Toyota ukázala, v čem budou lidé v budoucnu jezdit. Zároveň se rozloučila s ikonou

Šest zásadních novinek v jednom okamžiku na jednom místě. Vedení Toyoty a Lexusu nám v Bruselu představilo auta, kterými doplní stávající modelové portfolio obou značek. Některé z nich jsou zcela nové a jiné prošly zase modernizací. Nechybí však mezi nimi ani malý elektromobil, který má být jakousi předzvěstí městské mobility.

Nepamatuji si akci, na které by automobilky uvedly tolik modelů najednou jako právě Toyota a Lexus. Obří hala hned vedle bruselského letiště byla doslova posetá žhavými novinkami, z nichž některé spatří světlo světa až za několik let. Pojďme se tedy společně podívat na to, co japonský výrobce a jeho prémiová divize chystají přivézt na evropský trh.

K TÉMATU: „Japonský Superb“ s tváří žraloka: Na benzin jezdí i za pět litrů, v kufru ale výrazně strádá

Začneme novinkou, která má však pořádně hořkou příchuť. Toyota totiž definitivně ukončila výrobu ikonického sportovního kupé GR Supra a jako dárek na rozloučenou pro její příznivce sestrojila limitovanou verzi Final Edition. Jeden z pouhých 300 vyrobených kusů nám pak ukázala právě v Bruselu a musím říct, že vypadá naprosto fenomenálně.

Přináší totiž zajímavé designové prvky i řadu vylepšení inspirovaných závodním vozem pro okruhovou kategorii FIA GT4. Řeč je například o kovové barvě karoserie, karbonových doplňcích v čele s mohutným zadním křídlem, výfukovém systému od značky Akrapovič nebo skořepinových sedadlech Recaro.

Co se týče samotného benzinového šestiválce pod kapotou, tak ten posílil o 95 koní na 435 koní a pojí se výhradně s manuální převodovkou. Nový sportovní podvozek KW má 16 úrovní nastavení odskoku a 12 úrovní nastavení komprese. Všem těmto vylepšením však odpovídá také cena, která činí 3,3 milionu korun. Ve finále už vám to ale může být jedno, všech 300 kusů je totiž prodaných a pouze tři míří do Česka.

Toyota FT-Me

Od končícího sportovního kupé se dostáváme k autu, které je zatím pouhým konceptem demonstrujícím budoucnost městské mobility. Toyota FT-Me vznikla na základě úspěchů, které japonská automobilka zaznamenala se svými vozítky na olympijských hrách v Paříži v roce 2024. Jde o elektromobil s délkou 2,5 metru, jehož vzhled byl inspirovaný přilbou pilota tryskového letadla.

Díky miniaturním rozměrům s ním bude možné parkovat opravdu všude, protože zabírá zhruba polovinu, mnohdy dokonce jen třetinu běžného parkovacího místa. Jeho střecha je potom ze solárních panelů, které by měly Toyotě FT-Me v ideálních podmínkách prodloužit dojezd o 20 až 30 kilometrů.

Autíčko je samozřejmě z drtivé části recyklovatelné a nabité moderními technologiemi. Řídit by ho mělo být například možné pouhými ručními povely na inovativním volantu, díky čemuž bude vhodné také pro vozíčkáře, a to bez nutnosti jakýchkoli dodatečných úprav. Odemykat a zamykat se bude přes mobil stejně jako většina dalších funkcí ve vozidle.

Toyota Urban Cruiser

Úplnou novinkou v portfoliu značky Toyota bude také crossover Urban Cruiser, tentokrát už však nejde o koncept, ale o skutečné auto, které se brzy dostane i na české silnice. Stojí na platformě čistě elektrického modelu značky Suzuki s označením e Vitara. Karty se tedy poprvé obrátily, protože Suzuki nevyužívá základy Toyoty, ale Toyota využívá základy Suzuki.

Na délku tento zajímavý kříženec měří 4,3 metru a jeho hlavní předností je variabilní a prostorný interiér. Díky posuvným sedadlům je možné jednoduše navýšit objem zavazadelníku o několik litrů a převézt tak i větší předměty. Pokud naopak chcete více místa na zadních sedadlech, stačí je opět natlačit co nejvíce dozadu.

