Vrchní evropský fotbalový orgán UEFA, který organizuje Euro, opět naráží na silnou nevoli. A opět se kritické hlasy týkají tématu LGBT komunity. Pořadatelé totiž zakázali při čtvrtfinálovém utkání Čechů s Dány v ázerbájdžánském Baku „duhové“ reklamy, které vyjadřují solidaritu a podporu sexuálním menšinám.
UEFA se brání tím, že nemá nic proti LGBT komunitě, jen chce být neutrální. V tomto případě má neutrálnost znamenat, že se fotbalová organizace nechce dostat do konfliktu s ázerbájdžánskou legislativou.
Mezi hlavní partnery šampionátu patří německá automobilka Volkswagen. V průběhu některých utkání na Euru bylo možné vidět její reklamy v barvách duhy běžet na LED panelech u trávníku.
MS ve fotbale 2022
Stejný zákaz platil také při pátečním duelu Španělska se Švýcarskem, a to proto, že se hrálo v ruském Petrohradu.
Předseda německé asociace gayů a leseb Alfonso Pantisano podotkl, že jde o nehoráznost. A dodal, že rozhodnutí UEFA je zradou nejen členům sexuálních menšin v Rusku a Ázerbájdžánu, ale i všude jinde v Evropě.
Podpořit LGBT chtělo během Eura také město Mnichov ve skupinové fázi, kdy v Bavorsku hrálo domácí Německo proti Maďarsku. V plánu bylo rozsvítit Allianz Arenu v duhových barvách, což UEFA zatrhla s tím, že by to bylo nefér vůči maďarské straně. Tamní parlament nedávno odsouhlasil zákon proti „reklamě“ na homosexualitu, což vyvolalo ostrou kritiku. Cílem zákona je zakázat informace o homosexualitě a transsexualitě, které by mohly být přístupné dětem a mladým lidem.
Co znamená duhová vlajka?
Duhová vlajka je již více než 40 let symbolem přijetí a rovnosti pro lidi, kteří se neztotožňují s tradičním modelem muže a ženy nebo jinými normami týkajícími se pohlaví a sexuality. Vlajka reprezentuje například lesby, gaye, bisexuály a transsexuály. V současnosti je nejběžnější ve verzi šesti barev, které vyjadřují rozmanitost a soudržnost. Shora dolů: červená, oranžová, žlutá, zelená, modrá a fialová.