„Japonský Superb“ s tváří žraloka: Na benzin jezdí i za pět litrů, v kufru ale výrazně strádá

Na týdenní test jsme měli k dispozici nejnovější generaci Toyoty Camry s hybridním pohonem. Ve většině ohledů se výrazně zlepšila, často o mílové kroky, a pro většinu populace žijící ve městě by mohla být ideální volbou. Přesto jsme na ní objevili několik nedostatků.

V roce 2003 byla Toyota Camry stažena z evropské nabídky kvůli slabým prodejům a silné konkurenci v segmentu středně velkých sedanů, kterému tehdy dominovaly vozy s úspornějšími dieselovými motory. Japonská vlajková loď, která spoléhala převážně na benzinové jednotky, nedokázala držet krok, a tak její místo zaujal dostupnější Avensis.

K TÉMATU: Nová Dacia Bigster zaskočila cenou. Zařadila se k nejlevnějším C-SUV na trhu

O 16 let později, v roce 2019, se Camry na evropský trh vrátila. Stalo se tak v době, kdy zájem o sedany už dlouhodobě upadal, ale díky téměř neexistující konkurenci v daném segmentu a vzkvétajícímu zájmu o hybridní pohony měla šanci na nový začátek. Zatímco v ostatních státech starého kontinentu popularita postupně narůstá a už nyní několikanásobně předčí prodeje z přelomu tisíciletí, na tuzemském trhu se stále jedná spíše o okrajovou záležitost.

Jedním z hlavních důvodů je bezesporu to, že pro českého zákazníka je v této kategorii stále tradiční volbou Škoda Superb nebo její německé alternativy. Nyní se však na scénu dostává devátá generace modelu Camry, která může, nejen v naší kotlině, leccos změnit. Toyota ji prezentuje jako zcela nové vozidlo, ačkoliv při bližším zkoumání zjistíte, že se jedná spíše o důkladně modernizovaný základ předchozí verze. Kombinuje osvědčené vlastnosti předchůdce s nejnovějšími technologiemi a důkladně přepracovaným designem.

Jako z akčního filmu

Design exteriéru na první pohled evokuje nejnovější modely značky, jako je současná generace Priusu nebo crossover C-HR, především díky světlometům ve tvaru ostrého písmene „C“. Tento prvek vizuálně rozšiřuje kapotu a podle zástupců automobilky má připomínat tlamu žraloka kladivouna. Na rozdíl od zmíněných sourozenců se však nová Camry tradičně pyšní velmi výraznou mřížkou chladiče, na kterou z obou stran navazují nápadné průduchy. Celá přední maska tak působí velmi dynamicky a futuristicky.

Při pohledu z bočního profilu a zezadu zaujme několik linií, které se táhnou přes dveře, C-sloupek a zadní nárazník. Všechny se sbíhají směrem k zavazadlovému prostoru, což vytváří dojem, jako by z pátých dveří vyzařovaly paprsky. Zadní část je oproti extravagantnímu předku o něco méně výrazná a nese určitou podobnost s předchozí generací hybridního sedanu. Největší změnou jsou užší a elegantnější světlomety a upravený tvar zadního nárazníku.

Lze předpokládat, že předchozí generace ztrácela mnoho potenciálních zájemců zejména kvůli kabině, která na svou dobu působila už trochu zastarale. U deváté generace je však tento problém minulostí. Výrobce zjednodušil celkovou koncepci interiéru, do palubní desky implementoval nejnovější generaci infotainmentu a výrazně zlepšil kvalitu použitých materiálů.

Některé prvky – například leskle černé žebrování na palubní desce před spolujezdcem, které nenápadně ukrývá výdech klimatizace a vizuálně navazuje na výdech u řidiče, čímž celý prostor pocitově sjednocují – by bez obav obstály i v luxusnější divizi značky Lexus.

Uvnitř konečně uhlazenější

Námi testovaný kus disponoval nejvyšší dostupnou výbavou, označovanou jako „Executive“, takže jsme měli možnost novou Camry vyzkoušet se vším všudy. Je však potřeba zdůraznit, že i levnější verze vypadají vizuálně velmi podobně. Možná budete ochuzeni o ventilaci předních sedadel, digitální zpětné zrcátko nebo prémiový audiosystém, ale celkový dojem z kabiny zůstává prakticky stejný.

Za volantem hybridního sedanu se mi opravdu líbilo a ani během téměř 700 kilometrů jsem nenarazil na žádný zásadní problém, který by mi jízdu znepříjemnil. Ačkoliv sedadla na první pohled působí jednoduše a ne příliš prémiově, jejich ergonomie je na vysoké úrovni. Jedinou výtku mám k vyšší pozici za volantem a nemožnosti nastavit délku či výšku sedáku.