Zákazníci budou moci volit ze dvou různých provedení akumulátoru, a to o kapacitě buď 49, nebo 61 kWh. S menší baterií by měl Urban Cruiser ujet nanejvýš 300 kilometrů na jedno nabití, s tou větší potom až 400. Nezvykle na danou kategorii bude crossover od Toyoty k dostání také s pohonem všech čtyř kol a armádou asistenčních systémů. Na evropský trh bude uveden koncem letošního roku.

Toyota bZ4x

Modernizací pak prošel vůbec první elektromobil značky Toyota. Elektrické středně velké SUV představené v roce 2022 teď dostalo přepracovanou přední masku včetně nových světlometů i několik zásadních technických vylepšení. Základní verze s pohonem předních kol bude k dostání s baterií o kapacitě 57,7 kWh. Dražší provedení včetně čtyřkolky pak budou čerpat energii ze 77 kWh akumulátoru.

V závislosti na zvoleném stupni výbavy a pohonu by měl maximální dojezd podle WLTP činit 573 kilometrů. K dispozici bude i nová palubní AC nabíječka o výkonu 22 kW (pro výbavu Executive). Maximální výkon DC nabíjení však zůstává na 150 kW. Vyzdvihnout musím také nově přidanou funkci předehřevu baterie pro rychlejší nabíjení a aktualizace softwaru pro chytré plánování tras podle nároků elektromobilu.

A v neposlední řadě nesmím opomenout dvojnásobné navýšení tažné kapacity u varianty s pohonem všech čtyř kol na už poměrně solidních 1 500 kilogramů. Podobných změn se pak dočkal i sourozenecký Lexus RZ, který je de facto luxusnější verzí Toyoty bZ4x. U něj však stojí za zmínku unikátní řízení „steer-by-wire“.

V tomto případě totiž nemá řízení mechanickou, ale pouze elektronickou vazbu s koly.  Výsledkem je okamžitá odezva a preciznější předávání pokynů. Na přání dodávaný systém obsahuje nový vidlicový ovladač, jakýsi knipl, který nahrazuje klasický kulatý volant. Středovou pozici ovladače pak dělí od krajní polohy vlevo i vpravo otočení v rozsahu pouhých 200°, čímž úplně odpadá klasické ručkování.

Premiéru v omlazeném Lexusu RZ bude mít i nový systém virtuálního manuálního řazení „Interactive Manual Drive“. Ten bude k dispozici výhradně u sportovně laděného provedení F SPORT a spočívá v tom, že řidič bude moci řadit pádly pod volantem jako by měl klasickou osmistupňovou automatickou převodovku. Díky tomu by měl lépe využít přednosti elektrického pohonu všech kol. Na evropský trh dorazí vylepšené RZ stejně jako bZ4x na podzim letošního roku.

Toyota C-HR+

Svou premiéru si v Bruselu odbyla také elektrická verze Toyoty C-HR, která trochu nepochopitelně nese označení +. Dříve se totiž takto označovaly prostornější karoserie daných modelů, ne ty elektrické, proto píšu trochu nepochopitelně. Každopádně nový elektrický crossover nižší střední třídy více než klasické C-HR sází na prvky karoserie SUV kupé. Na první pohled je tedy mezi hybridním a elektrickým autem poměrně značný rozdíl.

Elektromobil je zároveň prostornější, má více místa v interiéru, ale také v kufru, kde převeze až 418 litrů nákladu. Klasické C-HR pouze 388 litrů. V samotných útrobách pak najdeme vnitřnosti z už zmíněné Toyoty bZ4x. To znamená, že zákazník může volit ze dvou různých akumulátorů o kapacitě buď 57,7, nebo 77 kWh a pohonných jednotek o výkonu 167 až 343 koní.

Styl a jízdní schopnosti vozidla jsou však podle automobilky velmi odlišné a míří na jiný typ zákazníků. Zda je to pravda, zjistím až během prvních jízd. Nicméně na vybrané evropské trhy by nová Toyota C-HR+ měla dorazit koncem roku 2025, na ty zbývající  pak bude postupně uváděna od roku 2026.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Policisté si oblíbili jednu značku. Řidiči totiž často nevědí, jak rychle za ní mohou jet

Tagy:
hobby Lexus elektromobil Toyota automobilový průmysl Suzuki crossover Toyota C-HR automobilka Brusel volný čas Lexus RZ produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství