Čínská automobilka Great Wall se na autosalonu v Šanghaji pochlubila modelem, který se zjevně inspiroval u klasického Volkswagenu Brouk. Auto má elektrický pohon a je zaměřené na ženy. Přílišnou podobu s klasickým vozem už řeší právní oddělení Volkswagenu.
Automobilky z Číny jsou vyhlášené tím, že kopírují design západních vozů. Na autosalonech se už objevily napodobeniny Range Roveru Evoque, Audi Q5, BMW X3, nebo dokonce supersportovního McLarenu. Jak je vidět, v oblibě jsou luxusní vozy převážně z kategorie SUV. Proto je kopie představená na letošní šanghajské výstavě tak trochu překvapením.
Jde o vůz nazvaný Ora Punk Cat. Podivné jméno vzniklo hlasováním fanoušků na internetu. Model předvedla známá automobilka Great Wall a na první pohled je patrné, že jde o kopii klasického Volkswagenu Brouk. Rozdílů je ale mnoho – auto má čtyři dveře místo dvou a elektrický pohon místo benzinového.
Jako hrad pro princeznu
Evidentně jde zatím o koncept, protože automobilka nezveřejnila žádné bližší parametry, tedy ani výkon nebo dojezd vozu na jedno nabití. Hovoří ale o tom, že jde o auto zaměřené hlavně na ženy. Prý jim má připomínat hrad pro princezny. I proto je kabina v retro střihu vyvedena v poměrně divokých barvách, připomínajících drahé kameny i zlato. Nechybí květinové motivy a kombinace béžové a zelené kůže s růžovými detaily.
Ora Punk Cat má poměrně divoký interiér. Zdroj: Great Wall Motors
I když Volkswagen už před dvěma lety přestal vyrábět svého brouka, nechal si loni patentovat označení e-Beetle. Dá se tedy předpokládat, že silně uvažuje o znovuzrození klasického vozu v moderní elektrické podobě. Mělo by to tedy být totéž, o co se nyní pokusili Číňané. I proto se už případem začali zabývat němečtí právníci.
„Prověříme celou záležitost, abychom zjistili, zda nedošlo k porušení práv na daný model nebo design. V případě problému provedeme nezbytné právní kroky,“ stojí v prohlášení německé automobilky.
Pikantní ovšem je, že Brouk jako takový vznikl také odcizením designu. Tvar vozu se totiž inspiroval aerodynamickými modely konstruktéra Hanse Ledwinky, který je navrhoval pro Tatru. Volkswagen pak musel v roce 1961 vyplatit československé automobilce vyrovnání ve výši tří milionů západoněmeckých marek.