Infotainment je velmi přehledný, a stejně jako u ostatních modelů značky i tady zůstal samostatný panel klimatizace, který umožňuje ovládat všechny prvky tepelného komfortu bez nutnosti otevírat rozšířené menu na dotykovém displeji. Fyzická tlačítka zůstala také na volantu. Ačkoliv jejich rozmístění může zprvu působit nepřehledně, rychle si na jejich používání zvyknete.

Trochu neobvyklé je, že velká část nastavení vozu, včetně asistenčních systémů, se nachází v digitálním přístrojovém štítu. Grif na dennodenní vypínání otravných asistentů najdete už po několika jízdách, ale přesto orientace v menu nastavení není vždy úplně jednoduchá. Přesun do druhé řady s sebou obnáší nutnost zvýšené opatrnosti vzhledem k menšímu, resp. nižšímu otvoru zadních dveří, které jsou dány zkosením střechy.

Po usednutí si ovšem na prostor nelze stěžovat – sám za sebou (se svými 185 centimetry) jsem měl před koleny ještě necelých 10 centimetrů a nohy jsem si mohl pohodlně zasunout pod přední sedadlo. V rámci výbavy „Executive“ si navíc lze polohovat sklon opěradla prostřednictvím ovládacího panelu ve středové opěrce. Ta slouží rovněž k nastavení teploty, zapnutí vyhřívání sedadla, ovládání médií či stínící rolety zadního skla.

Kompromisem tohoto provedení je však nemožnost sklopení zadních sedadel, což vás odkazuje na pevných 493 litrů objemu zavazadlového prostoru. Ten je alespoň poměrně dobře využitelný s bočními stranami „vydlabanými“ až na kraje karoserie a velkým otvorem zavazadelníku – i když nakládací hrana je poměrně vysoko.

Po uchopení volantu přichází zen

V ohledu jízdních vlastností se Camry posunula ve všech směrech, ale já osobně považuji za největší přínos lepší odhlučnění motorového prostoru. Ačkoliv práce pohonné jednotky je po aktivaci „spalováku“ pořád zřetelná, už nepůsobí vyloženě rušivě. V dané kategorii bych si možná představoval ještě o trochu lepší odhlučnění od kol. Podvozek je velmi komfortní a nerovnosti zvládá filtrovat velmi slušně, ale jeho práci uslyšíte.

Také při ostřejší jízdě na silnicích druhé třídy je cítit, že sedan na takový typ cestování není úplně zvyklý. Karoserie se v rychlých průjezdech zatáčkami citelně naklání a vůz má obecně velké sklony k nedotáčivosti. Částečně za to však mohl i vlhký povrch vozovky a zimní pneumatiky. Na druhou stranu, v útrobách karoserie najdete hybridní pohon 5. generace (jinou motorizaci výrobce nenabízí), který v ohledu výkonu rozhodně nijak nestrádá. Dokáže vyprodukovat až 230 koní a 221 Nm točivého momentu, což sedan rozpohybuje z nuly na sto za velice slušných 7,2 sekundy.

Po několika pokusech o sportovní svezení vás modernizovaná Camry nakonec stejně přiměje ke klidné a plynulé jízdě, která lépe odpovídá jejímu charakteru a zároveň přináší řadu výhod. Řidiče odmění nižší frekvencí spínání spalovacího motoru, což znamená větší klid v kabině, a především mimořádně nízkou spotřebou paliva.

V kombinovaném provozu jsem se běžně pohyboval kolem 5,5 litru na 100 kilometrů, zatímco ve městě i na hranici pěti litrů. Je třeba připomenout, že testování probíhalo na zimních pneumatikách a za venkovních teplot blížících se nule, takže výsledky mají potenciál být při lepších podmínkách ještě příznivější. Nejnovější Toyotu Camry 9. generace lze na tuzemském trhu pořídit od 999 000 Kč, přičemž každá vyšší výbava vás vyjde na dalších sto tisíc korun a připlatit si můžete už jen za jinou barvu karoserie (v základu je nemetalická bílá) nebo příslušenství.

Jak si vede nová Toyota Camry v porovnání se Škodou Superb, se dozvíte pod tímto odkazem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Mohou se Češi předčasně radovat? Trumpova cla zatím na EU nemíří, přesto důsledky už cítíme

Tagy:
hobby Škoda Superb Toyota automobilový průmysl benzín Toyota Camry sedan zavazadlový prostor kufr volný čas Toyota Aurion hybridní vozidlo produkty a služby ekonomika, obchod a finance životní styl a volný čas tovární výroba a inženýrství