Nejnovější emisní testy organizace Green NCAP znovu ukázaly, že naftové motory rozhodně nemusí patřit do starého železa, záleží spíš na metodice zkoušek. Plug-in hybridy naopak ukázaly tradiční vrtkavost svých emisních hodnot.
Bruselští úředníci tlačí všechna odvětví ke snižování produkce škodlivých emisí, ale nejsnazším cílem je právě automobilový průmysl. Na černé listině jsou auta se spalovacím motorem, zejména ta naftová. Jenže nejnovější měření organizace Green NCAP, která je „zelenou“ odnoží Euro NCAP, ukazuje, že sázka na elektrifikovaná auta nemusí být nutně výhrou. Tedy posuzujeme-li environmentální zátěž aut na životní prostředí komplexně. A přesně o to se Green NCAP snaží. Zároveň přiznává, že jeho metodika ještě není dokonalá. Zatím totiž auta posuzuje jen na základě emisí z výfuku, což dává obrovskou výhodu elektromobilům, které žádný nemají. Startovní čára tedy není stejná pro všechny.
Současná metodika měření zatím nahrává elektromobilům, v budoucnu ale mohou čísla vypadat úplně jinak. Zdroj: twitter
Současná metodika měření zatím nahrává elektromobilům, v budoucnu ale mohou čísla vypadat úplně jinak. Zdroj: twitter
Měřili se zástupci všech typů pohonů
Ani se současnou metodikou však nejsou konvenční motory bez šance. Ukázalo se to i v posledním kole, ve kterém podstoupilo ekologické hodnocení pět nových modelů aut. Zastoupeny byly tři druhy pohonu. Lexus UX 300e a Nissan Leaf byly čistými elektromobily, Renault Captur E-Tech 160 a VW Golf GTE reprezentovaly nabíjecí hybridy (plug-in-hybrid) a Audi A3 35 TDI zase naftová auta bez elektrifikace. Pořadí asi nepřekvapí. Na vrcholu skončily s pěti zelenými hvězdičkami elektromobily, pod nimi s 3,5 hvězdičkou plug-in hybridy a na ocase dieselové Audi s tříhvězdičkovým hodnocením.
Elektromobilita: V Bavorsku už toho mají dost a ucpávají nabíječky mletým masem
S rostoucím počtem elektromobilů exponenciálně roste i množství jejich odpůrců, kteří se snaží „nepříteli" všemožně ztrpčit život. Na jihu Německa nabral elektrovandalismus doslova masovou podobu...
To ale rozhodně neznamená porážku, pokud se na výsledky podíváme podle jednotlivých disciplín. Euro NCAP totiž hodnotí auta ve třech kritériích, přičemž celkový výsledek je váženým průměrem. V každé disciplíně může vozidlo získat maximálně 10 bodů.
Index čistoty ovzduší vyjadřuje množství škodlivých látek (například NOx) a pevných částic ve výfukových plynech. Index energetické účinnosti hodnotí, kolik energie se přemění na pohon vozidla, a index skleníkových plynů je zase výsledkem měření množství plynů způsobujících oteplování. Je jen logické, že elektromobily bez výfukových exhalací a s vysokou účinností nemají v testech problémy. O plug-in hybridech to ale už tak docela neplatí. Posuzují se totiž v elektrickém i hybridním režimu, kdy je do děje zapojen spalovací motor. A to je moment, kdy dostalo šanci ukázat svou silnou stránku naftové Audi. V kritériu čistoty ovzduší totiž diesel bez jakékoli elektrifikace porazil oba plug-in hybridy a v oblasti účinnosti byl lepší než VW Golf GTE a jen o málo horší než Renault Captur E-Tech.
Výsledky testů jsou ovlivněny metodikou měření, v některých disciplínách však naftový motor předčí elektrifikované modely. Zdroj: Euro NCAP
Výsledky testů jsou ovlivněny metodikou měření, v některých disciplínách však naftový motor předčí elektrifikované modely. Zdroj: Euro NCAP
Objektivita přijde až s novou metodikou
Ke dnu naftové Audi tedy stáhly jedině emise CO2. Ani tak to není dobrá vizitka pro plu-in hybridy, které jsou podstatně složitější a dražší. A bude ještě hůř. Green NCAP totiž připravuje pro rok 2022 radikální změnu metodiky s využitím principu „well-to-wheel“, tedy od zdroje až po kolo. Do hry pak vstoupí zcela nové faktory jako ztráty při nabíjení a emise CO2, které vzniknou při výrobě elektrické energie pro elektromobily a plug-in hybridy.
To v praxi znamená, že nulové emise CO2 aut bez výfuků budou rázem minulostí. Nové testy budou nepochybně zajímavé, protože není vyloučeno, že vysoká účinnost naftových motorů ukáže v nové metodice své přednosti. Sama Green NCAP konstatuje, že teprve poté dostanou spotřebitelé komplexní představu o skutečné environmentální stopě jednotlivých pohonů.