Toyota bZ4X se změnila k nepoznání: Nikoliv vzhledově, ale jízdně. Ostatním jde příkladem
Automobilka Toyota si zakládá na zpětné vazbě a veškeré nedostatky se snaží rychle napravit. Důkazem toho je i elektrický crossover bZ4X, který měl chyb hned několik. A teď? Vezměte si lupu a začněte hledat, tohle totiž může být nový bestseller mezi elektromobily střední třídy.
Toyota bZ4X byl první model, který byl od počátku navrhován jako ryzí elektromobil, a první ohlasy rozhodně nebyly jen pozitivní, spíše naopak. Nicméně i tak se ho od uvedení na trh v roce 2022 prodalo po celém světě přes 150 tisíc kusů a dokonce se zařadil mezi trojici nejprodávanějších elektromobilů ve střední třídě.
K TÉMATU: Toyota představila nejlevnější hybrid na trhu. S bonusy se vejde pod 400 tisíc
Od té doby však automobilka pečlivě sbírala všechny negativní zpětné vazby zákazníků tak, jak to umí, aby nyní v roce 2025 mohla na trh uvést bZ4X, které je z dětských nemocí už zcela vyléčené. Výsledkem je elektromobil plně schopný konkurovat Škodě Enyaq a dalším zavedeným modelům, a to jak dojezdem, rychlostí nabíjení, dynamikou, komfortem, tak i výbavou. Sami jsme se o tom na vlastní kůži přesvědčili v okolí španělské Málagy a Gibraltaru.
Díky drobným úpravám na karoserii se součinitel aerodynamického odporu (Cd) zmenšil z 0,29 na 0,27. Zdroj: Toyota
Na první pohled to sice nevypadá, ale provedených změn je na autě celá řada. Na exteriéru stojí za zmínku snad jen nová přední maska ve tvaru hlavy žraloka kladivouna, která ladně navazuje na ostatní dříve představené modely značky Toyota, či nové větší panoramatické střešní okno.
Japonsky přívětivá k řidiči
Uvnitř potom nová přístrojová deska s horizontálním uspořádáním, zahrnující větší čtrnáctipalcový displej multimédií s otočnými ovladači regulujícími teplotu v kabině. Ten Toyota bZ4X převzala od prémiového Lexusu. Jeho grafika i fungování je naprosto špičkové, což už se ale nedá říci o displeji před řidičem. Ten má zcela odlišnou, o poznání lacinější grafiku a je zvláštně umístěn těsně za čelním sklem.
Nejenže toto uspořádání vypadá poněkud podivně, ale ve finále nám to ani neulehčilo pohled na něj. Na druhou stranu oproti modelu před modernizací nabízí více „elektrických“ ukazatelů, takže svůj účel vlastně plní. O 30 procent menší a o 30 procent nižší spotřebu pak má nová klimatizační soustava.
Poněkud zvláštní je pak také volant, který je zaprvé poměrně malý, což u tak velkého auta nedává řidiči zrovna pocit jistoty, a zadruhé není ani designově nijak hezký. Nicméně opět plní svůj cíl, jelikož všechno má řidič snadno a přehledně na dosah prstu. Celá přístrojová deska tedy rozhodně není uměleckým dílem, jako třeba u francouzských elektromobilů, ale zato je maximálně japonsky přívětivá k řidiči, a to se rozhodně počítá.
V závislosti na výbavě byly představeny různé varianty čalounění s využitím recyklovaných materiálů a produktů rostlinného původu. Sem patří i nová tkanina z recyklované PET příze. Zdroj: Toyota
Pochválit potom musíme ještě kožená sedadla námi testovaného auta, nejenže byla pohodlná, ale také skvěle držela tělo v zatáčkách. A zapomenout nesmíme ani na nové ambientní osvětlení, které nyní může svítit až 64 různými barvami.
Záruka na milion kilometrů
Aby to automobilka svým zákazníkům u nového bZ4X zjednodušila, rozhodla se na český trh vstoupit pouze se dvěma výbavami – tou základní Style za cenu jako před modernizací, tedy od 1 099 000 Kč, a vrcholnou Executive s cenou od 1 309 000 Kč. Z klíčových prvků výbavy Style jmenujme například nová osmnáctipalcová kola, 14palcový displej multimediální soustavy, systém čištění vzduchu nanoe-X, vyhřívání volantu a 11kW palubní nabíječku.
Pro výbavu Executive jsou standardem 20palcová kola z lehké slitiny, digitální zpětné zrcátko, systém automatického parkování, kompletní čalounění syntetickou kůží, vyhřívaná, odvětrávaná a elektricky nastavitelná přední sedadla s ukládáním polohy do paměti, vyhřívání zadních sedadel nebo třeba 22kW palubní nabíječka.
Na auto se zároveň vztahuje originální tovární záruka po dobu osmi let nebo 160 000 km a lze si připlatit i za program péče o baterii platný až na 10 let a s omezením na jeden milion kilometrů při absolvování každoroční zdravotní prohlídky elektromobilu.
Při nesklopených zadních sedadlech a podlahou ve spodní poloze je k dispozici kufr o velikosti až 452 litrů (podle VDA). Zdroj: Toyota
Nejvýkonnější „ne-GR“ Toyota současnosti
Vůbec poprvé pak zákazník u bZ4X může ušetřit a pořídit si verzi s menší 57,7kWh baterií, která se váže výhradně k výbavě Style. V tu chvíli má k dispozici výkon 167 koní, náhon na přední kola, dojezd přes 440 kilometrů a nabíjení o výkonu 150 kW. Menším omezením zejména pro ty, kteří cestují často do Německa, může být však omezená maximální rychlost na 140 km/h.
Executive jde potom ruku v ruce s větší 73,1kWh baterií. Ta je ale na rozdíl od té menší k mání jak s pohonem předních kol o výkonu 224 koní a udávaným dojezdem až 569 kilometrů, tak i se čtyřkolkou o výkonu 343 koní a dojezdem až 516 kilometrů. U obou těchto provedení už je navíc maximální rychlost „otevřena“ na 160 km/h. Právě se čtyřkolkou jsme pak brázdili silnice v okolí Málagy i Gibraltaru a musíme říct, že rozdíl v dynamice oproti předmodernizovanému bZ4X je opravdu nesrovnatelný.
NEPŘEHLÉDNĚTE: Toyota bude v Kolíně vyrábět bateriové elektromobily. Na novou výrobní linku jí přispěje stát
Jak přední, tak i zadní elektromotor výrazně posílily, díky čemuž teď auto zrychlí z nuly na stovku za pouhých 5,1 sekundy. Dynamika a rychlá odezva na plyn jsou nyní dokonce tak vysoké, že japonský elektromobil hrabe všemi čtyřmi koly i na suché silnici. Pokud jste tedy s původním bZ4X měli problém předjíždět, u současného modelu to rozhodně nehrozí.
Téměř dvojnásobný dojezd
O poznání nižší je v praxi také spotřeba energie. Předtím se bez větších problémů vyhoupla přes 20 kWh/100 km, nyní se i přes naši svižnou jízdu po okreskách, ucpaných městech i dálnicích držela na hodnotě 16,6 kWh/100 km. Zásadní změny se pak odehrály i na samotné baterii, která sice zůstala velikostně shodná, ale přibylo v ní hned 26 nových článků.
To se samozřejmě pozitivně podepsalo na dojezdu, který byl u auta před modernizací doslova jeho Achillovou patou. Nebylo to nic neobvyklého, když Toyota bZ4X ujela 250 kilometrů, než se vybila. Dnes, podle toho, co jsme vysledovali, by se dojezdová vzdálenost měla bez problému vyšplhat přes 400 kilometrů na jedno nabití.
Když se navíc baterie vybije, rychle ji zase dobijete. Nabíjecí výkon se dostal na solidních 150 kW a díky předehřevu baterie je ho možné dosáhnout prakticky okamžitě. To znamená, že na nabíječce strávíte reálně 28 minut, než se baterie dobije z deseti na osmdesát procent. Předehřev je možné aktivovat skrze displej multimédií tím, že si nastavíte navigaci na požadovanou nabíječku.
Toyota bZ4x nově nabízí snadnější postup plánování trasy. A ukazuje dokonce i porci energie, která bude zbývat po dojetí do cíle. Zdroj: Toyota
Výhodou nové obrazovky je také to, že dopředu vidíte, kolik vám v cíli bude zbývat energie, a případně si celou cestu pohodlně naplánujete i s nabíjecími zastávkami. Podobné funkcionality nabízí také vylepšená mobilní aplikace MyToyota.
Toyota s odhlučněním z Lexusu
Změny, které jsou však znát ze všeho nejvíce, se odehrály na podvozku. Jak tlumiče, tak i zavěšení a jeho další komponenty byly odladěny do co nejvyššího komfortu. Výsledkem je tedy naprosto hladká jízda bez nepříjemného bouchání či vibrací. Zároveň ale došlo ke zvýšení tuhosti karoserie, takže Toyota bZ4X teď působí ještě stabilněji a agilněji v zatáčkách. Nenaklání se ani neodskakuje od nerovností.
Požitek z jízdy se čtyřkolkou pak ještě vylepšuje nový systém kontroly zatáčení, který předpovídá zamýšlenou trajektorii jízdy v zatáčce, například na základě rychlosti vozu a úhlu natočení volantu. Systém následně automaticky reguluje hnací moment přenášený na přední a zadní nápravu, aby zajistil stabilní a kontrolovatelný výkon v souladu s jízdními podmínkami.
Nastavení tuhosti vinutých pružin a tlumičů bylo odladěno ve prospěch komfortu, stability a ovladatelnosti. Zdroj: Toyota
A pak je tu odhlučnění… další oblast, v níž inženýři doslova kouzlili. Použili k tomu například akustické sklo v předních bočních oknech a pěnový materiál, který doplnili na klíčová místa ve vnitřním rámu karoserie. Hluk od motoru pronikající do kabiny pak potlačili novým tlumičem pod zadní částí podlahy, novými akusticky pohltivými materiály v podbězích zadních kol a též vylepšili utěsnění v prostoru zadních bočních oken.
ČTĚTE TAKÉ: Policie nám rozrážela cestu. S výpravou historických vozidel jsme se vydali do Ósaky
Co k tomu dodat? Asi jen: Vítejte v Lexusu! V tomto ohledu nemá aktuální Toyota bZ4X s tou předchozí nic společného. Ani přes nejzranitelnější partie, jako jsou zadní okna nebo podběhy kol, sem opravdu žádný hluk neproniká, a to ani při dálničních rychlostech. A elektromotory jsme už vůbec neslyšeli.
Schopné na silnici i v terénu
Jakmile vás pak přestane tichá pohodlná jízda bavit, můžete bez obav sjet ze zpevněné silnice a užít si naopak dovednosti auta v terénu. I tady je totiž vylepšená Toyota bZ4X nesmírně schopná, na elektromobil až neobvykle. Ve velké míře tomu vděčí Subaru, které se zásadním způsobem podílelo na vývoji tohoto pohonu všech kol. Sama ho potom využila v modelu Solterra.
V Toyotě tak nechybí ani Subaristům už dobře známý systém X-MODE, respektive volič jízdních režimů. Ten pokrývá jak jízdu ve sněhu, bahně, tak i v ještě náročnějších terénních podmínkách. V nich je nejlepší volbou X-MODE s regulací Grip Control, který přebírá kontrolu nad rychlostí auta, ať už při jízdě ze svahu, do svahu nebo po rovině, a řidič tak pouze točí volantem. Při jízdě z kopce může řidič využít i asistenta pro sjíždění příkrých svahů s podobnou úrovní asistence a k terénním schopnostem bZ4X patří i brodivost až do půl metru.
V terénu se řidič může spolehnout na čtveřici kamer, které monitorují okolí vozu i to, co se děje pod koly. Zdroj: Toyota
Ve všech těchto případech se pak lze spolehnout na monitor typu terénu (MTM). Ten zahrnuje čtyři kamery, které poskytují pohled v reálném čase na situaci v bezprostředním okolí vozu, čímž eliminují slepé úhly. K dispozici je též pohled pod auto, který pomáhá řidiči kontrolovat postavení zadních kol a povrch vozovky. Výhodou čtyřkolky je v neposlední řadě i slušná tažná síla až 1 500 kilogramů, předokolky mají pouze 750 kilogramů.
Předprodej výrazně vylepšené Toyoty bZ4X byl zahájen v září letošního roku s tím, že úplné uvedení na trh proběhne až počátkem roku 2026. Nicméně ceníky včetně technických parametrů už najdete právě teď na webu automobilky.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Řidiči přestávají zvládat akceleraci elektromobilů. Číňané chystají omezovače rychlosti