Toyota ovládla Středoevropskou rallye, zazářili i Češi. Letošní ročník byl ale poslední
Letošní Středoevropská rallye nabídla fanouškům v Česku, Rakousku a Německu napínavé finále sezony i silný příběh značky Toyota a domácích jezdců ve třídě WRC2. I přesto ale měla hořkou pachuť, jelikož se příští rok už znovu konat nebude a je otázkou, zda ještě vůbec někdy.
Už minulá Středoevropská rallye jasně potvrdila, že jde o jeden z nejnáročnějších podniků celé sezóny a jinak tomu nebylo ani letos. Jezdci na německých, rakouských a zejména pak českých silnicích neustále bojovali s mokrou vozovkou, popadaným listím, vyházenou hlínou, mlhou i nízkými teplotami. Některé to ve finále stálo jen pneumatiky nebo části karoserie, jiní však platili umístěním.
K TÉMATU: Toyota bude v Kolíně vyrábět bateriové elektromobily. Na novou výrobní linku jí přispěje stát
Nejvíce ze všech bezpochyby utrpěl Sébastien Ogier, který po sobotní nehodě ztratil vedení nejen v samotném závodě, ale i celém seriálu WRC. Vítězství ze Středoevropské rallye si tak odvezl stále mladičký Fin Kalle Rovanperä v Yarisu, čímž Toyotě dopomohl k pátému za sebou jdoucímu konstruktérskému titulu. Druhý skončil Evans také v Toyotě s tím, že japonskou nadvládu narušil až třetí Tänak v Hyundai i20.

Historicky nejlepší výsledek si ze Středoevropské rallye odváží také Filip Mareš. Zdroj: Michal Velička
Pro Toyotu to byl tedy víkend snů, v kategorii WRC zaznamenala dvojí pódium i jistotu značkového triumfu. A aby toho nebylo málo, dařilo se jí také ve WRC2. Pro druhé dosud nejlepší umístění si totiž za volantem Yarisu dojel domácí jezdec Filip Mareš. Nadvládu Čechů v této kategorii pak stvrdil ještě Jan Černý ve Škodě Fabii, který zde vůbec poprvé dokázal vyhrát. Třetí pozici obsadil Daprà Roberto taktéž ve Škodovce.
Pochválit musíme i české fanoušky, kteří se postarali o bouřlivou atmosféru podél tratí, byli ohleduplní a snažili se co nejméně narušovat plynulost celého závodu. Každopádně to nemění nic na tom, že příští rok už domácí jezdce v domácím prostředí neuvidíme. Letošní Středoevropská rallye totiž byla prozatím tou poslední a je otázkou, jestli k uzavření nové smlouvy znovu dojde. Prezident českého Autoklubu Jan Šťovíček nicméně věří, že pauza je pouze jednoroční a pak se zase bude pokračovat.
Rallyové auto pro „obyčejné lidi“
Napjaté čekání na rozluštění této záhady se však české zastoupení Toyoty rozhodlo fanouškům alespoň trochu zpříjemnit a na trh seslalo prakticky plnohodnotné rallyové auto s registračními značkami. Nestojí navíc majlant a řídit ho můžete i bez závodní licence. Řeč je o GR Yarisu doplněném o Aero Performance paket, který byl vyvíjen v závodním prostředí ve spolupráci s profesionálními jezdci a vozu přidává šest různých aerodynamických prvků.

Takto vypadá Toyota GR Yaris se všemi vylepšeními.
Větší chladicí kanál a mřížku v hliníkové kapotě pro účinnější odvod tepla z motorového prostoru, přední spoiler pro potlačení vztlaku a lepší přilnavost na přední nápravě, nový spodní kryt podvozku pro hladší proudění vzduchu, výdechy v předních blatnících zlepšující stabilitu při silném brzdění a nájezdech do zatáček, průduchy v zadním nárazníku, které snižují aerodynamický odpor, a nakonec ručně nastavitelný velký zadní spoiler pro lepší stabilitu ve vysokých rychlostech i při brzdění.
Nutno ale podotknout, že paket Aero Performance s výše zmíněnými vylepšeními nebude možné dokupovat zvlášť, ale je nutné zakoupit celé auto. Zahájení prodeje proběhne v pátek, kdy bude rovněž zveřejněn ceník.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: V Česku roste zájem o ojetiny. Padají prodejní rekordy, velký zájem je zejména o SUV