimoměstský na 5,3 a dálniční na rovných 8 litrů.

Konec dobrý, všechno dobré

Dobré věci v Caddym zůstaly. Obrovský prostor na palubě, zvýšená pozice za volantem, množství odkládacích prostorů a také posuvné zadní dveře. Všechno je to však zabalené v modernějším kabátě a v noci svítí Caddy na cestu skvělými výkonnými LED světly. Třeba dveřmi se také už nemusí třískat a dobuchují se s decentností osobního vozu. Stále je to robustní pracant s dobrou nosností a úžasnou variabilitou, který poslouží stejně dobře náročné rodině jako podnikateli. Technologickou a bezpečnostní výbavou se konkurenci vzdálil na míle. To samé ale platí také o ceně.

Kompletní ceník novinky najdete ZDE, porovnání s konkurencí pod TÍMTO odkazem.

Tagy: